1

گذر “سلمان فارسي” به اصفهان مي‌افتد

سینماژورنال/محمدصادق عابدینی: معاون سيما از امكان ساخت سريال فاخر «سلمان فارسي» از صحابه كبار پيامبر(ص)، در اصفهان زادگاه اين شخصيت بزرگ تاريخ اسلام خبر داد.

به گزارش سینماژورنال با وجود اينكه داوود ميرباقري بعد از آغاز نمايش سريال «مختار نامه»، از آمادگي‌اش براي ساخت سريال «سلمان فارسی» خبر داده بود، مشكلات مالي سازمان باعث شد تا چند سال فيلمنامه اين سريال راكد بماند و ميرباقري نيز با فعاليت در شبكه نمايش خانگي از فضاي تلويزيون و توليد سريال فاخر فاصله بگيرد تا اينكه دكتر پورمحمدي معاون سيما، در سفر به اصفهان خبر از ساخت سريال «سلمان فارسي» داد.

حتي بازیگر نقش سلمان هم انتخاب شده بود
پخش سريال مذهبي «مختارنامه» بار ديگر توانايي‌هاي ميرباقري را در ساخت سريال مذهبي به نمايش گذاشت. ميرباقري كه سريال‌هاي ماندگار «امام علي(ع)» و «معصوميت از دست رفته» را توليد كرده بود، زندگي مختار ثقفي شاخص تاريخ اسلام و منتقم خون سيد الشهدا(ع) را در قالب سريالي بلند توليد كرد؛ سريالي كه در كشورهاي عربي و به خصوص در عراق طرفداران زيادي پيدا كرد. ميرباقري در همان سالي كه «مختار نامه» از تلويزيون پخش مي‌شد، سراغ ساخت سريال سلمان فارسي رفت و حتي بازيگر نقش سلمان را هم انتخاب كرد.

كاوه فتوحي كه توسط ميرباقري كشف شده بود و نقش حضرت عباس (ع) را در مختار نامه بر عهده داشت، با وجود اينكه نقشش به خاطر مسائل مذهبي و نظر برخي از علما از سريال حذف شد، اما نظر كارگردان نسبت به چهره فتوحي و توانايي‌هاي بازيگري وي از بين نرفت و ميرباقري براي سريال «سلمان» سراغ اين نابازيگر خوش چهره رفت. ميرباقري مي‌خواست سريال سلمان فارسي را در استان سمنان و در نزديكي زادگاهش بسازد، ولي مشكلات مالي سازمان كه روز به روز بيشتر مي‌شد باعث شد تا پروژه ساخت «سلمان فارسي» از توليد فاصله بگيرد.

غصه نبود سريال‌هاي مذهبي
باز پخش سريال يوسف پيامبر از شبكه‌ آي‌فيلم با استقبال بسيار خوبي از سوي بينندگان تلويزيون همراه شده است. آي فيلم كمي بعد از درگذشت مرحوم سلحشور پخش اين سريال را آغاز كرده است و اكنون پخش بيش از نيمي از اين سريال گذشته است.

استقبال مردم از يوسف پيامبر بار ديگر جاي خالي سريال‌هاي فاخر مذهبي را نشان داد. سلحشور و ميرباقري تقريباً همزمان به دنبال ساخت سريال «موسي(ع)» و «سلمان فارسي» بودند كه با وجود آماده بودن فيلمنامه‌هايشان امكان ساخت آنها فراهم نمي‌شد.

تولید سریال براساس الویت
سال گذشته محمدرضا تخشيد، مدير كل امور نمايش سيما، درباره ساخت سريال‌هاي فاخر گفته بود: در ساخت سريال‌هاي فاخر سريال‌هاي الف ‌ويژه زيادي از جمله شهيد طهراني‌مقدم، سلمان فارسي و كارهاي جنگي و دفاع مقدسي پيش‌بيني شده است و اين تعداد چون از حد و اندازه توانايي‌هاي سازمان صداوسيما از نظر تعداد و تأمين منابع مالي خارج بوده است، شروع به ساخت سريال‌ها براساس اولويت‌ها كرده‌ايم.

وي افزود: در اين ميان در ساخت سريال‌هاي «سلمان فارسي» و «حضرت موسي(ع)» و كارهاي جنگي مقداري جلو رفته‌ايم و اولويت ما اين است كه بتوانيم اين سريال‌ها را به توليد برسانيم. با وجود اين وعده، اما تأخير در ساخت سريال‌هاي فاخر روز به روز طولاني‌تر مي‌شد. در اين بين متأسفانه فرج‌الله سلحشور به‌رغم تلاش براي تهيه بودجه سريال نتوانست پروژه موسي(ع) را كليد بزند و اسفند ماه سال گذشته بر اثر شدت بيماري درگذشت.

تهیه کننده “سلمان فارسی” کیست؟
ميرباقري نيز از چند سال پيش با «شاهگوش» و «دندون طلا»در شبكه نمايش خانگي مشغول شد، اما سال جديد همراه با خبرهاي خوبي درباره ساخت سريال‌هاي فاخر آغاز شده است. پروژه «موسي» با كمك يك نهاد انقلابي در مسير ساخت قرار گرفته و فعلاً سيد احمد ميرعلايي به عنوان تهيه كننده و جمال شورجه به عنوان كارگردان اين سريال مشخص شده‌اند.

روز گذشته نيز خبري از امكان توليد سريال «سلمان فارسي» منتشر شد. با وجود اينكه داوود ميرباقري به عنوان نويسنده و كارگردان اين سريال از مدت‌ها پيش در انتظار روز آغاز ساخت اين سريال فاخر است، ولي هنوز شخصي به عنوان تهيه‌كننده اين سريال مشخص نشده و بهروز خوش رزم تهيه‌كننده‌اي كه قرار بود «سلمان فارسي» را بسازد، سال گذشته استعفايش را اعلام كرد و از پروژه كنار كشيد.

مشاركت اصفهان در ساخت سريال فاخر
صداوسيماي اصفهان يكي از پركارترين مراكز استاني صداوسيما است. معاون سيما كه در سفر به اصفهان از امكانات و برنامه‌هاي صداوسيماي استان نيز بازديد كرده، پيشنهاد مشاركت اصفهان را در ساخت سريال فاخر سلمان فارسي مطرح كرده است.

پورمحمدي درباره وضعيت ساخت سريال «سلمان فارسي» مي‌گويد: در حال حاضر فيلمنامه اين سريال نوشته شده و آماده اجرايي شدن است و در صورت تمايل مي‌توان اين سريال را در زادگاه سلمان فارسي يعني اصفهان توليد كرد. اكنون با پيشنهاد تلويزيون، بايد ديد مسئولان شهر اصفهان حاضرند در ساخت اين سريال مشاركت داشته باشند يا هزينه‌هاي بالاي توليد سريال فاخر باعث مي‌شود نظر اصفهاني‌ها تغيير پيدا كند.