1

گلایه‌های کارگردانی که به واسطه اجرای طرح اکران خاص{هنروتجربه فعلی} در دولت قبل، بیکار شده⇐مدیران فرهنگی دولت یازدهم شرایط را طوری پیش بردند که امثال من کاملا بایکوت شوند/در سه سال گذشته تصمیم به ساخت سه فیلم داشتم که هر سه فیلم به بن‌بست خورد/نزدیک به ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر از نیروهای فرهنگی مفید به صرف اینکه با دولت قبل همکاری داشتند بایکوت شده‌اند/اینکه بسیاری از بیکارشدگان فعلی و از جمله خودم آدمهای سیاسی نیستیم، نگرانی را دوچندان می‌کند

سینماروزان: محمد درمنش از آن دست کارگردانانی است که شاید پذیرفتن مسئولیت در مدیریت سینمایی جواد شمقدری باعث شد در دولت یازدهم نتواند هیچ کدام از فیلمنامه‌هایش را به تولید برساند.

 به گزارش سینماروزان درمنش در دولت دهم مسئول راه اندازی طرح اکران فیلمهای خاص بود؛ طرحی که هرچند بعد از او به هنروتجربه معروف شد و بودجه مکفی گرفت با این حال به ضرر فعالیت سینمایی درمنش منتهی شد.

درمنش که شش سال از آخرین فیلمش «آژانس ازدواج» می‌گذرد با اشاره به طرحهایی که برای ساخت فیلم داشته اما به نتیجه نرسیده به “فرهنگ نیوز” گفت: چند طرح سینمایی داشتم که هیچ کدام به نتیجه نرسید. طرحی بود به نام «اکوآرتیست» که مضمونی درباره حفظ محیط زیست داشت و بیشتر از وجهه اقتصادی وجهه فرهنگی-هنری داشت اما حمایتهای لازم از تولید آن صورت نگرفت.

وی ادامه داد: به جز آن فیلمنامه دیگری با نام «سفر تایلند» را هم در دستور کار قرار دادم اما این فیلمنامه هم به جایی نرسید. «سفر تایلند» داستان موقعیت عجیبی را بیان می‌کند که به واسطه سفر به تایلند در یک خانواده ایجاد می‌شود.

محمد درمنش افزود: طرحی دفاع مقدسی با نام «روزگار مجنون» هم داشتم که باز هم بنا بود خودم تهیه کننده‌اش باشم و یک جوان فیلم اولی آن را بسازد ولی این پروژه هم به جایی نرسید.

شرایط را طوری پیش بردند که امثال من بایکوت شوند

این کارگردان ۵۶ ساله با گلایه از وضعیت پیش آمده سرراه سینماگران به واسطه برچسب زنی‌های خاص اظهار داشت: در سه سال گذشته تصمیم به ساخت سه فیلم داشتم که هر سه فیلم به بن بست خورد. فارغ از بحث معیشت عدم تولید این پروژه‌ها به تلف شدن انرژی نیروهایی منجر شد که امیدوارانه به دنبال خلق یک محصول هنری بودند. به نظرم این کاملا متأثر است از همکاری من با مدیران سینمایی دولت قبل و گویا مدیران فرهنگی دولت یازدهم شرایط را طوری پیش بردند که امثال من کاملا بایکوت شوند.

کارگردان «ماه وش» و «هیام» تأکید کرد: این خوب نیست که آدم‌ها همدیگر را برنمی تابند. ما همه شهروند ایران هستیم و همه ما نیز این حق را داریم که به یک اندازه از منابع موجود سهم داشته باشیم اما چیزی که می‌بینیم این است که در عرصه فرهنگ نزدیک به ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر از نیروهای فرهنگی مفید به صرف اینکه با دولت قبل همکاری داشتند بایکوت شده‌اند و این اصلا خوب نیست. باز اگر حمل بر دعواهای سیاسی شود می‌توان کمی وضعیت را تحمل کرد اما وقتی می‌بینیم بسیاری از این نفرات و از جمله خودم آدمهای سیاسی نیستیم نگرانی دوچندان می‌شود.

حال و هوای ذهنی‌ام دور از سینمای تجاری است

درمنش که آخرین ساخته سینمایی‌اش «آژانس ازدواج» یک کمدی تجاری بود درباره اینکه چقدر امکان دارد مجددا به سراغ سینمای تجاری برود گفت: «آژانس ازدواج» صرفا برایم تجربه‌ای بود در جهت اینکه این جنس سینمای متکی بر بدنه مخاطب را هم درک کنم ولی کلا حال و هوای ذهنی‌ام دور از سینمای تجاری است و با اینکه برای ساختن فیلم تجاری سرمایه گذار هم داشتم اما آن خط را ادامه ندادم.

کارگردان «معبدجان» و «کاندیداتور» در پاسخ به این پرسش که آیا امکان دارد نومیدی از کار در سینما او را به سمت مدیومهایی مانند شبکه خانگی بیاورد اظهار داشت: الویتم سینماست البته اگر مدیریت فرهنگی اجازه تنفس در سینما را به ما بدهد و تاکنون به شبکه خانگی فکر نکرده‌ام.