1

یک رسانه اصولگرا از تغییر رییس سینما بعد از تغییر وزیر خبر داد+گزارش یک رسانه مستقل درباره احتمال حضور یک مدیر احمدی‌نژادی حامی رییسی در مدیریت آینده سینما!!

سینماروزان: رفتن رضا صالحی امیری از وزارت ارشاد تقریبا قطعی شده است و عباس صالحی معاون فرهنگی رییس جمهور اصلی ترین گزینه جانشینی او به شمار میرود.

به گزارش سینماروزان هرچند برخی از ماندگاری محمدمهدی حیدریان بعد از جلوس صالحی بر وزارت ارشاد سخن می گویند اما برخی نیز از تغییر و تحول در سازمان سینمایی به دلیل عدم همسویی صالحی و حیدریان گفته اند.

روزنامه اصولگرای «جوان» در گزارشی که بهانه آن مرور خلأهای موجود در سینما در دولت یازدهم بوده از تغییر رییس سازمان سینمای سخن گفته است  و از آن سو رسانه مستقل «سینمامخاطب» به گمانه زنی درباره حضور احمد میرعلایی مدیرعامل فارابی در دولت دوم محمود احمدی نژاد در سازمان سینمایی دولت دوازدهم پرداخته است.

ابتدا گزارش «جوان» را بخوانید:

پس از چند دهه آزمون و خطا لازم است سازمان سينمايي دولت دوازدهم چارچوب‌ها و مرزهاي سينماي منطبق با منافع ملي را مشخص كند. به نظر مي‌رسدحيدريان تا به حال توانمندي براي تحقق اين موضوع نشان نداده است و احتمالاً وزير ارشاد جاي خود را به مدير لايق‌تري بدهد. عزل مدير وزارت خارجه‌اي سازمان سينمايي در اواخر سال گذشته از سوي وزير ارشاد دولت يازدهم اگرچه ديرهنگام و پس از نزديك به چهارسال فرصت‌سوزي انجام شد ولي اميدها را براي آمدن مديري كاردان جهت ارتقاي سينماي اميد زنده كرد و انتصاب مديري باسابقه در سينما منجر به دلخوشي به آينده شد اما به نظر مي‌رسد حيدريان نيز بي‌برنامه و بدون استراتژي پا به ميدان گذاشته است.

محمد مهدي حيدريان برخلاف سلفش در سازمان سينمايي به دليل سابقه قبلیش در سينما دلخوشي‌ها را براي تغيير و تحول سينمايي بالا برد. همه مي‌گفتند كه او مديري است كه فضاي سينما را مي‌شناسد و برخلاف ايوبي كه صرفاً خوب شعر مي‌خواند و بد عمل مي‌كرد، احتمالاً تحولاتي مثبت رقم خواهد زد. وعده‌هاي نخستين او درباره لزوم رويكرد سيستمي در اداره سينماي كشور نيز مديريتي متفاوت را نويد مي‌داد اما حالا و پس از گذشت نزديك به شش ماه از روي كار آمدن او تقريباً مي‌توان به نتيجه رسيد كه حيدريان نيز مانند حجت‌الله ايوبي مديري باري به هر جهت و بدون برنامه است.

چينش معاونان و مديركل‌هاي سازمان سينمايي نيز نشانه ديگري از اين بود كه اساساً قرار نيست اتفاق اميدبخشي در سينماي كشور رقم بخورد. حيدريان تقريباً همان مهره‌هاي ناكارآمد پيشين را جا‌به‌جا كرده بود. تنها فرد جديد، ابراهيم داروغه‌زاده بود كه به نظر مي‌رسد بايد انتصاب خوبي قلمداد شود.
حالا مي‌توان گفت كه خوش‌بيني به حيدريان تا حدود زيادي ساده‌انديشانه بوده است، مديري دهه شصتي كه از سخنانش بيشتر رنگ و بوي همان فضاي فكري 30سال پيش فهميده مي‌شود. سينماي بدون قهرمان و مخاطب خاص كه بيش از همه به دنبال ديده شدن در جشنواره‌هاي خارجي است تا توهم بين‌المللي شدن ادامه پيدا كند. با گمانه‌زني‌هايي كه درباره تغيير وزير ارشاد در دولت دوازدهم به گوش مي‌رسد، مي‌توان احتمال زيادي داد كه سكان سازمان سينمايي هم دچار تغيير شود. البته اين اتفاق منوط به آمدن وزيري است كه واقعاً راهبرد و برنامه‌اي منطبق با نيازهاي سينماي كشور داشته باشد و در انتخاب مهره‌هاي جديد هوشمندانه و كارشناسانه عمل كند.

حالا گزارش «سینمامخاطب» را بخوانید:

طی روزهای گذشته  شنیده ها حاکی از این بوده که عباس صالحی جایگزین رضا صالحی امیری می شود و با انتصاب عباس صالحی به نظر میرسد محمد مهدی حیدریان هم به احتمال قوی از سمت ریاست سازمان سینمایی استعفا خواهد داد. شنیده های «سینما مخاطب» حاکی از آن است که  سیداحمد میرعلایی مدیر احمدی‌نژادی حامی رییسی در انتخابات ریاست جمهوری جزو گزینه های جدی برای ریاست سازمان سینمایی به شمار می رود به صورتی که این خبر از جانب نزدیکان میرعلایی با آب و تاب خاصی در میان همکاران وی به گوش می رسد.

میرعلایی قرار بوده سریال «موسی(ع)» را با حمایت آستان قدس تولید کند و در حال حاضر هم دبیر جشنواره ای است به نام «در مسیر عشق» که با حمایت آستان قدس امکان برگزاری یافته است. وی وقتی بعد از انتخابات88 در دولت دوم احمدی نژاد مدیرعامل فارابی شد بودجه فراوانی را صرف تولیداتی موسوم به فاخر کرد که برخی از این آثار به شدت زیر حد استاندارد بودند. وی البته به واسطه حضور بستگان نزدیکش در فارابی مورد انتقاد قرار گرفته بود.

حضور یک مدیر احمدی نژادی بر سر پرحاشیه ترین کرسی فرهنگی دولتی که با تکفیر احمدی نژاد روی کار آمد و به فعالیت ادامه داد جالب به نظر می رسد. آیا در دوران پسااحمدی نژاد بناست شاهد رویکرد مثبت روحانی به مدیران احمدی نژادی باشیم و بعد از میرعلایی افرادی دیگر از مدیران وی وارد سیکل مدیریتی شوند؟؟!