1

گزینش‌گران، مسئولیت شکست در اسکار را خواهند پذیرفت؟؟⇐”خورشید” نماینده ایران در اسکار شد

سینماروزان/مهدی فلاح‌صابر: از همان زمان که دبیر جشنواره سی و هشتم فیلم فجر، جشنواره را نگه داشت تا مراحل فنی “خورشید” تمام شود و این فیلم به جشنواره برسد و جوایز اصلی را درو کند، می‌شد حدس زد این فیلم محبوب مدیران سینمایی است و باید به اسکار هم ارسال شود.

به گزارش سینماروزان بر همین مبنا بود که حتی حضور اقلیتی فیلم در جشنواره‌های مطرح آن‌طرفی هم باعث نشد دست‌اندرکاران‌ انتخاب فیلم برای اسکار به گزینه دیگری فکر کنند و حتی با فراهم آوردن شرایط اکران محدود فیلم در تفرش(!!؟؟) شرط لازم برای معرفی فیلم به اسکار فراهم شد.

اینکه برای “خورشید” در مسیر اسکار چه رقم خواهد خورد، کاملا آشکار است ولی رقبای اصلی فیلم برای معرفی به اسکار کدام بودند؟ «درخت گردو» ساخته محمدحسین مهدویان و «یلدا» ساخته مسعود بخشی که آنها هم به‌لحاظ پرزنت جهانی تقریبا وضعیتی مشابه “خورشید” داشته‌اند و فقط احتمالا چون کارگردانان‌شان جوان بوده‌اند “خورشید” بدانها ترجیح داده شده.

پرسش این است که اگر هیات انتخاب فیلم برای اسکار آگاه از انتخابی دوسرباخت، حکم به ارسال “خورشید” داده‌اند، بهتر نبود فرصت معرفی را به فیلمی از یک کارگردان جوانتر می‌دادند بلکه انگیزه‌ای شود برای جامعه جوان فیلمساز؟؟
و آیا هیات معرفی فیلم برای اسکار مسئولیت شکست احتمالی در مسیر اسکار را خواهد پذیرفت؟

هيات معرفي فيلم ايراني به فرهنگستان علوم و هنرهاي سينمايي اسکار 2021 که از هنرمندان پيشنهادي خانه سينما بوده‌اند چه کسانی هستند؟

محمدعلی نجفی (کارگردان)، سیدجمال ساداتیان (تهيه کننده)، آتیلا پسیانی (بازيگر)، کمال تبریزی (کارگردان)، سیدمحمد داودی (فيلمبردار)، نرگس آبیار (کارگردان)، فرهاد توحیدی (فیلمنامه‌نویس) و آنتونیا شرکاء (منتقد) تشکیل شد و رائد فريدزاده (دبیر شورای بین‌الملل ومعاون بين‌الملل بنياد سينمايي فارابي به عنوان عضو حقوقي)

فهرست گزینه‌های اولیه انتخاب فیلم برای اسکار هم جالب و درعین حال عجیب است مشتمل بر: فيلم‌های جهان با من برقص (سروش صحت)، خانه پدری (کیانوش عیاری)، شنای پروانه (محمد کارت)، روزهای نارنجی (آرش لاهوتی)، تومان (مرتضی فرشباف)،  مسخره باز (همایون غنی زاده) ،مردن در آب مطهر (نوید محمودی)، یلدا (مسعود بخشی)، کشتارگاه (عباس امینی)، حمال طلا (تورج اصلانی)، درخت گردو (محمدحسین مهدویان) و خورشید (مجید مجیدی).