1

گزارشی خواندنی از کنسرت یک بازیگر زن؛ کنسرتی که عکاسی در آن ممنوع بود!

سینماژورنال: هنگامه قاضیانی این روزها ظاهرا چراغ جادو در دست دارد. این هنرمند سرشناس این روزها توانسته به بخشی از آرزوها و رویاهای زندگی‌اش جامعه عمل بپوشاند.

به گزارش سینماژورنال و به نقل از گزارشی که ساناز صفایی در “مد آنلاین” ارائه داده شنبه گذشته این بانوی بازیگر برای اولین بار در کسوت خوانندگی روی صحنه رفت و آواز خواند! کنسرت هنگامه قاضیانی و گروهش بعد از ظهر به یادماندنی را برای تالار وحدت رقم زد.

تمام صندلی‌های تالار وحدت توسط بانوان علاقه‌مند به شنیدن صدای این بازیگر مشهور پر شده بود. هنگامه قاضیانی که سال‌ها آرزوی خواننده شدن در سر داشت، بالاخره توانست کنسرتی برگزار کند.

این برنامه از آنجا که اولین اجرای او و گروهش بود به بازخوانی برخی ترانه‌های قدیمی و ماندگار با تنظیم جدید رضا تاجبخش اختصاص پیدا کرد. اما بی شک یکی از ویژگی‌های ممتاز و متفاوت این کنسرت لباس‌ و چهره‌پردازی آن بود که شاید تا امروز در کمتر اجرای موسیقی دیده بودیم. این موضوع به نظر با حضور یک ستاره مشهور سینما در کسوت خواننده بی‎ارتباط نیست.

این لباس‌های کلاسیک و باشکوه
شنیده‌اید می‌گویند جای سوزن انداختن نبود. کنسرت شنبه هنگامه قاضیانی و گروه‌شان مصداق واقعی این جمله است. سالن مملو از جمعیت که شد، گروه  به روی صحنه آمدند و پشت ساز‌های‌شان نشستند.

لباس موزیسین‌های این برنامه ترکیب دو رنگ سفید و مشکی بود. با اینکه این اجرا تنها به خانم‌ها اختصاص داشت و حتی یک فریم عکس هم در آن گرفته نشد اما هم حضار و هم تمام اعضای گروه و خواننده، حجاب اسلامی کامل داشتند.

در این بین دست سارا جعفریه، طراح لباس جوان این اجرا، در طراحی لباس‌ها باز بود و محدودیت‌های کمتری نسبت به یک اجرای مختلط داشته است. سارا جعفریه، طراح لباس این برنامه،‌ در این باره گفت:« طبیعتا چون اجرا تنها برای زنان بود و عکاسی هم قرار بود انجام نگیرد دست من کمی بازتر بود و توجه به لباس می‌توانست بیشتر باشد. درباره طراحی لباس موزسین‌ها با توجه به اینکه اجرا به بازخوانی ترانه‌های قدیمی و ماندگار اختصاص داشت فرم کلاسیک را انتخاب کردم. همینطور سعی کردم لباس نوازندگان در عین اینکه با لباس خانم قاضیانی به جهت تم کلی و کلاسیک بودن همخوانی داشته باشد اما تفاوت را هم حفظ کردم تا تمایز خواننده روی صحنه به چشم مخاطب بیاید.» فرم لباس نوازندگان دخترانه و نرم بود، برعکس فرم لباس هنگامه قاضیانی که زنانه بود و نوعی جذابیت بصری و تمایز برای او روی صحنه به ارمغان آورده بود.

پوششی تداعی کننده پوشش خوانندگان اپرا

هنگامه قاضیانی اجرایش را با پیراهن بلند و فاخر شروع کرد که تداعی‎کننده لباس خوانندگان اپراهای کلاسیک غربی بود. لباسی مجلل که انتخاب ترکیب پارچه‌های ابریشم و مخمل، آن هم به رنگ زرشکی، بر شکوه آن افزوده بود. دامن مخمل ژپون‌دار بلند تا روی زمین می‌آمد و قسمت پایین آن گل‌هایی با پرهای مشکی و سنگ دست دوزی شده بود.

اما بالاتنه  لباس سادگی خاصی داشت. گویی بلوز آستین بلند و بدون یقه ساده‌ای با ابرشیمی زیبا و مرغوب برای تکمیل این دامن انتخاب شده بود. قاضیانی با سربندی مخملی از جنس و رنگ دامنش، موهای خود را کاملا پوشانده بود. گوشواره‌های جواهری بزرگ و بلندی جبران سادگی قسمت بالای لباس را می‌کرد و جلوه چشم‌نوازی به صورت این ستاره مشهور داده بود.

سارا جعفریه درباره این پیراهن گفت: «این پیراهن الهام گرفته از لباس‌های دوره رنسانس است و کاملا لباسی کلاسیک به حساب می‌آید. مهم‌ترین هدف من در طراحی آن ایجاد شکوه و تمایز برای خواننده بود که سعی کردم با کمک رنگ و پارچه و طرح و برش لباس به آن برسم. برای دامن با توجه به اینکه جنس آن مخمل بود و سنگینی و ایستایی لازم را داشت از ژپون استفاده کردم. انتخاب پر برای تزئین دامن هر دو لباس به جهت استفاده آنها برای خواننده بود. خوانندگی با نوعی حس رهایی و سبکی همراه است که فکر می‌کنم پر می‌تواند این حس را به خوبی منتقل کند. البته طبیعتا هر دو پیراهنی که برای خانم قاضیانی انتخاب شد نتیجه صحبت و تبادل نظر بین بنده و ایشان بوده است.»

جعفریه درباره انتخاب رنگ زرشکی و قرمز افزود: «از آنجا که لباس موزیسین‌ها سیاه و سفید بود برای لباس شروع خانم قاضیانی تصمیم گرفتیم از رنگی استفاده کنیم که متفاوت باشد و به چشم بیاید و برای همین از ترکیب زرشکی و سرخ استفاده کردیم.»

پیراهن حریر مشکی

معماری تالار وحدت به شکلی است که خواننده روی صحنه از همه جای سالن واضح به چشم نمی‌آید؛ سارا جعفریه موفق شد با طراحی لباس مناسب کاری کند که هنگامه قاضیانی از تمام لژها و ردیف‌های انتهای سالن هم کاملا به چشم بیاید. اما دومین لباس ستاره سینما برای قسمت دوم اجرایش پیراهن حریر مشکی بود که به سبک و سیاق همان لباس قبلی اما با برشی متفاوت بود. بالا تنه و آستین‌ها بلند و پوشیده بودند و تا جلوی پیراهن دکمه می‎خوردند. لباس از کمر با دامنی کلوش و چند لایه و بلند ادامه پیدا می‌کرد.

تمامی قسمت پایین دامن  با پرهای مشکی گل دوزی شده، که جلوه زیبا و متفاوتی به لباس بخشیده بود. سربند این لباس که موهای خواننده را کاملا پوشانده بود مشکی با دنباله حریر بود. جعفریه درباره این لباس گفت: «چون وارد قسمت دوم برنامه می‌شدیم رنگی انتخاب کردیم که با لباس موزیسین‌ها همخوانی داشته باشد. همینطور به اندازه پیراهن اولی شکوه نداشت اما فرم  آن همچنان کلاسیک و پر زرق و برق بود. جنس پارچه حریر با مخمل کاملا متفاوت است و آن ایستایی را ندارد بنابراین سعی کردیم با استفاده از پرها در پایین دامن جلوی ریزش آن را بگیریم و دامن را کمی محکمتر و بالاتر نگه داریم. برای دامن این لباس از چندین لایه حریر روی هم استفاده شد و حدود 15 متر پارچه در آن به کار برده شده است. برای همین از ژپون هم استفاده نکردیم و پف دامن نسبت به لباس اول کمتر بود.  پارچه حریر حس زنانگی بیشتری منتقل می‌کرد و لطافت آن با ترانه‌های عاشقانه و آرام این قسمت از برنامه همخوانی داشت.»

همکاری با فاطمه معتمدآریا، تینا پاکروان، نیکی مظفری و اندیشه فولادوند 

این طراح لباس جوان که فارغ‌التحصیل رشته گرافیک است و بیش از شش سال است در حوزه طراحی لباس فعالیت می‌کند تاکنون برای چهره‌های هنری مشهوری مانند فاطمه معتمدآریا، تینا پاکروان، نیکی مظفری و اندیشه فولادوند مجموعه‌هایی طراحی کرده است. از او درباره همکاری جدیدش با هنگامه قاضیانی پرسیدیم: «با ایشان از قبل آشنایی داشتم اما فرصتی برای همکاری پیش نیامده بود تا اینکه حدود دو ماه پیش جلساتی داشتیم که منجر به طراحی لباس‌های این اجرا و تصمیم برای برنامه‌های دیگری در آینده نزدیک شد. طراحی لباس‌های این کنسرت حدود دو هفته زمان برد و به خاطر کمبود وقت طراحی فشرده‌ای انجام گرفت.»

وقتی برای اولین بار یک کنسرت چهره‌پردازی می‌شود
بحث گریم هم مثل لباس یکی از دغدغه‌های اصلی هر اجرایی است. اما در کنسرت هنگامه قاضیانی اتفاق تازه‌ای افتاد که باید آن را به فال نیک گرفت. در این اجرا برای اولین بار گروه پا را از گریم فراتر گذاشته و برای خواننده و موزیسین‌ها چهره‌پردازی حرفه‌ای انجام شد.

رامین مجردخان که یکی از مشهورترین چهره‌پردازان است این وظیفه را بر عهده گرفت. این طراح باتجربه درباره نکاتی که در چهره‌پردازی این پروژه حائز اهمیت بوده است گفت: «در ابتدا پیرامون فضاى اجرایى این كار با خانم قاضیانى به بحث و گفت‌وگو نشستیم و در نهایت به نقاط مشترك اجرایى رسیدیم. با توجه به اینكه مخاطبان این پروژه بانوان بودند، وجوه و اجزاءِ تشكیل دهنده این اتفاق می‌بایست در راستاى شأن و احترام بانوى ایرانى مى‌بود. بخش طراحی نزیك به دو هفته و بخش اجرا یك روز توسط مجریان خانم به انجام رسید.»

چهره‌پردازی این برنامه کاملا در حال و هوای سالن کلاسیک تالار وحدت، ترانه‌های خاطره‌انگیزی که خوانده شد و لباس‌های کلاسیک و باشکوه این کنسرت قرار داشت. آرایش چهره خانم قاضیانی به نحوی طراحی شده بود که نوعی شکوه و قدرت را در ذهن بیننده تداعی می‌کرد. اما چهره موزیسین‌ها دخترانه و ساده‌تر طراحی شده بود. مجردخان که ظاهرا به همه این مسائل توجه داشته است درباره تعامل با بخش لباس این اجرا گفت: «تمام تلاش من و طراح لباس بر این بود كه بر خلاف طرح‌های متداول و مرسوم عمل كنیم و به نقطه نوآورى برسیم. در واقع سعی بر تعامل و همفكرى در قالب كار گروهى بود. هماهنگى و تناسب طراحى چهره پردازى، لباس، صحنه و نور با توجه به سالن اجراى كنسرت هدف نهایى ما بود. خواسته خانم قاضیانى هم بر اساس ایجاد فضایى شكیل و متناسب با سلیقه و فرهنگ غنى بانوان سرزمین‌مان بود.»

وقتی این اجرا با شب تولد مادر خانم بازیگر مصادف شد
اما این کنسرت هم مثل همه برنامه‌ها و مراسم‌های هنری حواشی جالبی هم داشت.

اجرای این برنامه مصادف با تولد مادر خانم قاضیانی شده بود. این بازیگر مشهور روی صحنه به مادرش تبریک گفت و ترانه لالایی را برای او خواند، بوسه‌ای برای او فرستاد و سر تعظیم در مقابل مادر فرو آورد. مادر هم بلند شد و از او و دیگر حاضران که تشویقش می‌کردند تشکر کرد.

 در این مراسم جمع قابل توجهی از ستارگان زن حضور داشتند. گلاب آدینه، شقایق فراهانی، مرجانه گلچین، فاطمه گودرزی، نسیم ادبی، ستاره اسکندری، فریبا کوثری، سهیلا رضوی، کمند امیرسلیمانی، تینا پاکروان، نیکی مظفری، ژاله صامتی، مرجان شیرمحمدی و شیرین بینا از مهمترین این میهمانان بودند.

اما این مراسم میزبان برخی از چهره‌های سرشناس اجتماعی و سیاسی نیز بود که شناخته شده‎ترین آنها سوسن شریعتی، فرزند دکتر علی شریعتی، روزنامه‌نگار و پژوهشگر و نویسنده سرشناس معاصر بود.

دو سبد گل زیبا هم روی سن جلب توجه می‌کرد که مریلا زارعی و سودابه خسروی فرستاده بودند. هنگامه قاضیانی از حضور تک تک میهمانان ویژه‌اش تشکر کرد و گفت:«امشب به من ثابت شد چه کسانی واقعا کنار من هستند چون من خودم همیشه کنار همه بوده‌ام.»

در پایان این برنامه به اصرار حاضرین گروه ترانه «تا اشارات نظر» را دوباره تکرار کردند. هنگامه قاضیانی تا نیم ساعت بعد از پایان برنامه روی سن بود و به ابراز احساسات طرفدارانش پاسخ می‌داد. طرفدارانی که ده‌ها دسته گل، سبد گل و بسته‌های هدیه و کادو برای او آورده بودند.