1

یک منتقد سینما با طعنه به برافروختگی منیژه حکمت⇐وقتی می‌بیند فیلمش محکم نیست از حاشیه استفاده می‌کند

سینماروزان: منتقد سینمای ایران که هر شب در برنامه «سینما دو» به نقد فیلمهای اکران شده در سینمای رسانه می پردازد، انتقادات جدی را به فیلم «جاده قدیم» ساخته منیژه حکمت وارد کرد.

به گزارش سینماروزان نیما حسنی نسب با حضور در برنامه «سینما دو» درباره فیلم «جاده قدیم» و حواشی آن اظهار کرد: من دلیل برافروختگی منیژه حکمت را نفهمیدم، حواشی پشت صحنه اش هنوز به ما نرسیده و این همه برافروختگی در روز اول عجیب بود! اگر دارد اتفاقاتی می افتد هنوز معلوم نشده است! شاید ایشان دارد پیش بینی می کند یا گربه را دم حجله می کشد. فکر میکنم نباید به این زودی از حضور در یک ‌میهمانی پشیمان شد.

وی درباره سیاه پوشیدن عوامل فیلم گفت: چون قصه مضمون تجاوز داشت فکر می کردم این موضوع به خاطر ماجرای تجاوز در هالیوود است اما گفتند ما عزادار سینمای ایران هستیم.

این منتقد تصریح کرد: احساس میکنم وقتی فیلمسازی می بیند فیلمش آنقدر قدر و محکم نیست ، از حاشیه استفاده می کند. یا چوب زیر بغلش می دهند و  واکر دستش می دهند تا راه بیفتد!

حسنی‌نسب تاکید کرد: شباهت عجیب و غریب «جاده قدیم» با فیلم «فروشنده» خیلی عجیب بود. من آن فیلم را دوست ندارم و فیلم محبوبم در کارنامه فرهادی نیست اما تمام این روند در فیلم «فروشنده» تجربه شده بود و «جاده قدیم» یک فیلم پر از کاشت، با اندکی داشت و بدون برداشت بود!

وی یادآور شد: بعضی فیلم‌های سینمای ایران شبیه پایلوت های سریال ها هستند؛ وقتی سفره ای انداخته و شخصیت های متعددی معرفی می شوند تا به مرور در 10 تا 12 قسمتی که فرصت هست به این شخصیت ها پرداخته شود! اما وقتی فیلم تمام می شود ما با 10، 15 کاراکتر تنها می مانیم که هر کدام یک نکته ای دارند. اگر قرار بود این فیلم ماجرای تعرض به یک زن و مشکلات بعد از آن باشد، مثلا تاثیرش بر خانواده را ببینیم، این اتفاق نمی افتد و «جاده قدیم» در نهایت ورسیون دیگری از «فروشنده» است. ضمن اینکه باگهایی در مسیر روایت دارد که چون قصه را لو می دهد نمی گوییم. موقعیت های این فیلم چرایی دارد و درجهان درام غلط است و اشکالات پایه ای دارد.

این منتقد تاکید کرد: یک سری فیلم ها هستند که در نهایت می پرسیم “ که چی ؟”. اگر قرار بود حرفی زده شود، ما دوسال پیش این اثر را دیدیم و تا سطح جهان هم رفت اما اینکه همان اثر دوباره بازنویسی شود و اشکالات آن را هم به همراه داشته باشد، ضرورتی ندارد. شاید «جاده قدیم» در نبود فیلمی به اسم «فروشنده» می توانست جلوه کند اما حتی این بخش هم زیر شعاع ساخته فرهادی رفته و چیزی برای به یاد ماندن و تاثیرگذاری ندارد.