1

یک رسانه مستقل با انتقاد از محدودیت‎‌های پیش‌روی «کمدی انسانی» متذکر شد⇐دلیل بایکوت سینمای مستقل در اکران چیست؟/آیا بناست شرایط را طوری پیش ببرند که پالودگان از دوقطبی ارگانی-پولشویی، قید تولید را بزنند؟

سینماروزان: آسیبهایی که همه ساله بر سینمای مستقل در اکران وارد می‌شد با سیاست درهای باز شورای اکران در نیمه دوم سال 96 به اوج خود رسید؛ درهای بازی که تراکم و آشفتگی اکران را موجب شد و در نهایت شرایطی را فراهم آورد که اغلب فیلمهای مستقل با حداقل سالن روی پرده بروند.

به گزارش سینماروزان رسانه مستقل «سینمامثبت» در تحلیلی با اشاره به محدودیتهای پیش روی «کمدی انسانی» در اکران، پرسشهایی جدی را طرح کرده در چرایی بایکوت سینمای مستقل.

متن گزارش «سینمامثبت» را بخوانید:

تولید فیلم در سینمای مستقل آن قدر سخت است که کمتر سینماگری است که جرأت کند ریسک فعالیت مستقل در این حیطه را بپذیرد. اگر می‌بینیم در سالهای اخیر جماعت غیرخودی نومید از کمکهای ارگانهای متمول، به سمت سرمایه‌های بی‌مسئولیت و پولشویان سوق پیدا کرده‌اند یک دلیلش همین است.

در این اوضاع حداقل شانسی که برای سینماگران اصیل مستقل قائل می‌شوند باید این باشد که شرایط اکران منصفانه‌ای برایشان فراهم شود اما بدبختانه نه تنها این اتفاق نمی‌افتد بلکه عرصه را آن قدر بر بدنه مستقل سینماگران تنگ می‌کنند که فریادها به آسمان برسد.

«کمدی انسانی» از جمله آثار مستقل سینمای ایران است که محمدهادی کریمی آن را ساخته است؛ فیلمسازی با سابقه نگارش بیش از 20 فیلمنامه و ساخت چندین فیلم، که فیلم تازه اش علیرغم حضور در بخش مسابقه جشنواره سی و پنجم و جلب توجه مخاطبان، در یکی از بدترین برهه های اکران که نزدیک جشنواره است روی پرده رفت.

«کمدی انسانی» به واسطه داستان جهان شمول خود، مختصات موقعیتهایش که به شدت برای ایرانیان ملموس است و تصویرسازیهای کاملا سینمایی اش و تنوع لوکیشن که یکی از کمبودهای سینمای ایران است در همین موعد بد هم مورد توجه قرار گرفت و در دو هفته ابتدایی خود با دارا بودن فقط ده سالن فول سانس نزدیک نیم میلیارد فروخت!

با این حال همزمانی با جشنواره باعث شد به ناگاه همان اندک سالنهای فول سانس فیلم از آن گرفته شود و بعد از جشنواره هم نه تنها سالنهای فیلم بازنگشت بلکه شرایطی پیش آمد که این روزها فیلم فقط 5 سالن فول سانس دارد!

آش بایکوت سینمای مستقل آن قدر شور شده که از یک طرف پخش تیزر تلویزیونی «کمدی انسانی» ممنوع شده و از طرف دیگر پردیس آزادی که سرگروه «کمدی انسانی» است فقط روزی سه سانس آن را نمایش می‌دهد که تازه دو سانس از این 3سانس جزو سانسهای پرت صبح هستند!! به جز این پردیس باغ کتاب شهرداری و پردیس شهرک منسوب به هنروتجربه هم نمایش فیلم را ممنوع کرده‌اند!!

هرچند علیرغم همه این بایکوت‌ها «کمدی انسانی» نزدیک به یک میلیارد فروخته اما پرسش آن است که هدف از این همه محدودیت و ممنوعیت پیش روی سینمای مستقل چیست؟؟

اگر بناست کاری کنیم که دیگر هیچ سینماگر مستقلی باقی نماند چرا به صورت آیین نامه‌ای این را اعلام نمی کنید که دوقطبی تولید یا باید از طریق ارگانهای بودجه‌خوار باشد یا از طریق سرمایه‌های بی‌مسئولیت؟؟ اگر هم این طور نیست که بیایید و توضیح دهید درباره این همه سد و مانع پیش روی سینمای مستقل.