1

یک تهیه‌کننده سینما بیان داشت⇐چرا زیرمجموعه‌های سازمان سینمایی اغلب به نفع آدمهایی خاص عمل می‌کنند؟/چرا سینماگران حرفه‌ای فدای بودجه‌بگیرهای همیشگی شده‌اند؟/چطور است که مجری “هفت” یک ماه بعد از کلید زدن فیلم در ترکیه، تازه پروانه ساخت گرفت؟/آیا اگر رانت‌بازی نباشد، وضعیت سینما بهتر از این نخواهد شد؟/مدیر فارابی بیاید و بگوید چقدر سوابق سینمایی دارد!؟

سینماروزان: با ورود به هفتمین سال اعتدال، آسیب‌شناسی ساختار مدیریتی سینمای اعتدال بیش از قبل انجام خواهد شد و بسیاری امیدوارند به اینکه با اتمام کار این دولت و روی کار آمدن دولت بعد، لااقل فردی با عقبه سینما در ریاست سازمان سینمایی قرار گیرد.

محمد نشاط تهیه‌کننده با اشاره به تناقضات حاکم بر مدیریت سینمایی اعتدال به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: چندی قبل قرار شد از تولید فیلمی به دلایلی کناره گیری کنم و هنوز این تصمیم به قطعیت نرسیده بود، اما جالب اینجاست زمانی که به ارشاد تلفن کردم و خواستم اطلاع دهم گفتند که فلان کارگردان در پیش تولید آن است! وقتی چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد انتظار چه چیزی می‌توان داشت!؟ یعنی پروژه‌ای که اعلام رسمی کناره گیری بنده روی آن نبوده در پیش تولید فرد دیگری قرار دارد!

نشاط افزود: همین امسال محمد حسین لطیفی مجری “هفت” فیلمی را در ترکیه کار کرد که پروانه ساخت نداشت و یک ماه پس از شروع فیلمبرداری، پروانه آن را دریافت کرد! آیا به من و دیگران این امکان را می‌دهند!؟

تهیه‌کننده “قرنطینه” و”این سیب هم برای تو” ادامه داد: همه اتفاق‌هایی که منجر به وضعیت کنونی و اسف بار شده از ارتباطات و رانت بازی‌ها می‌آید که اگر نباشد قطعا وضعیت بهتر خواهد شد. وقتی که پول و قدرت دارید آدم‌ها و رابطه‌های خودتان را وارد میدان می‌کنید و قطعا کارها فارغ از کیفیت، به نفع شما پیش می‌رود.
نمی‌دانم چه اصراری به قوی‌تر کردن بخش دولتی و تضعیف بخش خصوصی واقعی دارند!

نشاط تاکید کرد: به نظرم اغلب مراکز مختلفی که شاخه‌های سازمان سینمایی هستند باز هم به نفع آدم‌هایی خاصی عمل می کنند که سالهاست در همه بخش‌های سینما فعالیت چندوجهی دارند. به عنوان نمونه، علیرضا تابش مدیر فارابی بیاید و بگوید چقدر سوابق و عملکرد سینمایی دارد؟؟ بروید و ببینید همین فارابی به چه افرادی بودجه داده است!؟؟

این تهیه‌کننده خاطرنشان ساخت: متاسفانه اینقدر تهیه‌کننده، کارگردان و فیلمنامه نویس حرفه ای، ولی بیکار در سینما داریم که باید فدای بودجه بگیرهای همیشگی شوند و با کمی بررسی، متوجه می‌شویم همین بودجه‌بگیرها هستند که با اعمال نفوذ وارد سینما شده اند و انگار باید مدام کار کنند. تا زمانی که آدم‌هایی در سینما هستند که به سبب داشتن پست‌های مختلف، قدرت، نفوذ و پول دارند سینما از این بدتر هم خواهد شد.

تهیه‌کننده “بی خداحافظی” درباره چگونگی برون‌رفت از این وضعیت اظهار داشت: باید افراد بی طرف، با انصاف و با وجدان و کسانی که نفعی نمی‌برند، تصمیم گیرنده‌های سینما باشند یعنی از قدرت و عامل نفوذ فاصله بگیرند تا پویایی به همراه داشته باشند.