1

یک تهیه‌کننده-پخش‌کننده باسابقه مطرح کرد⇐خطر سینما رفتن از دیگر کارها مثل خرید کردن در فروشگاه‌ها یا رفت‌وآمد با مترو و اتوبوس، بسیار کمتر است!/ نمی‌دانم چرا هر بار در اولین واکنش به اوج‌گیری شیوع کرونا در کشور تصمیم به تعطیلی سینماها گرفته می‌شود!!؟؟/چرا صداوسیما و شهرداری، فضای تبلیغی مناسب در اختیار سینما قرار نمی‌دهند؟

سینماروزان: اوضاع بد اقتصادی سینماها علیرغم بازگشایی مجدد که بیش از هر چیز منتج است از ضعف اطلاع‌رسانی درباره باز بودن سینماها، به تدریج ضربات جبران‌ناپذیری را نه فقط بر پیکره سینما بلکه بر پیکره مدیریت سینمایی وارد خواهد کرد؛ همین که یک نهاد بی‌ربط مشغول دست‌اندازی به یک زیرمجموعه سینما یعنی شبکه خانگی است و مدیران جز مصاحبه، کاری ازشان برنمی‌آید نشان‌دهنده ضعف است!

حبیب اسماعیلی، تهیه‌کننده و مدیرعامل موسسه پخش رسانه فیلمسازان با انتقاد از مظلومیت سینما به برنا اظهار داشت: خطر سینما رفتن در قیاس با دیگر کارها مثل خرید کردن در فروشگاه‌ها یا رفت‌وآمد در مترو برای ابتلا به بیماری کرونا بسیار کمتر است و نمی‌دانم چرا هر بار در اولین واکنش به اوج‌گیری شیوع کرونا در کشور تصمیم به تعطیلی سینماها گرفته می‌شود؟؟

اسماعیلی تصریح کرد: پس از بازگشایی سینماها در بسیاری مواقع حتی 10 درصد سالن‌ها هم پر نمی‌شد و این میزان در یک سالن شرایطی را فراهم می‌کند که مردم با فاصله بسیار زیاد از هم بنشینند و با توجه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی تقریباً هیچ خطری مخاطبان را تهدید نمی‌کند.

او افزود: نزدیک به 7 ماه است که کشور ما با ویروس کرونا درگیر است و به نظر می‌رسد که مدت بیشتری باید با این ویروس زندگی کنیم پس باید به دنبال فراهم کردن شرایطی باشیم که زندگی خود را به زیستن با این ویروس وفق دهیم چرا که قطعاً با رویکرد تعطیلی برای سینماها و دیگر مشاغل وضعیت اقتصادی فاجعه‌ای دیگر به بار می‌آورد. ادامه تعطیلی‌ها سینماداران را مجبور به تعدیل نیرو می‌کند و تعطیلی پروژه‌های سینمایی را در پی دارد که قشر عظیمی بیکار می‌شوند و این بیکاری برای دولت هم مشکل‌آفرین است.

این تهیه‌کننده باسابقه در ادامه تأکید کرد: متأسفانه سینما در سال‌های اخیر با معضلات بسیاری مواجه بوده و مسائلی مثل ساخت فیلم با پول‌های کثیف، مردم را هم نسبت به آثار سینمایی بدبین کرده و بسیاری دیگر لزومی به خرید بلیت سینما یا نسخه اصل فیلم‌ها برای حمایت از سینما نمی‌بینند. نمی‌توان به دلیل وجود فساد در یک پروژه این مشکل را به کل سینما تعمیم داد و به آن اینگونه بدبین بود. افراد بسیاری هستند که تنها از راه سینما امرار معاش می‌کنند و فیلم‌های بسیاری با بودجه شخصی ساخته می‌شوند که به موفقیت در گیشه امید دارند و عدم اکران فیلم‌ها سرمایه‌های بسیاری را نابود می‌کند.

این تهیه‌کننده در ادامه اظهار داشت: مشکلات در کشور آنقدر زیاد است که برنامه‌ای برای رسیدگی به مشکلات سینما وجود ندارد پس نمی‌توان چندان به حمایت دولت امید داشت و باید شرایطی وجود داشته باشد که سینما به چرخه اقتصادی خود ادامه دهد و این مهم با تعطیلی سینماها به هیچ‌وجه امکانپذیر نیست. متأسفانه نهادهای مختلف فرهنگی مدام برای هم شاخ و شانه می‌کشند و به جای همدلی و همراهی با هم برای یکدیگر مشکل ایجاد می‌کنند. چرا صداوسیما و شهرداری، فضای تبلیغی مناسب در اختیار سینما قرار نمی‌دهند؟ صداوسیما می‌تواند با همراهی با سینما مردم را از بی‌خطر بودن سالن‌ها مطمئن و بازگشایی سینماها را اطلاع‌رسانی کند اما متأسفانه به جای این کار حتی در شرایطی که سینماها باز بودند می‌شنیدیم که در تلویزیون خبرهایی از تعطیلی سینماها مطرح می‌شد.

حبیب اسماعیلی در ادامه اظهاراتش تأکید کرد: بهتر است سازمان سینمایی در این شرایط به وعده‌های حمایتی‌اش عمل کند و همه نهادها و ارگان‌ها اعم از صداوسیما و شهرداری به کمک سینما بیایند و در بحث تبلیغات محیطی و اطلاع‌رسانی درباره بازگشایی سالن‌ها، در کنار سینما قرار بگیرند. مطمئناً در این شرایط با همدلی و همراهی است که می‌توان مشکلات را کنار زد و بهتر است اختلافات را کنار بگذاریم. تعطیلی تولید و اکران باعث ایجاد افسردگی در قشری بزرگ می‌شود که به نظر من پیامدهای مخربی برای جامعه خواهد داشت.

این تهیه‌کننده در پایان گفت: امیدوارم دولت و دیگر نهادها نگاهی ویژه برای حمایت از افرادی که سرمایه‌شان را وارد عرصه فرهنگ و هنر کرده‌اند، داشته باشد چرا که این افراد در این وضعیت نابسامان اقتصادی کار ارزشمندی انجام داده‌‌اند و نباید شرایطی فراهم شود که آن‌ها هم برای فرار از خطر شکست مالی به خرید و فروش دلار و کارهایی از این دست فکر نکنند. قبل از آن که سینماها به صرافی بدل شود کاری کنیم که مخاطبان به سینماها بازگردند.