1

گمانه‌زنی یک رسانه اصولگرا⇐انتخاب مدیر آینده شبکه مستند از “حوزه هنری” یا “افق”

سینماژورنال: استعفای امیر تاجیک مدیر جوان شبکه مستند بلافاصله بعد از معرفی رییس جدید صداوسیما سبب ساز آن شد که برخی گمانه زنی ها درباره جانشین وی در این شبکه مطرح شود.

به گزارش سینماژورنال از جمله این گمانه زنی ها از سوی سایت اصولگرای “فردا” منتشر شده است. این رسانه در گزارشی به قلم مهدی شیخ صراف ضمن مرور برخی تغییر و تحولات شبکه مستند نکته جالبی را درباره مدیران آینده شبکه مستند طرح کرده است.

به گزارش این رسانه مدیران آینده این شبکه از حوزه هنری یا شبکه افق انتخاب خواهند شد.

سینماژورنال متن کامل گزارش “فردا” در این باره را ارائه می دهد:

چیزی فراتر از یک مدیر

امیر تاجیک جزو مدیران جوانی بود که با رفتن سرافراز در زمره مدیران سازمان صدا و سیما در کنار سرافراز قرار گرفتند. او طی این مدت مدیر شبکه مستند بود اما جایگاه او در کنار سرافراز آرام آرام به چیزی فراتر از یک مدیر شبکه تبدیل شده بود چه آنکه این اواخر با حمایت های بی شائبه ضرغامی به جای رئیس سازمان صدا وسیما به انتقادات پاسخ می داد در دعواهای مدیریتی برای دیگران خط و نشان می کشید و در یک کلام زبان غیر مستقیم سرافراز بود.

کمتر از یک ماه قبل او سید عزت الله ضرغامی رئیس سابق سازمان صدا وسیما را به «واسطه گری» و «ضعف در تصمیم سازی ها برای توسعه غیرمنطقی شبکه های سازمان» متهم کرده بود. او در یک نامه سرگشاده با ذکر اخبار بازداشت برخی مدیران ضرغامی و صدور حبس ابد برای آنها مدعی شده بود که « معاونت سیما با حدود دویست و شصت میلیارد تومان بدهی به دکتر پورمحمدی تحویل شد و در نهایت رسانه ملی در آغاز مدیریت جدید صدها میلیارد تومان بدهی داشت.» 

گزارشهای منتشر شده ای حاکی از این است که تاجیک دز زمانی که مدیرتولید سبکه پرس تی وی بود برای اولین بار شهرزاذ میرقلی خانی را با سرافراز آشنا کرد. میرقلی خانی در زمان ریاست سرافراز بر صداوسیما بازرس ویژه رئیس رسانه ملی شد که به به جریان افتادن پرونده امنیتی اش با رفتن به عمان و افشاگری های او مشکلات بسیار و حاشیه هایی را برای سرافراز ایجاد کرد.

پروژه تطهیر

اما ماجرای تاجیک در مورد محمد آفریده و باند او قصه دیگری است. کسی که پیش از هرچیزی با عنوان تهیه کننده فیلم ضد ایرانی «یک خانواده محترم» شناخته می شود که مملو از توهین های آشکار به خانواده شهدا، رزمندگان و شخص امام خمینی(ره) است. فیلمی که طی سرمایه گذاری مشترک با فرانسه ساخته شد. اما در ایران توقیف شد و در سینماهای فرانسه به اکران عمومی رسید!

فیلمی که جشنواره ضد ایرانی ابوظبی هم جایزه گرفت و حتی زبان اماراتی ها را باز کرد تا از آن به عنوان سندی از جامعه «پر از دروغ و تقلب ایران» و راوی زندگی «تاریک و بدون آینده روشن ایرانیان» یاد کنند! اما با وجود اینکه سازمان سینمایی وقت اعلام کرد از او شکایت می کند، رئیس رسانه ملی بخاطر آن به مجلس احضار شد و منجر به برکناری رئیس سیما فیلم گردید، آفریده هیچ گاه به خاطر این فیلم نه تنها مجازات نشد بلکه پروژه ای برای تطهیر وی توسط باند رسانه ای او شکل گرفت!

تصورمان این نبود…

به خواسته امیر تاجیک چنین مدیری که در دوران حضورش در مرکز سینمای مستند و تجربی بدترین فیلمهای سیاه نمای ضد اجتماعی در کشور ساخته شد ناگاه سر از ساختمان شبکه مستند درآورد. مدیری که خوراک جشنواره های ضد ایرانی خارجی را با بودجه بیت المال تامین می کرد و از جامعه ایران موضوعاتی مثل کودک کشی، وازکتومی، قصاص، صیغه، تجاوز به محارم ، قتل ناموسی، خودکشی و سقط جنین را برمی گزیدیند که بسیاری از آنها حاوی سکانس های کثیف جنسی، اروتیک و اگزوتیک بودند و اکثرا در ایران توقیف ولی در فرانسه و سوئد و… رونمایی شدند!

حضور آفریده با با کارنامه سیاه مدیریتی در صدا و سیما به عنوان نقطه سیاهی در روند مثبت سیما، مورد اعتراض قرار گرفت اما سرافراز به حرفهایی که از سر دلسوزی بود وقعی ننهاد. تاجیک هم به این انتقادات هیچ توجهی نکرد و تنها به شکل صوری شخص دیگری را به جای آفریده به عنوان مدیر تولید شبکه مستند منصوب کرد. اما محمد آفریده و باند او در رسانه ملی بساط گستردند. او پا به پای تاجیک به مراسم و جلسات مختلف می رفت و عکس یادگاری می گرفت. این مسئله حتی مورد اعتراض خانواده دانشمند شهید مصطفی احمدی روشن قرار گرفت و از مدیران رسانه ملی به خاطر اینکه از اعتماد آنها سوء استفاده کرده و موجب شدند چنین فردی به خانه آنها پا بگذرد گلایه کردند. مادر شهید احمدی روشن گفت:«اگر «آفریده» را می‌شناختیم به خانه شهید راه نمی‌دادیم.» و افزود: «تصورمان این نبود که ممکن است فردی با این سوابق در سازمان باشد.»

مدیران مستند از حوزه یا افق می آیند

شاید تاجیک هیچ گاه فکر نمی کرد مجبور خواهد شد به این زودی سمت خود را ترک کند. اتفاقی که با استفعای غیر منتظره سرافراز رخ داد و دامان او را هم گرفت. حالا دکتر عبدالعلی علی عسکری، رئیس تازه سازمان صدا وسیما با تکیه بر آنچه رهبر انقلاب از او خواسته اند به جبهه مومن فرهنگی و جوان های هنرمند انقلابی میدان بدهد.

او باید برای شبکه مستند به فکر مدیر تازه ای باشد. کسی که بتواند از پس آفریده و امثال او که اخیرا با زد وبندهای سیاسی سر از جشنواره فیلم روح الله درآورده است بر بیاید و پای آنها را از رسانه ملی ببرد.

برخی از گمانه زنی ها از حضور مدیران جوان فیلمسازی مستند از حوزه هنری و شبکه افق به جای تاجیک حکایت دارند و در این میان نام محسن یزدی و سلیم غفوری به چشم می خورد. اما این مدیر هرکه باشد کار سختی برای احیای ساختار شبکه مستند پیش رو خواهد داشت.

مدیر مستعفی شبکه مستند در متن استعفای خود مدعی شد: «در طول این هجده ماه مستندسازانی که لایق بودند و کاربلد، به کار گرفته شدند.» تنها با نگاهی به محمد آفریده قضاوت در خصوص درستی این جمله آنقدر ها هم دشوار نیست!