1

گزارش «کیهان» درباره برگزاری هفته فیلم آلمان با همکاری یک گروه کم‌مخاطب دولتی⇐با حضور یک فرنگی که در جشنواره‌اش، بخش «پورن» دارد

سینماروزان: در دورانی که برای فیلمهایی مختص هنروتجربه هم سالن به قدر کفایت وجود ندارد دست اندرکاران این گروه در همکاری با سفارت آلمان «هفته فیلم آلمان» را برگزار کرده اند؛ هفته فیلمی که «کیهان» در گزارشی پیرامون آن از حضور یک آلمانی دست اندرکار در جشنواره ای دارای بخش پورن(!) در این هفته فیلم سخن گفته است.

متن گزارش «کیهان» را بخوانید:

پای دراز سفارت آلمان در گلیم فرهنگ ایران

سفارت آلمان از هفت تا 13 آبان، «هفته فیلم آلمان» را در تهران و شیراز و کرمان برگزار می‌کند. در این هفته فیلم که با همکاری گروه هنر و تجربه سازمان سینمایی وزارت ارشاد برگزار می‌شود، هفت فیلم از آثار سینمای به اصطلاح هنری آلمان مابین سال‌های 2008 تا 2016 به نمایش درمی‌آید. این درحالی است که در همین روزها (6 تا 10 آبان) «جشنواره فیلم زنان ایرانی» در شهر کوبلنتس آلمان توسط دولت این کشور برگزار شد (که در آن فیلم‌های سیاهی همچون «گیلانه» و «عصر جمعه» به عنوان تصویر زن ایرانی به نمایش درآمد!) و حتی آنگلا مرکل (صدراعظم آلمان) برای حمایت از آن پیامی صادر کرد. اما از فیلم‌هایی که در «هفته فیلم آلمان» توسط سفارت این کشور در تهران و دو شهر دیگر نمایش داده شد، برخی به افسانه هلوکاست پرداخته و ماجرای یک دختر یهودی را در سال‌های پس از جنگ جهانی دوم روایت کرده و برخی دیگر از برگزیدگان جشنواره حیفا اسرائیل به شمار می‌آیند. ضمن اینکه یکی از این فیلم‌ها از سوی «انجمن منتقدان سرگرمی‌های همجنس بازان» نیز نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم خارجی بوده است!

پس از ماجرای «فیلم‌های سفارتی» که به سفارش برخی سفارت‌های بیگانه در ایران یا جشنواره‌های وابسته به آنها، ساخته شده و به خصوص در برخی فستیوال‌های اروپایی جایزه گرفتند تا سمت و سوی مورد نظر محافل بیگانه و وابسته را به این سینما بدهند؛ اینک چشممان به «جشنواره سفارتی» هم روشن شد که سفارت آلمان نه فقط در تهران که در بعضی شهرهای دیگر کشورمان نیز فیلم‌های مورد نظرش را تحت عنوان هنر و سرگرمی نمایش می‌دهد.
البته سفارت آلمان در طول سال‌های قبل و بعد از انقلاب از جهت نفوذ در فضای فرهنگی ایران و سمت و سو بخشی این فضا، کارنامه سیاهی دارد؛ چه در پاییز 1356 و در آستانه اوج‌گیری نهضت مردم مسلمان ایران به رهبری امام خمینی (رحمهًْ الله علیه) که با برپایی شب‌های شعر برای شبه‌روشنفکران و هنرمندان درباری، سعی کرد تا با رهبرتراشی و موازی سازی، در ماهیت اسلامی نهضت و رهبری آن خدشه وارد کند، چه در سال‌های پس از انقلاب که همواره در کنار رویکرد براندازانه و ضد انقلابی نظام سلطه جهانی ایستاد مانند حمایت تمام عیار از فتنه 88 و حمایت از مجرمان و خشونت‌طلبان خیابانی.
اینک نیز با حضور افرادی مانند «توبیاس‌اشرف» (وابسته به محافل دولتی آلمان) در هفته فیلم این کشور، به نظر می‌آید همان طرح نفوذ فرهنگی را ادامه می‌دهد. «توبیاس‌اشرف» که با نام کوچک «توبی» و به عنوان منتقد سینمایی نیز معرفی شده، موسس «جشنواره فیلم هنری برلین» است که در جذب سینماگران و سرمایه‌گذاری برای ساخت آثار هم‌سو با طرح و برنامه‌های دولت و جشنواره‌های یاد شده فعالیت می‌کند. فی‌المثل او طی سخنرانی‌اش در هفته فیلم آلمان در تهران، به لزوم ساخت آثاری با موضوع حقوق‌بشر در ایران ‌اشاره کرد که پیشاپیش مشخص است نظر وی و سفارت و دولت آلمان از طرح مسئله حقوق بشر در ایران، حمایت از بهاییان و فتنه گران است!
نکته قابل تامل اینکه یکی از مهم‌ترین بخش‌های «جشنواره فیلم هنری برلین» به مدیریت همین جناب «توبی‌اشرف»، «New Berlin Porn» نام دارد که به نمایش آثار سخیف پورنو می‌پردازد و از این جهت در میان فستیوال‌های فیلم دنیا، منحصر به فرد است! 
اینک باید از متولیان و مدیران سینمای ایران که برخی از آنها در افتتاحیه هفته فیلم آلمان نیز حضور داشته و با وابستگان سفارت و دولت آلمان نیز تعارفات گرمی رد و بدل کردند، سؤال کرد که اگر همچنان به آن شعار شبه‌روشنفکری دوری سیاست از هنر باور دارید، پس این معانقه هنری با وابستگان دولت آلمان چه صیغه‌ای است؟! و اگر سیاست را همراه هنر می‌دانید، چرا به جای نمایش فیلم‌هایی که به تصویر ارزش‌ها و آرمان‌های مردم این سرزمین بپردازد، آثاری مملو از سیاهی و نابهنجاری در جامعه ایرانی را برای آلمانی‌ها نشان می‌دهید؟!