1

یک تهیه‌کننده باسابقه سینما مطرح کرد⇐جشنواره امسال خیلی جدی نبود و دل و دماغی در بدنه سینما برای پیگیری جشنواره نبود!/جشنواره امسال پر شده بود از فیلمهای ارگانی که با پول دولتی ساخته شدند تا در جشنواره دولتی حلواحلوا شوند!/ وقتی در این یک سال کرونایی هیچ حمایت جدی از سینماگران نمی‌کنند معلوم است که تهیه‌کنندگان مطرح، علاقه‌ای به شرکت در جشنواره ندارند!/ در تمام این یک سال کرونایی جز بی‌حرمتی چیزی ندیدیم!/شش ماه است تقاضای وام کرونایی داده‌یم ولی همان وامی که بابتش بهره ۱۴ درصد می‌گیرند هنوز نصیب ما نشده!!/ چهار ماه است که می‌خواهند هنرکارت بدهند و با وجود کلی تبلیغ هنوز هنرکارت به دستمان نرسیده!/اگر واقعا جشنواره‌شان، پررونق بوده، حالا اکران رسمی را با فیلمهای جشنواره ادامه دهند تا ببینیم هر کدام از این آثار چقدر می‌فروشد؟؟

سینماروزان: فقدان حمایت جدی از اهالی سینما در یک سال کرونایی اخیر و در عین حال صرف هزینه برای برگزاری جشنواره با انبوه فیلمهای ارگانی با انتقاد یک تهیه‌کننده سینما مواجه شد.

حسن توکل‌نیا درباره برنامه‌اش برای اکران تازه‌ترین محصولش “چند می‌گیری گریه کنی۲” به سینماروزان گفت: برنامه‌ای برای اکران نداریم؛ نه اکران سینما و نه اکران آنلاین در دستور کارم نیست. با بودجه بخش خصوصی فیلم ساخته‌ایم و باید در شرایط ایده‌آل، فیلم را اکران کنیم که بازگشت سرمایه رقم بخورد.

توکل‌نیا در چرایی عدم تقاضا برای شرکت در جشنواره سی و نهم فجر گفت: اصلا حس و حال شرکت در جشنواره را نداشتم و به اصطلاح در مود جشنواره نبودم. فکر می‌کنم جشنواره امسال خیلی جدی نبود و دل و دماغی در بدنه سینما برای پیگیری جشنواره نبود و طبیعتا متقاضی شرکت در جشنواره هم نشدم.

تهیه‌کننده “باج خور” و “ملاقات با طوطی” ادامه داد: عاشق سینما هستم و در این سالها همواره در جشنواره بوده‌ام ولی امسال حتی یک فیلم جشنواره را هم ندیدم چون در تمام این یک سال کرونایی جز بی‌حرمتی چیزی ندیدیم! شش ماه است تقاضای وام کرونایی داده‌یم ولی همان وامی که بابتش بهره ۱۴ درصد می‌گیرند هنوز نصیب ما نشده. چهار ماه است که می‌خواهند هنرکارت بدهند و با وجود کلی تبلیغ هنوز هنرکارت به دستمان نرسیده!

حسن توکل‌نیا درباره علل فقدان تهیه‌کنندگان شناخته‌شده در جشنواره امسال به سینماروزان گفت: وقتی بر سر ارائه یک وام سنگ‌اندازی می‌کنند و هیچ حمایت جدی کرونایی از سینماگران نمی‌کنند معلوم است که تهیه‌کنندگان مطرح، علاقه‌ای به رقابت در جشنواره ندارند و جشنواره پر می‌شود از فیلمهای ارگانی که با پول دولتی ساخته می‌شود تا در جشنواره دولتی حلواحلوا شوند. کیفیت چنین فیلمهایی از همان تیزرشان معلوم است.

این تهیه‌کننده با ارائه پیشنهادی به مدیران سینمایی گفت: حالا که جشنواره را با فیلمهای ارگانی برگزار کردند بد نیست بیایند و همین فیلمها را هم اکران کنند تا معلوم شود چقدر مخاطب دارند. مگر نمی‌گویند جشنواره، پررونق بوده پس حالا اکران رسمی را با فیلمهای جشنواره ادامه دهند تا ببینیم هر کدام از این آثار چقدر می‌فروشد؟؟

تهیه‌کننده “پاتک” و “دخترک کنار مرداب” تاکید کرد: من ترجیح می‌دهم تا اوضاع آرام نشده و لااقل ۴۰ درصد مردم واکسن نزده‌اند، فیلمم را اکران نکنم. من دستم در جیبم است و با پول شخصی فیلم ساخته‌ام و فیلم را نگه می‌دارم تا شرایط، بهتر شود و حداقل امید به زندگی بالاتر رود و شرایط اقتصادی بهبود بیابد تا مردم به سینماها برگردند.

توکل‌نیا خاطرنشان ساخت: هرچه تولید کرده‌ام با پول شخصی بوده و اگر سرمایه بازنگردد نمی‌توان امیدی داشت به ادامه فعالیت. زمانی که “دستهای آلوده”الوند را تولید کردیم و سود کرد با سود پولش، “کاغذ بی‌خط” را تولید کردیم ولی از همان فیلم هم که تقوایی کارگردانش بود هیچ حمایتی نکردند. حالا هم اگر “چند میگیری گریه کنی۲” در شرایط مناسب اکران نشود کل سرمایه‌مان تلف می‌شود و چون حمایت دولتی نداریم باید صبر کنیم تا در شرایط مناسب، فیلم را اکران کنیم.