1

یک عضو هیات رییسه جامعه صنفی تهیه کنندگان تاکید کرد⇐مدتهاست یک حلقه خاص برای سینمای ایران تصمیم میگیرند/اگر قصد حل مشکلات سینما را داریم باید تصمیم گیران تکراریش را عوض کنیم/”بدون تاریخ…” گزینه مناسبی برای ارسال به اسکار نبود/آنها که چنین فیلمی را برای اسکار انتخاب کردند نگاه ملی ندارند/باید درباره افرادی که چنین فیلمهایی را به محافل غربی ارائه میکنند تجدیدنظر کنیم!

سینماروزان: دو هفته بعد از اعلام نام “بدون تاریخ بدون امضاء” به عنوان نماینده ایران در اسکار همچنان نقطه نظرات انتقادی درباره این انتخاب وجود دارد.
به تازگی مسعود اطیابی کارگردان و تهیه کننده عضو هیات رییسه جامعه صنفی تهیه کنندگان به نقد ارسال این فیلم به اسکار پرداخته است.
مسعود اطیابی با نقد آثاری که تصویری سیاه از ایران ارائه میدهند به “جوان” گفت: نشان دادن معضلات جامعه در خارج از کشور که باعث تحقیر جامعه می‌شود کار درستی نیست و بنده نیز با آن مخالف هستم.
کارگردان فیلم سینمایی «خاک و مرجان» تأکید کرد: نشان دادن نقاط کور و مبهم جامعه ممکن است نمایش سیاهی باشد، اما نباید آن را انکار کنیم بلکه باید درصدد اصلاح آن برآییم.
اطیابی تعریف درست سیاه‌نمایی در سینمای هر کشور را نشان دادن موضوعی دروغ یا مشکلی که اصلاح ناپذیر است، دانست و گفت: در واقع مطرح کردن چیزی خلاف واقعیت را می‌توان سیاه‌نمایی گفت: نه اینکه از معرفی ضعف‌های جامعه با هدف اصلاح تعبیر سیاه‌نمایی کرد.
این تهیه کننده درباره انتخاب فیلم «بدون تاریخ، بدون امضاء» به عنوان نماینده ایران در اسکار نیز گفت: این فیلم را دیده‌ام و به نظرم اثر خوبی است، اما با توجه به شرایط روز جامعه آثاری مثل «بدون تاریخ، بدون امضا» اگر نماینده سینمای ایران در خارج از کشور نباشند، بهتر است.
وی افزود: این فیلم در دوره‌ای که رسانه‌ها علیه ایران اخبار منفی منعکس می‌کنند، نمی‌تواند انتخاب مناسبی باشد ضمن اینکه چنین آثاری بیشتر کارکرد داخلی دارند.
این کارگردان سینمای ایران با بیان اینکه باید در انتخاب فیلم برای اسکار تجدید نظر کلی کنیم، گفت: متأسفانه مدت‌هاست تنها چند نفر از یک حلقه خاص برای سینمای ایران تصمیم‌گیری می‌کنند که به نظرم وقت آن رسیده تا این افراد تغییر کنند.
این تهیه کننده و کارگردان سینما، خاطرنشان کرد: در واقع ابتدا باید درباره افرادی که سال‌هاست درباره انتخاب فیلم‌های ایرانی به جشنوار‌های خارجی تصمیم‌گیری می‌کنند تجدید نظر کنیم تا بعد درباره معیار‌های فیلم خوب برای معرفی به اسکار بحث شود.
اطیابی با اشاره به اینکه این افراد متأسفانه نگاه ملی ندارند، گفت: به طور کلی اگر قصد داریم چیزی را در سینما حل کنیم ابتدا باید تصمیم‌گیران برای سینمای کشور را تغییر دهیم.