1

یک پخش‌کننده سینما متذکر شد⇐اکران آنلاین بدون به‌رسمیت شناختن کپی‌رایت و مقابله با قاچاق به جایی نمی‌رسد/وقتی شبکه‌های ماهواره‌ای و کانال‌های تلگرام و سایت‌های مختلف بی هرگونه ممانعت فیلمها را پخش می‌کنند معلوم است که سودآوری اکران آنلاین به شدت پایین می‌آید!

سینماروزان: همان طور که قاچاق فیزیکی محصولات، کمر شبکه خانگی را شکست و تیراژهای میلیونی محصولات خانگی را به زیر هزار رساند و زمینه را گشود برای اتکای شرکتهای شبکه خانگی به سرمایه‌گذاران مشکوک، فعالیت قاچاقچیان در فضای مجازی هم سودآوری محصولات در سامانه‌های ویدیوی درخواستی را به شدت تنزل داده.

به راه افتادن کجدارومریز اکران آنلاین در دوران تعطیلی کرونایی سینماها هم بدون مقابله با مافیای قاچاقی که از اینترنت تا ماهواره را دربرگرفته به سودآوری نخواهد رسید.

امیرحسین حیدری مدیر موسسه پخش نمایش‌گستران با اشاره به راه‌اندازی اکران آنلاین به ایلنا گفت: اکران آنلاین هم یک فرصت و هم یک تهدید برای سینماست.
اکران آنلاین می‌تواند به چرخه اکران و تولید فیلم در سینمای ما کمک کند چراکه هرچقدر رقبا در زمینه اکران بیشتر باشند، استانداردها بالاتر رفته و قطعا من به عنوان یک شرکت پخش کننده سعی می‌کنم تا کارم را در زمینه پخش جدی‌تر و باشیوه‌های مدرن‌تر جلو ببرم. همچنین در این شرایط که رقابت جدی‌تری به وجود آمده، سینمادارها نیز تلاش می‌کنند تا خدمات بهتری ارائه دهند. به عنوان مثال در تبلیغات به فیلم‌ها کمک کنند و حتی شاید بتوانند میزان پورسانت‌های خود از فروش فیلم را کمتر کنند تا این اتفاق رقابتی‌تر شود.

حیدری درباره مشکلات اکران آنلاین بیان داشت: از نظر زیرساختی زمان می‌برد تا سامانه‌های وی.او.دی جا بیفتند و به خانه‌های مردم راه پیدا کنند، زیرساخت‌های اکران آنلاین هم به مرور زمان شکل می‌گیرد. واقعیت این است که نزدیک به ۸۰ درصد مردم نمی‌توانند فیلم‌های وی‌او‌دی‌ها را در اسکرین(صفحه نمایش) تلویزیون تماشا کنند و به نوعی در تبلت، لب‌تاب و گوشی‌های موبایل فیلم‌ها را می‌بینند. به نوعی برخی سواد کمتری برای استفاده از این قابلیت دارند و برخی دیگر نیز از چنین امکاناتی برخوردار نیستند و نمی‌توانند از قابلیت دیدن فیلم‌ها در تلویزیون بهره ببرند. برای این کار یا احتیاج به دیوایس‌های خاصی است که بتوانند لب‌تاب، تبلت یا موبایلشان را به تلویزیون وصل کنند یا باید تلویزیون سیستم‌عامل داری داشته باشند که به وسیله آن بتواند فیلم‌ها را مستقیم از تلویزیون تماشا کنند.

مدیر پخش نمایش‌گستران با اشاره به معضل قاچاق محصولات هنری گفت: واقعیت این است که اکران آنلاین بدون به‌رسمیت شناختن کپی‌رایت و مقابله با قاچاق به جایی نمی‌رسد. اگر میخواهیم اکران آنلاین به سودآوری برسد باید قانون کپی رایت را جدی بگیریم. این وسط نهادهای امنیتی همچون قوه قضائیه، حراست ارشاد، ستاد صیانت از آثار هنری و وزارت ارتباطات ‌باید دست به دست هم دهند تا مجازات قاچاق بیشتر شود.

امیرحسین حیدری تاکید کرد: وقتی شبکه‌های ماهواره‌ای و کانال‌های تلگرام و سایت‌های مختلف بی‌هرگونه ممانعت فیلمها را پخش می‌کنند معلوم است که سودآوری اکران آنلاین به شدت پایین می‌آید! ما باید جلوی دانلود یوتیوب، کانال‌های تلگرامی و باقی ماجراها در فضای وب و اینترنت را بگیریم و نگذاریم شبکه‌های ماهواره‌ای فیلم‌ها را رایگان و مفت پخش کنند. اگر می‌خواهیم اکران آنلاین به جایی برسد فقط یک راه داریم و آن هم به رسمیت شناختن کپی رایت. اگر کپی‌رایت را به رسمیت بشناسیم و آن را جدی بگیریم، می‌توانیم سودآوری اکران آنلاین را افزایش دهیم.