1

یک ماه قبل سینماژورنال همین نکته را متذکر شده بود⇐رضا کیانیان: آقای ایوبی می‌خواهد مدرسه ملی سینما ایجاد کند؛ مگر در ایران مدرسه سینمایی کم داریم که قرار است یکی دیگر اضافه شود؟

سینماژورنال: حدودا یک ماه قبل بود که سینماژورنال درباره دلایل ضروری نبودن تأسیس مدرسه عالی سینما گزارش مبسوطی ارائه داد(اینجا را بخوانید)

به گزارش سینماژورنال در آن گزارش سعی شده بود با اشاره به برخی از مهمترین مشکلات معیشتی جامعه سینمایی ایران پیشنهاداتی برای حل این مشکلات به جای تمرکز بر تأسیس مدرسه عالی سینما ارائه شود.

حالا رضا کیانیان نیز در تازه ترین گفتگوی تفصیلی خود که با “شرق” انجام شده بر بی فایده بودن تأسیس مدرسه عالی سینما در ایران تأکید کرده و از این گفته که در ایران به اندازه کافی مدرسه سینمایی وجود دارد.

مگر در ایران مدرسه سینمایی کم داریم که قرار است یکی دیگر اضافه شود؟

کیانیان می گوید: آقای ایوبی می‌خواهد مدرسه ملی سینما ایجاد کند… شما می‌دانید مدرسه ملی سینما چیست؟ مگر ما در ایران مدرسه سینمایی کم داریم که قرار است یکی دیگر اضافه شود؟ ما چند تا مدرسه سینمایی در ایران داریم؟

کمک کنند مراکز آموزشی فعلی تاثیرات لازم را داشته باشند

این بازیگر در پاسخ به اینکه شاید فکر کرده‌اند مراکز فعلی تأثیرهای لازم را ندارند و برای همین به فکر تأسیس مدرسه ای جدید افتاده اند بیان می دارد:
خوب کمک کنند تا تأثیرهای لازم را داشته باشند. آیا پژوهش و آسیب‌شناسی کرده‌اند که ضعف آنها چیست؟ و چرا نتوانسته‌اند خوب آموزش بدهند؟ بدون اینکه درباره سطح آموزشی مدرسه‌های ملی و دولتی سینما پژوهشی کرده باشند! فقط می‌خواهند یک مدرسه جدید ایجاد کنند. به چه حقی می‌خواهند از بودجه بیت‌المال مدر سه ملی سینما را ایجاد کنند؟ که چه بشود؟ من که بازیگرم هدف این مدرسه ملی سینما را نمی‌دانم شما که روزنامه‌نگارید نمی‌دانید، پس چه کسی می‌داند؟

برخی به ایوبی گفته اند این کار را نکنید چون فایده ای ندارد

وی ادامه می دهد: می‌دانم آقای ایوبی با افرادی از داخل سینمای ایران مشورت کرده و تعدادی از آنها به او گفته‌اند این کار را نکنید. چون فایده‌ای ندارد، ولی آقای ایوبی همچنان دارد ادامه می‌دهد! درست مثل ماجرای سازمان سینمایی. آقای ایوبی باید بیاید دقیقا توضیح دهد که مدرسه ملی سینما برای چه ایجاد شده است؟

چرا باید یک تشکیلات موازی ایجاد کنیم؟ تشکیلانی که کارش خوردن وقت و هزینه کردن بودجه کشور است

بازیگر “خانه ای روی آب” با اشاره به اینکه خودش هم در نشست مشورتی تأسیس مدرسه سینمایی حضور داشته می افزاید: از من دعوت کردند که بروم آنجا و نظرهای کمکی بدهم، من اصلا با جبهه‌گیری نرفتم. من اصلا نسبت به هیچ موضوعی جبهه‌گیری ندارم، مگر اینکه خلافش ثابت شود. آنها گفتند ما در وهله اول می‌خواهیم وُرکشاپ‌هایی برای صنوف مختلف سینما بگذاریم که سطح دانش آنها بالا برود و از استادهایی استفاده کنیم که خارج از کشور هستند و در سطح جهانی کار می‌کنند که بیایند به صنوف آموزش بدهند تا سینمای ما با سینمای جهان وارد تعامل شود. حرف بسیار خوبی است؛ اما فقط در ظاهر. من گفتم این کار که وظیفه خانه سینماست و وظیفه مدرسه عالی سینما نیست، چه لزومی دارد مدرسه عالی سینما به وجود بیاید، که چنین کاری را انجام دهد؟ خانه سینما هست. به آنجا کمک کنید و این ورک‌شاپ‌ها را راه بیندازید! چرا باید یک تشکیلات موازی ایجاد کنیم؟ تشکیلاتی که کارش خوردن وقت و هزینه‌کردن بودجه کشور است. بهتر است اول پژوهش شود!

اینکه فقط با برخی افراد مشورت کرده‌اند که اسمش پژوهش نیست
این بازیگر پیشکسوت با تأیید اینکه برای راه اندازی این مدرسه با برخی چهره ها مشورت شده بیان می دارد: مشورت بله ولی مشورت با پژوهش فرق دارد… پژوهش یک علم است؛ یعنی سیر تا پیاز مدارس سینمایی را می‌ریزند روی میز و متخصصان این حوزه را دعوت می‌کنند. چارت‌های آموزشی را مشاهده می‌کنند، تحقیقات میدانی و اسنادی می‌کنند. اینکه فقط با برخی افراد مشورت کرده‌اند که اسمش پژوهش نیست. الان این سؤال مطرح است که پژوهشکده سینمای ایران کجاست؟ آیا سینمای ایران به پژوهش احتیاج دارد یا نه؟ نمی‌توانیم بگوییم احتیاج ندارد. امروز در جهان همه‌چیز براساس پژوهش پیش می‌رود! عجیب است که ما پژوهشکده نداریم! پژوهشکده موسیقی و تئاتر ایران کجاست؟

به جای مدرسه ملی سینما، پژوهشکده سینمای ایران را تأسیس کنید

وی خاطرنشان می سازد: من به دوستان گفتم به جای مدرسه ملی سینما، پژوهشکده سینمای ایران را تأسیس کنید که جزء وظایف ملی شما هم است. سالیان سال است می‌گویند ضعف سینمای ایران در فیلم‌نامه است. برخلاف آنکه گفته می‌شود ما در زمینه فیلم‌نامه مشکل داریم، به نظرم ما بهترین فیلم‌نامه‌نویسان را داریم؛ ولی فیلم‌نامه‌های آنان در شوراهای مختلف نابود می‌شود…؛ اما کسی حق ندارد درباره این شوراها حرف بزند. در این شوراها چه کسانی هستند؟ پژوهشکده سینمای ایران باید به این مسائل بپردازد. سینمای ایران بعضی مواقع فروش می‌کند، بعضی مواقع فروش نمی‌کند، چرا این‌گونه است؟

چرا علنی نمیشود که چه کسی گفته مدرسه عالی سینما خوب است؟

رضا کیانیان تاکید می کند: پژوهشکده سینمای ایران باید به این موضوعات بپردازد. چرا یک کارگردان سینمای ایران در یک سال فیلم درجه یک می‌سازد و بعد دیگر نمی‌تواند فیلم خوب بسازد؟ در مدرسه ملی سینما و سازمان سینمایی به این سؤالات جواب داده نمی‌شود. درباره مدرسه عالی سینما، از میان افرادی که به آقای ایوبی مشاوره داده‌اند، چه کسانی گفته‌اند مدرسه ملی سینما خوب است و چه کسانی گفته‌اند مدرسه ملی بد است! چرا این بحث‌ها علنی نمی‌شوند؟