1

گلایه‌های پوران درخشنده از دردسرهایی که برای ساخت فیلم تازه‌اش متحمل شده⇐مهمترین کمبود سینمای ایران “آزادی بیان” است و نه امکانات و سرمایه!!/برای ساخت {فیلم تعرض به پسربچه‌ها}، دو سال تمام اذیت کردند که پروانه بدهند تااینکه آن ماجراهای مدرسه معین پیش آمد!!/چرا فکر می‌کنند اگر سینما معضلی را تصویر نکند، آن معضل برطرف خواهد شد؟؟

سینماروزان: پوران درخشنده بعد از ساخت “هیس دخترها فریاد نمیزنند” با محوریت تعرض به دختربچه‌ها در دولت دوم احمدی‌نژاد و اکران نسبتا موفق آن فیلم، در تمام هفت سالی که از دو دولت اعتدال گذشته به‌دنبال تولید “هیس پسرها فریاد نمی‌زنند” با محوریت تعرض به پسربچه‌ها بوده ولی هنوز به نتیجه نرسیده است و مشخص هم نیست بالاخره خواهد توانست این فیلم را بسازد یا خیر.

پوران درخشنده در تازه‌ترین گفتگویش که با شهروند انجام شده گلایه‌های مختلفی را طرح کرده در سنگ‌اندازی پیش‌روی این پروژه.

پوران درخشنده با اشاره به فقدان آزادی بیان در سینمای ایران گفت: سینمای ما کمبودهای زیادی دارد، از امکانات و سرمایه بگیر تا خیلی چیزهای دیگر. اما مهم‌ترین نیاز این سینما، کمبود پول و امکانات نیست بلکه آزادی بیان در طرح صریح مسائل است.

درخشنده ادامه داد: در نبود آزادی بیان، من فیلمساز نمی‌توانم به موضوعات روز بپردازم و درواقع با هر توانایی و استعداد و خلاقیتی که باشم، از همان آغاز بازی نسبت به جامعه‌ام عقب هستم. برای هر سینماگری هم این عقب ماندن یعنی مرگ، یعنی غیبت جامعه و مردمانش از سینما، یعنی سینمای سال‌های اخیر.

پوران درخشنده تاکید کرد: تماشاگر اگر خودش و جامعه‌اش را در سینما نبیند، از آن سینما دست خواهد شست. این اتفاقی است که این سال‌ها رخ داده و برای همین هم سینمای ایران دیگر توانایی تأثیرگذاری بر مخاطبانش را ندارد.

درخشنده افزود: مشکل این است که مدیران سینما فکرمی‌کنند جزیره‌ای جدای از کلیت اجتماع هستند و نباید رد و نشانی از مشکلات حاد و ملتهب اجتماعی در سینما دیده شود. این یعنی پاک‌کردن صورت مسأله. انگار اگر سینما معضلی را تصویر نکند، آن معضل برطرف خواهد شد. در حال حاضر سینمای ما به شدت نیازمند ساخت فیلم‌های تربیتی است.

درخشنده درباره سختیهای ساخت فیلمی با محوریت آزار کودکان و نوجوانان پسر گفت: ما باید درباره چنین موضوعاتی فیلم بسازیم. برخی مسئولان فکر می‌کنند اگر اجازه ساخت فیلمی درباره این موضوعات داده نشود، به این معناست که چنان موضوعی وجود ندارد که اشتباه است. دو سال تمام اذیت کردند که پروانه بدهند تااینکه آن ماجراهای مدرسه معین پیش آمد و رفتم و گفتم که ساخته‌شدن چنین فیلم‌هایی می‌تواند باعث کاهش رخدادهایی از این نوع شود. اگر برخی مدیران فرهنگی این چیزها را می‌دانستند، کار من و ماها برای ساخت فیلم‌های اجتماعی راحت‌تر می‌شد. بگذریم از اینکه کار جامعه هم راحت‌تر می‌شد، چون آگاهی جلوی وقوع بسیاری از چنین اتفاقاتی را می‌گیرد.

پوران درخشنده خاطرنشان ساخت: در مورد “هیس پسرها فریاد نمی‌زنند” از زمان اعلام ساخت فیلم، مردان بی‌شماری پیش من آمده یا تلفنی درباره مشکلات و آسیب‌های روانی‌‌شان بعد از وقوع چنین اتفاقی در کودکی‌شان صحبت کرده‌اند که نشان می‌دهد بیراهه نرفته‌ام و این نیز موضوع مهمی است که تعداد زیادی از افراد این سرزمین با آن درگیر بوده‌اند.

 

پوران درخشنده
پوران درخشنده