1

گاف بزرگ روزنامه‌های تخصصی سینمایی(!) در انتشار خبر موفقیت‌هاي اخير كن+عکس

سینماژورنال:  خبر خوشحال كننده موفقيت يك فيلم ايراني و دو هنرمند نام آشناي سينماي ايران در فستيوال كن، برخی از رسانه هاي عمومي و حتي متاسفانه به اصطلاح تخصصي را گويا چنان دچار شعف ساخت  كه در امر انتشار اين خبر دچار یک گاف درشت شدند، چراكه اگر حمل بر صحت كنيم به جز هيجان ناشي از شعف دليل موجهي بر اين گاف از سوي روزنامه اي كه مدعي است تخصصي سينماست(!) و از حیث تخصصی بودن مدام سردبیر عوض می‌کند و روزنامه‌‌ای دیگر که نماد اصلاح‌طلبی است و خبرگزاری دیگری که آن هم مرتب چپ می‌زند نمي توان يافت.

به گزارش سینماژورنال در اختتامیه جشنواره کن شهاب حسینی برنده جایزه بهترین بازیگری شد و اصغر فرهادی هم جایزه بهترین فیلمنامه را گرفت اما برخي روزنامه هايي كه حرفه اي بودن شان را همواره به رخ مي كشند  با تیترهای درشت “یک فیلم با دو نخل طلا” و “نخل طلای کن در دستان اصغر فرهادی و شهاب حسینی جای گرفت” به پوشش خبری این جوایز پرداختند.

 نويسندگان اين نشریات انگار یادشان رفته، برخلاف جشنواره فجر که به همه برندگان سیمرغ می‌دهد در جشنواره کن فقط یک نخل طلا Palme d’Or وجود دارد كه در اختتامیه 2016 اين جايزه يعني  نخل طلا به کن لوچ برای فیلم “من دانیل بلک” رسید.

شهاب حسینی و اصغر فرهادی هم به ترتیب جایزه بهترین بازیگری Prix d’interprétation masculine و جایزه بهترین فیلمنامه Prix d’interprétation masculine گرفتند.

البته که هر دوي اين  جایزه هاي به جاي خود ارزشمندند و جزو رزومه افتخارات سینمای ایران ثبت خواهد شد و باعث آشنایی بیشتر مخاطبان جهانی با سینمای ایران می گردد.

توضيح سینماژورنال نیز تنها براي جلوگيري از تكرار این گاف  و غلطِ مصطلح شدن آن در آينده و نيز افزايش سطح معلومات گردانندگان بعضی نشريات  است وگرنه جايزه بهترين بازيگري و فيلمنامه هم گرچه نخل طلا نيستند اما به جاي خود بسيار ارزشمندند.

در تاریخ سینمای ایران فقط یک بار و آن هم عباس کیارستمی  در سال 1997 برای “طعم گیلاس” به طور مشترک با فیلمسازی ژاپنی به نام شوهی ایمامورا کارگردان “مارماهی” برنده نخل طلا شد.

.

کن لوچ در کنار نخل طلا
کن لوچ در کنار نخل طلا
شهاب حسینی و جایزه بهترین بازیگری
شهاب حسینی و جایزه بهترین بازیگری
اصغر فرهادی و جایزه بهترین فیلمنامه
اصغر فرهادی و جایزه بهترین فیلمنامه