1

از متن و حاشیه بین‌الملل فجر⇐یک فریم از “گاو” مهرجویی در پوستر/انتخاب فیلمها توسط شخص میرکریمی/نبود بولتن به احترام محیط‌‌ زیست و بودن کتاب احتمالا با بی‌احترامی به محیط زیست!/همچنان “سانسور” وجود دارد…/خاطره‌نگاری خبرنگار لوس‌آنجلس‌تایمز از درگیری با یک دست‌اندرکار خانه سینما!

سینماروزان/مهناز خدادوست: سه‌شنبه 18 اسفند ماه اولین نشست خبری بخش بین الملل فجر که امسال با نام جشنواره جهانی فجر برگزار خواهد شد انجام گرفت.

به گزارش سینماروزان پیش از برگزاری نشست پوستر بین‌الملل فجر رونمایی شد. پوستر بین الملل فجر با تصویری برآمده از پوستر فیلم “گاو” مهرجویی طراحی شده است.

درنشست جشنواره علاوه بر رضا میرکریمی دبیر بین الملل فجر، امیر اسفندیاری معاون امور بین الملل، رضا کیانیان مدیر کاخ و علیرضا شجاع نوری دبیر  نشست‌های تحلیل فیلم به معرفی برنامه های خویش برای جشنواره پرداختند؛ جشنواره ای که به اعتقاد دبیرش بیشتر از آن که به دنبال نمایش فیلم خارجی باشد تأکیدش را بر تحلیل فیلم قرار داده است.

سینماژورنال بخشی از فرازهای مهم این نشست را در ادامه ارائه می دهد:

تنها 3 فیلم ایرانی در بخش مسابقه/جایزه اصلی زرین است

به گفته رضا میرکریمی دبیر بین الملل فجر در بخش اصلی جشنواره جمعا 15 فیلم حضور حواهند داشت.  فقط 3 فیلم این بخش، ایرانی هستند و 12 فیلم دیگر خارجی.

جایزه اصلی این بخش “زرین” است و بقیه جوایز “سیمین”؛ البته که درباره نوع این جایزه که سیمرغ است یا چیز دیگر نکته ای گفته نشد ضمن اینکه نماد جشنواره فجر هم که سیمرغ است در ابعادی بسیار کوچک روی پوستر قرار گرفته بود.

بین الملل فجر به احترام محیط زیست “بولتن” ندارد اما با بی احترامی به محیط زیست(؟) “کتاب” دارد

 هرچند محمد حیدری دبیر جشنواره فجر هم علاقه چندانی به انتشار بولتن کاغذی نداشت و تحت برخی فشارها مجبور شد تصدیگری انتشار بولتن را به مدیر وقت روابط عمومی فارابی بسپارد و این امر انتقاد رسانه های مختلف و از جمله سینماژورنال را در پی داشت اما بین الملل فجر بولتن کاغذی نخواهد داشت.

رضا کیانیان مدیر کاخ بین الملل فجر با اشاره به اینکه جشنواره قصد دارد به محیط زیست احترام بگذارد و انتشار بولتن کاغذی به قیمت قطع درخت تمام میشود از تعطیلی انتشار بولتن کاغذی برای بین الملل فجر خبر داد.

با این حال بین الملل فجر همچنان “کتاب” خواهد داشت؛ کتابی سیاه و سفید که مشخص نیست برای تولید کاغذهای آن از قطع درخت استفاده شده یا نه؟!

بین الملل فجر همچنان “سانسور”دار خواهد بود…

 امیر اسفندیاری معاون امور بین الملل جشنواره بین الملل فجر، درباره مشکل همیشگی نمایش فیلم خارجی در ایران یعنی سانسور از این گفت که امسال سعی می کند سانسور کمتر باشد.

اسفندیاری از این گفت که فیلمها با کمترین جرح و تعدیل در بین الملل فجر به نمایش درخواهند آمد و سعی میشود سانسور کمتر شود. وی این را هم گفت که فیلمها با دو زیرنویس انگلیسی و فارسی اکران خواهند شد.

میرکریمی: تمام فیلمهای بین الملل فجر را خودم انتخاب می کنم

رضا میرکریمی دبیر بین الملل فجر با اشاره به اینکه مسئولیت دبیری را با ارائه شروطی پذیرفته است اصلی ترین شرط را هم استقلال نظر در پیشبرد برنامه هایش دانست.

میرکریمی با بیان اینکه مسئولیت انتخاب فیلمها با وی است بیان داشت: تمام فیلمهای بین الملل فجر را خودم انتخاب می کنم و فقط مشاوره می‌گیرم.

وی ادامه داد: بعد از دیدن تمام فیلمها، آثار برگزیده را انتخاب می کنم.

خاطره نگاری خبرنگار لوس آنجلس تایمز از برخورد یک دست اندرکار خانه سینما با وی!!!
خبرنگار لوس آنجلس تایمز از حاضران در نشست بین الملل فجر پرسشی را از دبیر بین الملل بیان کرد.

این خبرنگار با اشاره به خاطره ای تلخ از برخورد زشت یکی از دست اندرکاران خانه سینما با وی به هنگام حضور اعضای آکادمی اسکار گفت: یادم می آید به هنگام حضور اعضای آکادمی در ایران روی یک نیمکت نشسته و در حال گفتگو با یکی از اعضای آکادمی بودم که ناگاه فرهاد توحیدی به سراغم آمد و مصاحبه را قطع کرد و از این گفت که چرا پیش از مصاحبه با من هماهنگ نکردی…

سوال این خبرنگار آن بود که آیا امسال هم ممکن است این برخوردها رخ دهد و میرکریمی سعی کرد او را قانع کند که این اتفاق رخ نخواهد داد.

پوستر بین الملل فجر
پوستر بین‌الملل فجر