1

یک پخش‌کننده متذکر شد⇐تمام وعده‌های سازمان سینمایی، نصفه و نیمه بوده!/پخش‌کنندگان، فیلمها را در سینماها اکران کردند و دریافتی هم نداشتند ولی باز سازمان سینمایی معادل کل فروش را به سینماها داد و دست پخش‌کنندگان، خالی ماند!/ از خیر تسهیلات گذشتیم و همان فروش فیلم‌‌ها را از سینماداران بگیرند و به ما بدهند، ممنونیم!/سینماها را باز کرده‌اند و آخرین سانس را ۱۹ قرار داده‌اند و حواسشان نبوده مخاطبی که ساعت ۱۹ وارد سالن شود احتمالا برای رفتن به خانه باید جریمه ۲۰۰هزار تومانی بدهد!!/برای بازگشایی سینماها برنامه‌ریزی لازم را ندارند و تنها از بازگشایی خوشحالند!!/برای اکران، فیلم خوب هست ولی شرایط خوبی برای اکران نیست!

سینماروزان: امیرحسین حیدری مدیر موسسه پخش نمایش گستران می‌گوید که تماشاگر سانس ۱۹ وقتی از سینما بیرون بیاید و به منزل برسد احتمالا ۲۰۰ هزار تومان جریمه می‌شود و برای همین تنها سانس مهم شب سینما نیز از دست رفته است.

به گزارش سینماروزان و به نقل از خبرگزاری تسنیم، بازگشایی سینماها برای بار دوم در سال کرونایی بار دیگر این مسأله را مطرح می‌کند که سینما چه خواهد شد؟ آیا برنامه‌ریزی مناسب برای اکران فیلم‌های سینمایی و همینطور استقبال مناسبی وجود خواهد شد؟

اما نکته مهم در این میان توجه به مؤسسات پخش و تولید فیلم‌های سینمایی است که مانند همیشه بخش مهجور سینمای ایران را تشکیل می‌دهند. از تلاش‌های کمرنگ سازمان سینمایی برای حل مشکلات این بخش گرفته تا مطالبات سنگینی که آنها برای وصول از سال قبل داشتند و باید منتظر می‌ماندند تا بلکه با واریزی‌ها از سوی سینماها بتوانند وضعیت اقتصادی خود را مساعد کنند.

امیرحسین حیدری مدیر مؤسسه پخش نمایش گستران در این خصوص گفت قبل از هر چیز باید گفت که هنوز ما را به عنوان دفاتر پخش می‌شناسند البته این عنوان غلط نیست اما جایگاه و نقش مهم بخش ما را در سینما لحاظ نمی‌کنند زیرا ما در حقیقت مؤسسات تولید و پخشیم. شاید همین اطلاق عنوان دفاتر پخش باعث شده است تا سازمان سینمایی ما را کمتر ببیند و نسبت به ما دلسوزی لازم را داشته باشد.

وی درباره برنامه‌ریزی سازمان سینمایی در ماه‌های قبل و همینطور بسته‌های جدیدی که قرار است تا این معاونت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در هفته آینده اعلام کند بیان کرد که اولاً درباره قول‌ها و وعده‌های سازمان سینمایی باید بگویم که تمام این وعده‌ها نصفه و نیمه بوده است و تازه بعد از این همه مدت دیروز سینماها توانستند وام خود را تحویل بگیرند و به مؤسسات پخش پرداخت کنند. از بسته جدید نیز خبری ندارم و نمی‌دانم که در آن بخش توزیع و پخش نیز لحاظ شده است یا خیر اما حقیقت آن است که ما اصلاً هیچ حمایتی از معاونت سینمایی نخواستیم و نیازی به آن نداریم اما تنها خواهشی می‌کنیم این است که همان روال عادی و معمول سابق بدون مشکل و گرفتاری در جریان باشد. اگر همان فروش روزانه و همیشگی خودمان را داشته باشیم و برای ما واریز کنند راضی هستیم.

وی ادامه داد: برای مؤسسات پخش فرقی ندارد که حق و حقوق‌مان را از سمفا دریافت کنیم یا از خود سینماها؛ تنها می‌خواهیم که آنچه که حق‌مان است را بدون وقفه و مشکل دریافت کنیم. ما از خیر تسهیلات گذشتیم و آن اعتماد و اعتبار لازم را نداریم همان فروش فیلم‌مان را به ما بدهند ممنونیم. ما فیلم‌مان را در سینماها اکران کردیم و دریافتی هم نداشتیم باز سازمان سینمایی معادل کل فروش را به سینماها داد و سرمان بی‌کلاه و دست پخش‌کنندگان خالی ماند و مجبور شدیم که منتظر وام سینماداران بمانیم.

حیدری در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره فیلم‌هایی که برای نمایش آماده‌ دارد گفت که در حال حاضر فیلم‌های “روشن”، “چپ راست” و “نیلگون” که در جشنواره فیلم فجر امسال شرکت می‌کنند، “جنایت بی‌دقت” و همینطور “مغز استخوان” و “خون شد” از جشنواره سال قبل را برای اکران داریم که اگر به شرایط مساعد برسیم قاعدتاً اکران خواهیم کرد.

او در پاسخ به دیدگاه سینماها مبنی بر اینکه باید برای اکران فیلم خوب باشد بیان کرد که برای اکران فیلم‌ها فیلم خوب هست اما باید شرایط کاملاٌ مساعد و تضمین شده باشد تا بتوانیم فیلم‌ها را اکران کنیم. یکی از نکات بسیار مهم تبلیغات است که در حال حاضر رسماً هیچ تبلیغاتی در سینما وجود ندارد. همین دو روز که سینماها باز بودند ببینید چقدر فروش داشتند؟ تقریباً هیچ؛ چراکه حتی صداوسیما و رسانه‌ها از بازگشایی سینماها اخبار مربوطه را به اندازه لازم و مکفی منتشر نکردند و برای همین مردم هم خبر ندارند که سینماها بازگشایی شده است.

حیدری افزود: سینما را باز کرده‌اند و آخرین سانس را ۱۹ قرار داده‌اند و حواسشان نبوده مخاطبی که ساعت ۱۹ وارد سالن شود احتمالا برای رفتن به خانه باید جریمه ۲۰۰هزار تومانی بدهد! به علت محدودیت‌های ترافیکی سینماها آخرین سانس‌شان ساعت ۱۹ است که باز احتمال جریمه شدن تماشاگر بعد از دیدن فیلم در این سانس موجود است و برای همین ریسک نمی‌کند که جدای از پرداخت هزینه بلیط فیلم ۲۰۰ هزار تومان نیز جریمه شود. خب باید چه کرد؟ اینجاست که معتقدم برای بازگشایی سینماها برنامه‌ریزی لازم را نداریم و تنها از بازگشایی خوشحالیم. ترسی که وجود دارد این است که بار دیگر با بازگشایی سینماها تنها مجبور شویم به چرخه‌های اکران و تولید کمک مالی کنیم و با دادن تسهیلات به این بخش و آن قسمت بیشتر سینما را فقیرتر و بدهکارتر کنیم.

مدیر نمایش‌گستران تاکید کرد: البته انتظاری نیست که سازمان سینمایی بتواند تمام فیلم‌ها را گارانتی و ضمانت بکند اما می‌توان با برنامه‌ریزی درست اقتصادی معادله برد-برد در سینما ایجاد کرد که با حداقل ضرر و رساندن نفع به هر دو طرف، فیلمساز و سینمادار رغبت به اکران فیلم جدید و خوب کنند. به نظرم چیزی که از آن غفلت کردیم هزینه روی تبلیغات درست و کامل بود تا بتوانیم با این کار، مردم را به سینما بیاوریم و در فروش به نقطه مناسبی برسیم که نیازی به وام و گرفتاری‌های آن نباشد. الان نیز باید این تبلیغات باشد وگرنه مردم از سینما بی‌خبر خواهند بود. مگر چه اتفاقی افتاده است؟ سینما باز کردن که جرم نیست پس چرا در رسانه‌ای کردن آن کوتاهی می‌کنیم؟