1

یک منتقد آب پاکی را روی دست کیمیایی ریخت⇐مسعودجان! نمی‌توانی از پولاد بهروز وثوقی بسازی

سینماروزان: درگیری پیش آمده میان مسعود کیمیایی و منصور لشکری قوچانی تهیه کننده «قاتل اهلی» بر سر کم و زیاد نقش پولاد در این فیلم هر چند منطبق با آنچه کیمیایی گفته به نفع وی به پایان رسیده اما نکته اینجاست که هیچ کدام از اعضای شورای داوری خانه سینما  هنوز هیچ اظهارنظر رسمی در این باره نداشته اند.

به گزارش سینماروزان در همین حین و در حالی که برخی از مخاطبان نیز این درگیری را صوری و یک ضدتبلیغ برای فیلم دانسته اند احمد طالبی‌نژاد منتقد قدیمی سینمای ایران در یادداشتی برای «تماشاگران امروز» به صراحت کیمیایی را به خاطر پر و بال دادن بیش از حد به فرزندش مورد نقد جدی قرار داده است.

متن یادداشت طالبی نژاد را بخوانید:

مسعود جان! نمی‌توانی از پولاد بهروز وثوقی بسازی

اميدوارم ماجراهايي كه براي فيلم «قاتل اهلي» تا امروز رخ داده يك ترفند تبليغاتي براي كمك به بيشتر ديده شدن فيلم باشد. هيچ بعيد نيست كه بخواهند با يك جنجال اين‌طوري نگاه‌ها را متوجه فيلم كنند تا اگر در جشنواره يا پس از آن اكران شد، خيلي‌ها بگويند برويم ببينيم فيلمي كه اين همه سروصدا كرد چه بود.
اين حدس اگر درست باشد و اين حواشي يك جنجال‌سازي براي فيلم باشد، خيلي عجيب نيست و ايرادي هم ندارد. همه جاي دنيا از اين حاشيه‌سازي‌ها مي‌شود و ما هم از اين امر مستثني نيستيم. تازه فوتبال‌مان كه تماما حاشيه است و از متن در آن هيچ خبري نيست اما اگر اين بحث‌ها و دعواها جدي باشد چند اشكال دارد.

 اول اينكه چرا كيميايي در هفتاد و پنج، شش سالگي همچنان بايد گرفتار تهيه‌كننده باشد؟ او الان بايد در جايگاهي باشد كه خودش فيلم بسازد و اختيار کارهایش با خودش باشد نه تهيه‌كننده. اين يك سؤال اساسي است كه چرا اين اتفاق درباره ايشان و همه كارگردان‌هاي نسل اول كه سينماي ما مديون‌شان است، افتاده؟ در تمام دنيا همه كارگردان‌هاي در اين حد و اندازه، خودشان تهيه‌كننده هستند و زير بار منت و فشار هيچ‌كس نمي‌روند.

 دوم هم اينكه اگر آقاي كيميايي در اين سن و سال فيلمي بسازد كه اواخر كار هنوز فكر كند چيزهايي كم دارد، این هم اشكال دارد. ايشان با اين همه تجربه ساخت فيلم خوب، بايد به يك كمالي رسيده باشد و ديگر اين مشكلات را نداشته باشد. اين موضوع هم احتمالاً ناشي از اين است كه فيلم‌نامه كامل نبوده و در نتيجه اين مشكل پيش آمده است. مجموعه‌اي از اين دلايل باعث مي‌شود فيلم به مشكل بخورد و اين داستان‌ها به‌وجود بيايد.

کیمیایی نباید اختیارش را بدهد دست فرزندش
از طرفي هم بايد چيزي بگويم كه شايد به نفعم نباشد اما كيميايي در اين سن و سال و تجربه‌اي كه دارد، نبايد اختيارش را دست پسرش بدهد. پولاد نبايد در زمينه فيلم‌نامه‌نويسي با پدرش درگير باشد و در كار او دخالت كند. او اگر سواد فيلم‌نامه‌نويسي دارد خودش بنويسد. چون فيلم‌نامه‌نويسي فقط تكنيك نيست، سواد ادبي، فرهنگي، اجتماعي و… هم مي‌خواهد. نوشتن يك فيلم‌نامه خوب خيلي چيزها مي‌خواهد كه كسي به صرف رفتن به يك كلاس فيلم‌نامه‌نويسي به آنها دست پيدا نمي‌كند.

 در هر سال حداقل چهل، پنجاه فيلم‌نامه‌نويس از كلاس‌هاي خود من و امثال من بيرون مي‌‌آيد اما همه اينها كه موفق نمي‌شوند. فيلم‌نامه‌نويسي علاوه بر فوت و فن به چيزهاي ديگري نياز دارد كه فكر نمي‌كنم پولاد در اين سن و سال آنها را داشته باشد. نكته ديگر اين است كه هر كدام از اين كارگردان‌هاي نسل اولي كه خواسته اطرافيانش را در كارهايش دخالت بدهد، متأسفانه نتيجه خوبي نگرفته است. اسم نمي‌برم ولي يكي ديگر از كارگردان‌هاي درجه يك سينماي ايران الان چند سال است كه فيلم‌نامه خوبي ننوشته، چون يك نفر از خانواده‌‌اش را در كارهايش دخالت مي‌دهد. چرا بايد كيميايي الان دچار اين مخمصه شود؟

پولاد بچه خوبیست اما دلیل نمی‌شود که بتوان از او بهروز وثوقی ساخت

 من اگر الان درباره پولاد حرف مي‌زنم ممكن است به حساب يك مسئله شخصي بگذارد كه اينجا مجالش نيست درباره‌‌اش صحبت کنم اما اين‌طور نيست. من يك‌بار به پدرش گفتم پولاد بچه خوب و باادبي است ولي دليل نمي‌شود كه بتواني از او بهروز وثوقي يا حتي خودت را بسازي. پولاد كيميايي جوان است و جوياي نام؛ به دليل شكستي كه در فيلم اولش خورد، احتمالاً مي‌خواهد جايگاه بيشتري در فيلم پدرش داشته باشد. اين بستگي به خود كيميايي دارد كه تا چه حد مي‌خواهد رعايت حال پسرش را كند يا به سينما فکر کند. هرچه هست اين باج دادن‌ها هيچ‌وقت نتيجه خوبي نداشته و حمايت‌هاي زوركي كار را به جايي نبرده است.

این همه حمایت کیمیایی از پسرش داشته اما او نه بازیگر خوبی شد و نه فیلمنامه نویس و نه کارگردان خوبی

اين همه حمايت تا به امروز كيميايي از پسرش داشته اما او نه بازيگر خوبي شد، نه فيلم‌نامه‌نويس و نه كارگردان خوبي. اينها كه من مي‌گويم در تخطئه پولاد نيست. پولاد از بچگي در دامان سينما بزرگ شده. اولين‌بار كه او را ديدم خيلي بچه بود. از همان موقع در مراحل ساخت فيلم‌هاي پدرش حضور داشته و شايد تجربه هم داشته باشد ولي سواد عمومي‌‌اش طبعا به اندازه پدرش نيست. كيميايي يكي از كساني است كه به‌رغم اينكه سواد عاليه ندارد اما در حد دكترا، تاريخ اجتماعي ايران را مي‌شناسد و تجربه دارد. پولاد هم با صبوري به تجربه دست پيدا خواهد كرد اما الان فعلا دارد تخته گاز مي‌رود.