1

یک تهیه‎کننده: فیلم مرا هم وزیر ارشاد تأیید کرده و هم کمیسیون فرهنگی مجلس اما یک سال است پشت خط اکران مانده!!

سینماژورنال: در ماههای اخیر اهمیت در دستور کار قرار گرفتن پروژه های استراتژیک فرهنگی به شدت مورد توجه قرار گرفته است. از جمله این موضوعات استراتژیک بحث نقد گروههای متحجر و تکفیری-سلفی است که در سالهای اخیر با حمایت دول غربی در منطقه رشد داشته اند.

از جمله این گروهها داعش است که طی همه ماههای سربرآوردنش مدام تولید محصول در نقد افکار و افعالش بااهمیت قلمداد شده اما  هنوز و بعد از گذشت بیش از یک سال از تولید نخستین اثر سینمایی با نقد رفتارهای تکفیری با نام «آوازهای سرزمین من» که تمرکز مستقیم بر نقد داعش دارد، هنوز این فیلم مجال اکران پیدا نکرده است.

صدور پروانه نمایش بدون اصلاحیه

«آوازهای سرزمین من» اردیبهشت ماه سال گذشته بدون یک پلان اصلاحیه پروانه نمایش هم گرفته است و مشکلی برای اکران ندارد اما در این مدت یک سال و خرده ای که از صدور پروانه نمایش آن می گذرد تهیه کننده و پخش کننده اثر نتوانسته هیچ گروه سینمایی را برای اکران آن بگیرند.

پیش از معرفی فیلمهای اکران رمضان امسال نیز تهیه کننده تلاشهایی را برای اکران فیلم در این ماه انجام داد بخصوص که اکران رمضان امسال تا اینجای کار فاقد آثاری بوده که بتوانند در کنار سرگرم سازی وجه معنوی این ماه را هم برآورده سازند و از این نظر «آوازها…» می تواند گزینه ای مناسب برای اکران در این ماه باشد.

امیرحسین شریفی تهیه کننده «آوازها…» با انتقاد از عدم ایجاد فضایی مناسب برای اکران اثری که به صراحت داعش را نقد می کند به «صبح نو» گفت: از یک طرف مدام در تریبونهای رسمی از این می گویند که چرا سینماگران ما به دنبال تولید آثاری در نقد رفتارهای افراطی نمی روند و از آن طرف به عنوان تهیه کننده نخستین محصول ضدداعش سینمای ایران هیچ حمایتی را ندیده ام.

وی ادامه داد: از اردیبهشت ماه پارسال تا خرداد امسال بیشتر از یک سال از صدور پروانه نمایش فیلم می‌گذرد اما دریغ از آن که حتی مجالی را فراهم کنند برای اکران فیلم در گروه آزاد. به عنوان تهیه کننده ای که بیشتر از دو دهه است در این سینما حضور دارم هیچ گاه این قدر بی مهری را در اکران ندیده بودم.

این تهیه کننده خاطرنشان ساخت: ما برای آن که بار رئالیستی اثر بیشتر شود بخشهایی از این فیلم را در لبنان تولید کردیم آن هم در حالی که چندین بار از سوی داعش تهدید به مرگ شدیم. این تهدیدات اما  ذره ای در تصمیمی که برای تولید این فیلم داشتیم خلل وارد نکرد و تا روز آخر سعی کردیم همه چیز را مطابق برنامه پیش ببریم.

شریفی با اشاره به سوابقش در سینما و تلویزیون به «صبح نو» گفت: من در مدت دو نزدیک به سه دهه فعالیت تهیه کنندگی ام نزدیک به 143 محصول سینمایی و تلویزیونی تولید کرده ام و کارنامه ام پر است از آثاری مانند «هور در آتش» و «اشک سرما» که کاملا علایق ذهنی ام نسبت به ایثار و مقاومت را نشان می‌دهد. با این حال هنوز که هنوز است نتوانسته ام «آوازها…» را حتی در گروه آزاد اکران کنم. چرا؟ چون به فیلم من سینما نمی دهند.

امیرحسین شریفی
امیرحسین شریفی

فیلمی که هم وزیر ارشاد آن را تأیید کرده و هم کمیسیون فرهنگی مجلس

«آوازهای سرزمین من» از جمله آثاری است که هم وزارت ارشاد و هم کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نسبت به آن نظر مثبت داشته اند با این حال امکان اکران پیدا نکرده است. شریفی در این باره بیان داشت: در دیداری که با وزیر ارشاد جناب علی جنتی داشتم ایشان به صراحت گفت که «آوازها…» را دو بار دیده و حتی از چرایی عدم حضور آن در جشنواره فجر از رییس سازمان سینمایی پرسش کرده است. رییس سازمان هم آماده نبودن فیلم را توجیه این عدم حضور دانسته است در صورتی که فیلم را زودتر از خیلیها به دبیرخانه جشنواره دادیم و از قبول آن سرباز زدند. چطور است فیلمی که وزیر ارشاد چندین بار محتوای آن را زیر سوال برده همچنان از تسهیلات در اکران برخوردار است اما فیلم ما نه؟

وی ادامه داد: اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس نهم هم فیلم را دیدند و البته آن را تأیید کردند و تصویرسازی فیلم درباره اسلام ستیزی داعش را اثرگذار دانستند. در این شرایط حداقل امکانی که می بایست سازمان سینمایی برای ما فراهم می کرد امکان اکرانی عادلانه برای فیلم بود.

فریاد مقام رهبری به آسمان رسیده…

شریفی با اشاره به سخنان اخیر رهبری در اهمیت مقوله فرهنگ برای جامعه تأکید کرد: فریاد مقام معظم رهبری در بی توجهی به مقولات استراتژیک فرهنگی به آسمان رسیده اما به فیلمی که در نقد داعش ساخته شده مجال اکران نمی‌یابد.

تهیه کننده «آوازهای سرزمین من» در پایان گفتگوی خود با ابراز امیدواری نسبت به اینکه شورای صنفی نمایش در چینش اکران رمضان تجدیدنظر کند خاطرنشان ساخت: مسأله فقط «آوازها…» نیست؛ این حق صاحبان آثاری با مضامین استراتژیک است که از حداقلهایی در اکران برخوردار باشند. سازمان سینمایی اگر واقعا نگران رشد سلفی گری در منطقه است می تواند همین رمضان 95 را مجالی کند برای اکران لااقل دو عنوان فیلم استراتژیک در نقد این رفتارها.