1

گزارش رسانه اصولگرا از چرایی عدم تولید سریالی مرتبط با فتنه به کارگردانی مهدی فخیم‌زاده

سینماروزان: اتفاقات بعد از انتخابات88 که در برخی رسانه ها از آن با لفظ فتنه یاد میشود فارغ از آن که سبب ساز تولید فیلمهایی نظیر «پایان نامه» و «قلاده های طلا» شد سبب ساز انتشار آثاری در حوزه ادبیات و تلاشهایی برای اقتباس از این آثار در تلویزیون شد.

به گزارش سینماروزان از جمله این آثار رمانی بود به نام «نامیرا» نوشته صادق کرمیار که بنا بود یک اقتباس سریالی از آن با عنوان «مردان نخیله» توسط مهدی فخیم زاده به تهیه کنندگی مرتضی زراق کریمی هم ساخته شود که بعد از سالها بی نتیجه مانده است.

روزنامه اصولگرای «جوان» در گزارشی کوشیده چرایی عدم تولید این سریال را بررسی کند.

متن این گزارش را بخوانید:

بعد از چند سال خاك خوردن طرح توليد سريال «مردان نخيله» شنيده مي‌شود اين سريال قرار است بالاخره در مسير توليد قرار گيرد؛ سريالي كه قرار است فيلمنامه آن بر اساس متن يكي از رمان‌هاي فارسي چند سال اخير توليد شود.
 در سال 88 رماني به قلم صادق كرميار، منتشر شد كه مورد توجه اهالي مطالعه قرار گرفت؛ رماني كه مقام معظم رهبري نيز بر آن تقريظي نگاشتند و نقل‌قولي از ايشان به اين مضمون منتشر شد که «هر كسي مي‌خواهد فتنه‌ اخير را بشناسد، اين كتاب را بخواند.» شرايط سياسي و اجتماعي سال 88، باعث مي‌شود تا نگاه‌ها به سمت كتاب ناميرا معطوف شود؛كتابي كه دست به دست مي‌چرخيد و با فواصل كوتاه تجديد چاپ مي‌شد. بعد از آن نيز صحبت از ساخت سريالي بر اساس اين رمان موفق به ميان آمد؛ سريالي كه سرنوشت ساخت آن چند سالي است درگير راهرو‌هاي سيما فيلم شده است.
چرا ناميرا ساخته نشد؟
سال گذشته صادق كرميار در صفحه اجتماعي‌اش نوشت: هنوز يك سؤال هم در ذهنم بي‌پاسخ مانده است كه چرا صداوسيما با وجود فرمايش‌هاي رهبري درباره كتاب «ناميرا» و با وجود پيگيري‌هاي مستمر بنده، مجوز ساخت آن سريال را به بنده نداده‌اند. آنها در مقابل ناميرا مقاومت مي‌كنند. روز گذشته «جوان» براي پيگيري موضوع ساخت سريال «ناميرا» كه با نام «مردان نخيله» قرار است توليد شود با كرميار تماس گرفت. وي كه تمايلي به مصاحبه نداشت، صرفاً به گفتن اين جمله بسنده كرد که من هركاري از دستم بر مي‌آمد انجام داده‌ام، بايد از صداوسيما پرسيد كه چه كار مي‌خواهد بكند و قصدي براي توليد سريال دارد يا خير؟! گويا اين سؤالي است كه در صداوسيما هم جواب درستي به آن داده نشده است.
مردان نخيله درباره چيست؟
 صادق كرميار ابتدا مي‌خواست خودش كار ساخت سريال مردان نخيله را انجام دهد و علاوه بر اينكه نويسندگي فيلمنامه را برعهده داشت، كارگرداني و تهيه‌كنندگي سريال را نيز مي‌خواست به تنهايي بر عهده داشته باشد، ولي بعد مرتضي رزاق كريمي به عنوان تهيه‌كننده معرفي و نام مهدي فخيم‌زاده براي كارگرداني سريال مطرح شد. روابط عمومي سيما‌فيلم در فروردين 1391با انتشار خبري از ساخت سريال «مردان نخيله» در گروه معارف، انقلاب اسلامي و دفاع مقدس مركز سيمافيلم به كارگرداني مهدي فخيم‌زاده خبر مي‌دهد و در خلاصه داستان اين سريال مي‌نويسد: عبدالله بن عمير كلبي از سرداران بزرگ جنگ‌هاي جهادي است. او به همراه همسرش ام‌وهب به سوي نخيله در حركت است. ورود عبدالله به كوفه در شرايطي است كه كوفيان نامه‌هاي بسياري به امام نوشته‏اند و اكنون در انتظار پاسخ ايشان هستند. عبدالله مخالف ابن‏زياد و خلافت يزيد است و معتقد است كه امام بهترين گزينه براي خلافت مسلمانان است و…
فخيم‌زاده بعد از ساخت سريال «ولايت عشق» در سال 79 ديگر سراغ ساخت مجموعه‌هاي مذهبي نرفته بود و توليد «مردان نخيله» مي‌توانست بازگشت دوباره اين فيلمساز را به سريال‌هاي مذهبي در پي داشته باشد. قرار بر اين شد كه «مردان نخيله» در 13 قسمت 45 دقيقه‌اي توليد شود.
چرا بايد ناميرا ساخته شود؟!
نام رمان «ناميرا» با وقايع سال 88 گره خورده است؛ سالي كه بعد از آن واژه‌هاي «فتنه» و «بصيرت» به عنوان كليد واژه‌هاي اساسي وارد ادبيات سياسي جامعه ايراني شد. موضوع ناميرا نيز دقيقاً بر همين محور مي‌چرخيد. حجت‌الاسلام رحيم‌زاده، مدير وقت گروه درباره ساخت سريال«مردان نخيله» مي‌گويد: مردان نخيله بازخواني نقش خواص و عوام در كوفه آن دوران فرصتي فراهم مي‌كند تا ببينيم هر كدام از ما در كدام قسمت از تاريخ گذشته قرار گرفته‌ايم و چگونه مي‌توان جلوي تكرار آن اشتباه را گرفت و همچنين سؤالات فراوان ديگري كه تلاش شده است در فيلمنامه مردان نخيله به شكلي جذاب و در قالبي داستاني براي مخاطب امروز مطرح و پاسخ داده شود.
در آن روزها ساخت سريال ناميرا مي‌توانست به سؤال‌هايي كه در اذهان عمومي در مورد فتنه به وجود مي‌آيد، پاسخ دهد، ولي اين كار به سرانجام نرسيد. چند سال بعد يعني در دي‌ماه سال 96، ايران باز هم دچار حوادثي از جنس حوادث سال 88 شده است؛ حوادثي كه از بعد فرهنگي و هنري پاسخي به آن از جنس «ناميرا» داده نشده و هنوز هم جاي مردان نخيله و داستان كوفه‌اش براي كساني كه از تاريخ عبرت مي‌گيرند، خالي است.
مردان نخيله به مقصد مي‌رسند!
مدتي است مرتضي ميرباقري، معاون سيما از آغاز ساخت بيش از 100 سريال و ساخت مجموعه‌هاي فاخر تلويزيوني سخن مي‌گويد. شاهد تحول در ساخت سريال‌هاي تلويزيوني نيز اخبار منتشر شده درباره آغاز پروژه تلويزيوني «سلمان فارسي» به كارگرداني داوود ميرباقري است. آيا اين تغييرات به معناي ايجاد گشايش در مسير ساخت سريال «مردان نخيله» است؟ بعد از اضافه شدن مرتضي رزاق كريمي، مراحل تحقيق و نگارش فيلمنامه شروع مي‌شود. رزاق كريمي به «جوان» مي‌گويد: در همان زمان مرحله تحقيق و نگارش فيلمنامه را به پايان برديم و آن را تحويل سيما فيلم داديم، اما از آن زمان به بعد خبري از ساخت سريال نشد، علت ساخته نشدن سريال هم مشكلات مالي عنوان شد، اما آخرين شنيده «جوان» اين است كه پروژه تلويزيوني مردان نخيله در سيمافيلم دوباره در حال پيگيري است و مركز امور نمايشي سيما مي‌خواهد براي ساخت اين سريال دست به جيب شود. خبر خوب، اما كمي ديرهنگام براي ساخت مجموعه‌اي
تاريخي-‌ مذهبي كه مشخص نيست هنوز قرار است با همان تيم توليد سابق كار ساخت آن پيش برود يا اينكه بعد از مدت‌ها گرد فراموشي پاشيدن روي پرونده ساخت مردان نخيله، افراد جديدي قرار است آن را به مقصد برسانند.
 تجربه موفق آثاري تاريخي كه به حوادث تاريخ اسلام اشاره دارند نشان داده كه هرگاه يك اثر خوب مانند «امام علي(ع)»، «ولايت عشق»، «تنها‌ترين سردار» و «مختارنامه» ساخته مي‌شود، مردم حتي از باز‌پخش‌هاي چندين باره آنها نيز استقبال مي‌كنند.