1

یک تابوشکنی دیگر در رسانه ملی⇐لزوم صدور فتوا درباره کمک به اتانازی یا مرگ خودخواسته بیماران!!!+فیلم

سینماروزان: حدودا یک هفته قبل بود که درباره تابوشکنی رسانه ملی پیرامون روی آنتن فرستادن سخنان صریح یک متخصص پزشکی-اجتماعی پیرامون شیوع ایدز در روسپیان پایتخت در برنامه «قاب سلامت» شبکه مستند گزارشی منتشر شد.(اینجا را بخوانید)

به گزارش سینماروزان به تازگی باز هم یک تابوشکنی در رسانه ملی صورت گرفته و باز هم در برنامه «قاب سلامت» و این بار درباره پدیده ای به نام اتانازی یا کمک به مرگ بیماران به درخواست شخص بیمار!!!

موضوع برنامه تحلیل مستند «دوراهی» بود که به مسأله اتانازی میپردازد؛ موضوعی که البته شانزده سال قبل در فیلمی با نام «اتانازی» ساخته رحمان رضایی که سناریوی آن از محمدهادی کریمی بود، مورد بررسی قرار گرفته بود.

در بخشی از تحلیل این مستند مریم سالاری تهیه کننده این مستند به  صراحت به درخواست یک کارشناس پزشکی برای صدور فتوا درباره اتانازی پرداخت و گفت: شخصا موافق اتانازی نیستم و معتقدم باید به بیماران کمک شود تا از دردهای آنان کم شود. هیچ کدام از کارشناسان با این موضوع اعلام موافقت نکردند اما  یکی از کارشناسان که جلوی دوربین نیامد گفت اسلام در بسته ندارد و باید برای اینکار در اسلام فتوا پیدا کرد؛ درست شبیه مسأله اهدای عضو که فتوا برای آن صادر شد.

این تهیه کننده خاطرنشان ساخت: بررسی این موضوع یک فیلم کافی نیست و باید فیلم های دیگرو قوی تری در این زمینه ساخته شود و حقوقدانان، پزشکان و روحانیون در این زمینه همراهی و همکاری کنند.

در سوی مقابل  علیرضا پارسا پور متخصص اخلاق پزشکی هم هرچند از لزوم کمک به بیماران برای شفا سخن گفت اما بر لزوم امتداد بحث درباره اتانازی تأکرد کرد. پارساپور گفت: ما موظفیم برای حفظ حیات تلاش کنیم و حتی در مرگ مغزی نیز وقتی میتوان به حیات پایان داد که اعضا اهدا شود و حیات قطعی به دیگری داده شود اما این فیلم آغاز خوبی برای گفتگو در این زمینه است و باید بیش از اینها در این باره سخن گفت.

برای دیدن فیلم این بحث تابوشکنانه اینجا را ببینید.