1

آقایان حاضر در شورای اکران و آقای مدیرعامل ۱۴شغله⇐آیا حواستان هست که با ورود نماینده یک جریان سیاسی شکست‌خورده به شورای اکران، ماده ششم نظام‌نامه اکران نقض شده؟؟/ آیا برهم خوردن تعادل اکران به خاطر اصرار بر بالا نگه داشتن آمار سالنهای «لاتاری»، قانونی است؟/چه کسی پاسخگوی صاحبان آثاری نظیر «عصبانی نیستم»، «چهارراه استانبول»، «خجالت نکش» و «جشن دلتنگی» است که علیرغم داشتن سرگروه با حداقل سالن روی پرده رفته‌اند؟

سینماروزان: در تبصره پنجم از ماده ششم نظام نامه اکران 97-98 آمده است: هیچ کدام از  اعضای کارگروه اکران نباید صاحب منافع هم‌زمان در مؤسسات تولید، توزیع و سینماها باشند مگر اینکه صنوف مربوطه حضور چنین افرادی را در کارگروه اکران ضروری بدانند. بدیهی‌ست مسئولیت این انتخاب برعهده صنوف می‌باشد.

به گزارش سینماروزان حالا کافیست نگاهی به فهرست اعضای شورای تازه اکران بیندازیم تا دریابیم فردی به نام محمود رضوی تهیه کننده فیلم 3ارگانی «ماجرای نیمروز» و نماینده محمدباقر قالیباف در انتخابات96، وارد شورای اکران شده که همزمان هم تولیدکننده است و هم پخش کننده و هم همین حالا فیلمی به نام «لاتاری» را روی پرده دارد!!

همین که فرد موردنظر همزمان صاحب منفعت در تولید و توزیع است یعنی زیر سوال رفتن نظام نامه اکران اما ماجرا فقط به همین جا ختم نمیشود.

فیلم «لاتاری» از فیلمهای اکران اول نوروز بود که حین اکران ورای حجم بالای تبلیغات تلویزیونی با شعارهایی مخدوش نظیر «پرمخاطب ترین فیلم جشنواره»، حجمی بالا از سالن را هم دراختیار داشت. این فیلم اما از دوازدهم اردیبهشت ماه سرگروه استقلال را از دست داده و این کمدی «خجالت نکش» است که برطبق دستورالعمل شورای صنفی اکران جایگزینش شده است.

با این حال همچنان نزدیک به 100 سالن سینما در اختیار «لاتاری» است و فیلم جایگزینش در اکران دوم نوروز یعنی «خجالت نکش» کمتر از 30 سالن دارد!! روندی که باعث شده «خجالت نکش» که اتفاقا پتانسیل بالایی برای فروش دارد به فروشی متوسط قناعت کند. آیا این در تضاد نیست با اصل اساسی اکران که تخصیص شرایط عادلانه نمایش برای تمامی آثار است؟؟

هفت هفته از اکران «لاتاری» می‌گذرد اما نه فروش روزانه‌اش افت چشمگیری داشته و نه تعداد سالن‌ها و سانس‌های خوبی که در اختیار دارد. حتی با از دست دادن سرگروه کاهش یافته! حتی فیلم ارگانی «به وقت شام» که برخی به شوخی می‌گویند با استقبال ارواح و اجنه از آن(!!؟) دارای بیشترین تنوع مخاطب است نیز این روزها با کاهش فروش و ریزش مخاطب قابل توجه مواجه شده اما وضعیت «لاتاری» فرق می‌کند.

فروش شهرستان‌های این فیلم از فروش تهرانش فزونی گرفته، در سینماهای بسیار، تعداد بلیط‌های فروخته شده‌اش در روز سه‌شنبه از مجموع بلیط‌های فروش‌رفته در پنجشنبه و جمعه همان هفته و حتی هفته قبل نیز بیشتر است! سه‌شنبه‌ها در برخی سینماهای شهرستان‌ها حتی در سانس‌های بعدازظهر نیز سالن‌هایش کامل پر می‌شوند در حالی که در روزهای قبل و بعد استقبال چندانی از این فیلم نمی‌شود!!!

تمام این موارد شائبه‌برانگیز دست به دست هم داده تا این پرسش حاصل شود که آیا فروش عجیب و غریب روزهای سه‌شنبه به مدد خرید فله‌ای بلیط است؟ و اگر جز این است چرا در دیگر روزهای هفته حتی نیمی از چنین استقبالی را شاهد نیستیم؟؟

در وضعیت پیش آمده برای «لاتاری» بیش از همه این شورای صنفی نمایش است که باید تحقیق و بررسی کند و به مخاطبان پاسخ دهد اما هنوز هیچ اقدام عملی را از دست اندرکاران شورای اکران ندیده ایم. چرا؟؟

چرا شورای صنفی نمایش به زیر سوال رفتن یکی از اصول نظام نامه اکران بی تفاوت است؟ چرا شورای صنفی نمایش درباره اختلاف فروش بعید «لاتاری» در برخی روزهای میانی با روزهای دیگر و حتی آخرهفته هم بی‌تفاوت است؟؟

هم شورای صنفی نمایش باید به این پرسشها پاسخ دهد و هم او که تهیه کننده ای منسوب به یک جریان سیاسی شکست خورده را به شورای اکران پیشنهاد داد؟

چه کسی تهیه‌کننده فیلم 3ارگانی منسوب به قالیباف را به شورای اکران پیشنهاد داد؟

منوچهر شاهسواری مدیرعامل 14شغله خانه سینما که بنا بود به طور موقت و تا برگزاری انتخابات  دبیری شورایعالی تهیه کنندگان را برعهده داشته باشد اما هفته هاست که بر شورایعالی تکیه زده و علاقه ندارد این منصب را از دست دهد فردی است که نام رضوی را به عنوان نماینده تهیه کنندگان به شورای اکران پیشنهاد داد!

آقایان حاضر در شورای صنفی نمایش و آقای شاهسواری! آیا حواستان هست که ورود این فرد باعث زیر سوال رفتن ماده ششم نظام نامه اکران شده؟؟ آیا حواستان هست که به خاطر اصرار بر بالا نگه داشتن آمار سالنهای «لاتاری»، شاهد برهم خوردن تعادل اکران، حق‌کشی آشکار و پایمال شدن سهم فیلم‌های جدیدی چون «عصبانی نیستم»، «چهارراه استانبول» و «خجالت نکش»، «جشن دلتنگی» و حتی «تکزاس» از سالن‌ها و سانس‌های خوب هستیم؟

آشفتگی اکران96 که در نیمه دوم به اوج خود رسید و در پایان سال به گل گیری در شورای اکران منجر شد به قدر کفایت دلخوری و حس منفی سینماگران به شورای اکران را موجب شد؛ کاری نکنید که اعتراضات به آشفتگی اکران97 از همین آغاز سال اسباب تشدید دلخوریها را موجب شود.