1

یک روز بعد از ادعاهای دبیر یک جشنواره تازه تاسیس درباره اهداف جهانی⇐محمود عزیزی: جشنواره زدگی معضل هنر شده/با بهایی گزاف آثار درجه چندم خارجی را به جشنواره ها می آورند تا پز جهانی دهند/راهی که در برگزاری مدام جشنواره ها رفته ایم، غلط است

سینماروزان: تعدد برگزاری جشنواره ها در کشور ما معضلی بوده که رسانه ها مدام از آن انتقاد کرده اند با این حال هر سال به سیاهه آمار جشنواره ها چندتایی اضافه میشود.

به گزارش سینماروزان به تازگی جشنواره ای با نام بیطار با بودجه سازمان دامپزشکی راه افتاده در حالیکه دبیرش مدعی شده به واسطه جشنواره، ایران را به پایگاه فرهنگی دامپزشکی در جهان بدل خواهد کرد!!

با این حال محمود عزیزی بازیگر و کارگردان سینما و تئاتر که این روزها از فضای بازیگری فاصله گرفته با نقد کلیت برگزاری جشنواره‌های هنری در ایران به “میزان” گفت: به طور کلی، بودن جشنواره تئاتر و سینمای فجر هم سوال برانگیز است چه برسد به دیگر جشنواره ها. از نظر من تعریف جشنواره ها تا به امروز درست نبوده و راهی که تاکنون در راستای برگزاری مدام جشنواره‌ها رفته‌‌ایم راهی کاملاً غلط است.

وی در همین راستا ادامه داد: جشنواره باید روند و دستورالعمل درستی داشته باشد. این نوع برگزاری سالانه جشنواره‌ها که مثلاً چون دهه فجر است باید یک جشنواره برگزار شود کاملاً غلط است. مخصوصاٌ وقتی جشنواره از لحاظ محتوایی ربطی به دهه فجر ندارد و آثاری با آن مضمون تولید نمی‌شود چرا باید در آن زمان اجرا شود؟ در مورد سینما هم همین مشکلات کاملاً به وضوح به چشم می‌خورد.

این بازیگر جشنواره‌زدگی را معضل هنر خواند و افزود: جشنواره‌ها در حال حاضر صرفاً در یک بازه زمانی اجرا می‌شوند و حالت رفع تکلیف دارند. متاسفانه تا به حال کسی نیامده و بگوید که چه کنیم تا خروجی فلان جشنواره مثبت‌تر باشد؟ قطعاً اگر روند برگزاری جشنواره های مختلف و از جمله جشنواره های تئاتر و فیلم فجر روندی مثبت بود، وضعیت سینما و تئاتر ایران به وضع کنونی دچار نمی‌شد.

این بازیگر پیشکسوت تلویزیون بخش جهانی جشنواره ها را ضعیف خواند و خاطرنشان کرد: بعد سی‌وپنج دوره برگزاری، هنوز هیچ یک از دو جشنواره فیلم و تئاتر وجهه جهانی درستی پیدا نکرده‌اند. در تمام جشنواره‌ها آثار بین‌المللی در فراخوان شرکت کرده و خواستار حضور در جشنواره مقصد می‌شوند. اما ما می‌رویم و آثار و کارگردانان دسته چندم خارجی را با صرف بهایی گزاف به کشور می‌آوریم تا به زور نام بین‌المللی و پز جهانی را به جشنواره بدهیم.