1

یک کارگردان سینما مطرح کرد⇐خجالت‌آور است که یک سینماگر محترم به‌خاطر پنج میلیون بدهی به زندان افتاده ولی مدیران سینما حتی در دل کرونا نیز از تعطیلی جشنواره‌های بودجه‌خوار اجتناب نمی‌کنند

سینماروزان: گرفت و گیرهای اقتصادی سینماگران در دوران شیوع کرونا به بالاترین حد خود رسیده و مدیران سینمایی هم به‌جای توزیع مستقیم تسهیلات میان سینماگران همچنان مشغول برگزاری نشست و کارگروه و اخیرا غربال‌گری هستند که چندرغاز تسهیلات را به که بدهند و به که ندهند و مشخص نیست بالاخره چه زمانی بناست کاری کنند که همه اعضای صنوف را دربرگیرد.

محسن محسنی‌نسب کارگردان سینما با انتقاد از انفعال مدیریتی در حمایت از سینماگران به سینماپرس گفت: بی تردید تصمیم لغو جشنواره‌های سینمایی تا پایان سال جاری و توزیع بودجه‌اش میان سینماگران، مهمترین تصمیمی است که مدیران می‌توانند بگیرند و قطعاً کسانی که تمامی درآمدها و رانت‌های‌شان از قبل برگزاری این جشنواره های بودجه بربادده و بی‌خاصیت است جلوی این تصمیم مهم ایستادگی میکنند.

وی ادامه داد: حسین انتظامی باید در ماه ها آخر عمر دولت دوازدهم یک یادگاری خوب از خودشان بگذارند و جلوی این افراد رانت خوار ایستادگی کرده و تصمیمی اتخاذ کنند که به نفع تمامی سینماگران باشد. در حالی که مهمترین رویدادهای سینمایی جهان تعطیل شده اند هیچ معنایی ندارد که ما در این بحران کرونا در کشورمان جشنواره سینمایی برپا کنیم و باید هزینه آن ها در اختیار سینماگران قرار گیرد.

محسنی‌نسب با تأکید بر اینکه در حال حاضر بحران معیشتی زندگی، بخش عمده‌ای از سینماگران را تهدید می‌کند اظهار داشت: من بسیار متأسفم که باید عنوان کنم چندی پیش یکی از سینماگران محترم تنها به خاطر ۵ میلیون تومان پول و درگیری مالی با صاحبخانه اش به زندان افتاده بود و هیچ کس نبود که دستش را بگیرد!! در این وانفسای کرونایی، برگزاری جشنواره‌های سینمایی که هیچ دردی از سینما درمان نمی‌کند چه کارآیی دارد؟ آقایان باید دست این سینماگران بخت‌برگشته را بگیرند.

این سینماگر مطرح سپس با انتقاد جدی از نحوه توزیع ناعادلانه عیدی میان اهالی سینما یادآور شد: سوأل من این است که چرا مانند دوران ریاست شمقدری، عیدی و سبدکالا به تمام سینماگران تعلق نمی‌گیرد؟ در آن دوران عیدی و سبدکالا به همه به صورت عادلانه تعلق میگرفت و حتی افرادی که عضویت هیچ یک از صنوف سینمایی را نداشتند اما از بدنه سینما بودند این هدایا را دریافت می کردند.

وی در همین راستا تصریح کرد: غلط بزرگ دولت یازدهم این بود که بودجه دولتی را به افرادی داد تا به اسم خانه سینما و… برای آن بودجه تصمیم‌گیری کنند! این بودجه برای آنها رانت ها و باندهای متعددی به وجود آورد. اصلاً این روش پرداخت عیدی چه معنایی دارد؟ چرا باید خانه سینما متولی این اتفاق باشد؟ چرا خود رئیس سازمان سینمایی یک لیست از اهالی سینما را در دست نمی‌گیرد و وجه عیدی را به صورت مستقیم و مساوی میان همه تقسیم نمی‌کند؟

کارگردان فیلم های سینمایی «شاخ کرگدن» و «شیرهای جوان» افزود: توزیع عیدی توسط مسئولان خانه سینما برای آن ها یک رانت و ابهت پوشالی می‌سازد. آنها از این پس بر سر سینماگران منت می گذارند که ما به شما پول و عیدی دادیم در صورتی که این پول متعلق به بیت المال و عموم اهالی سینما است و نباید به اسم خانه سینما تمام شود و هیأت مدیره این نهاد برای بودجه بیت‌المال تصمیم بگیرند که به چه کسی برسد و به چی کسی نرسد!