1

ادعاهای مدیر اسبق شبکه اول سیما⇐حسام‌الدین آشنا-که اکنون مشاور فرهنگی اعتدال است- به عنوان نماینده وزارت اطلاعات به دفتر بنده می‌آمد و می‌نشستیم به تماشای سریال سیروس مقدم!!/حسام‌الدین آشنا در تولید مستند «وابستگان پهلوی» هم کنار حسین دهباشی بود!!

سینماروزان: مدیران رسانه ملی تا زمانی که در کسوت مدیریت هستند کمتر حرف میزنند و ترجیح میدهند حتی تندترین نقدها را هم پاسخ ندهند ولی وقتی زمین می‌چرخد و کرسی مدیریتی را از کف میدهند میکوشند بیشتر حرف بزنند و برای ذکرخیر دوران مدیریت شان هم که شده افشاگریهایی نیز داشته باشند.

مهدی فرجی که از دی 88 تا آذر93 مدیر شبکه اول سیما بوده است، بعد از حذف از مدیریت سازمان با تهیه کنندگی به تلویزیون بازگشته و سریال «نون خ» را در کنداکتور داغ نوروزی روی آنتن فرستاد و آن طور که وعده داده بنا دارد فصل دوم این سریال را هم تولید کند.

فرجی به تازگی در گفتگویی تفصیلی با «مشرق» ادعاهایی درباره حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی دولت اعتدال مطرح کرده است. مهدی فرجی با اشاره به مخالفتهای صورت گرفته با سریال «تا ثریا»ی سیروس مقدم بیان داشت: دوستانی در وزارت اطلاعات مخالف پخش سریال «تا ثریا» بودند. گویا سریال را دیده بودند و در جریان بودند، مخالف می‌کردند و می‌گفتند چهره مقام مسئول امنیتی را بد نشان داده‌اید. مدتی به همین دلیل سریال پخش نشد و مشکل داشت تا اینکه مذاکراتی انجام دادیم و در نهایت حسام‌الدین آشنا که امروز مشاور فرهنگی رئیس جمهور هستند در آن زمان به عنوان نماینده وزارت اطلاعات تشریف می‌آوردند دفتر بنده، می‌نشستند و این سریال را با هم کامل تماشا کردیم. ایشان تقریباً هفت الی هشت جلسه‌ای تشریف آوردند و در هر جلسه دو الی سه قسمت را می‌دیدیم. اگر مسئله‌ای وجود داشت و ایشان به ذهنشان می‌رسید، توصیه می‌کرد. مثلاً می‌گفت فلان قسمت و فلان قسمت اگر حذف بشود، بهتر است. اگر جایی از سریال اشکالی وجود داشت، خیلی با نگاه باز عبور می‌کرد و می‌گفت نه تنها اشکالی وجود ندارد، بلکه خیلی فلان صحنه برای وزارت اطلاعات حُسن است. بنابراین با حضور ایشان و کمکی که ایشان به نمایندگی از وزارت اطلاعات انجام داد باعث شد که این سریال به پخش برسد.

فرجی با اشاره به پروژه ای دیگر که باز حسام الدین آشنا به عنوان مشاورش حضور داشته ادامه داد: مجموعه مستندی حسین دهباشی درباره وابستگاه پهلوی ساخته بود که حسام الدین آشنا به عنوان مشاور در کنار مجموعه حضور داشتند. در این مجموعه مستند حسین دهباشی با حدود بیش از ۵۷ نفر از وابستگان پهلوی گفت‌وگو کرده و دلایل سقوط پهلوی‌ها را بررسی و ارزیابی کرده بودند. وقتی می‌خواست که این مجموعه آماده بشود، علی دارابی، مشاورینی برای این کار منصوب کردند که حسام الدین آشنا یکی از آنان بود، آقای بهشتی که آن‌موقع از مدیران پرس‌تی‌وی به همراه آقای اشعری هفته‌ای یکبار جمع می‌شدند و این کار را می‌دیدیم و در مورد آماده سازی‌اش حرف می‌زدیم و در مورد پخش آن فکر می‌کردیم. ایشان آن زمان در مقام مشاور در کنار آن کار حضور داشتند.

تا ثریا