1

کیهان گزارش داد⇐اعتراف کاهانی به حقوق‌بگیری از فارابی و مرکز گسترش!!+فهرستی از تمام بهره‌مندی‌های ارگانی این فیلمساز

سینماروزان/نسترن حسینی: روزنامه اصولگرای کیهان در گزارشی مدعی شده که عبدالرضا کاهانی به حقوق‌بگیری خود از ارگانهای سینمایی دولتی اعتراف کرده.

روزنامه کیهان درعین حال فهرستی از بهره‌مندی‌های ارگانی این فیلمساز را منتشر کرده.

متن گزارش روزنامه کیهان را بخوانید:

عبدالرضا کاهانی در گفت‌و‌گویی با رادیو فردا (رسانه دولتی آمریکا) اعتراف کرد که در یک دوران، وی حقوق‌بگیر بنیاد فارابی بوده‌اما حقوق‌بگیر بنیاد فارابی لزوما سانسورچی نیست!

او گفت که از اواخر دهه ۷۰ در بنیاد فارابی کار می‌کرده و مدتی هم حقوق‌بگیر «مرکز دولتی گسترش سینمای مستند و تجربی» بوده است.

به جز این اعتراف که البته قبلا توسط «مجتبی جباری» (از سرمایه‌گذاران فیلم «وقت داریم حالا») نیز افشاء شده بود، آنچه کاهانی در مصاحبه با رادیوی دولت آمریکا بیان داشته تقریبا همان مطالبی است که دو سال پیش در گفت‌و‌گوی با رسانه آل‌سعود (ایران اینترنشنال) اظهار کرده بود.

از جمله این توّهم که انگار همه در ایران از وزارت ارشاد گرفته تا همکارانش توطئه کرده بودند که وی فیلم نسازد! و یا اینکه علیرغم بهره‌مندی‌های بسیار از منابع دولتی، همچنان مدعی است که در ایران فیلمسازی مستقل بوده و خودش منابع مالی فیلم هایش را تامین می‌کرده است!

کاهانی در همان ابتدای حضور در فارابی و با استفاده از نفوذ خود در شورای بررسی فیلمنامه‌های این بنیاد، فیلمنامه بسیار ضعیف(؟؟!!) «سفر به شرق» را نوشت ولی به علت عدم تجربه او، آن را به سید مهدی برقعی سپردند.

اما تقریبا برای همه فیلم‌هایی که ساخت، از بودجه دولتی استفاده کرد، به خصوص در دولت‌های نهم و دهم که اساسا فیلمسازی خود را از آن سالها شروع کرد و 8 فیلم از 12 فیلم عمرش را در همان دوران جلوی دوربین برد.

از جمله فیلم «آدم» در سال 1385 به عنوان نخستین فیلم بلندش که نیمی از سرمایه فیلم را از همان مرکز دولتی گسترش سینمای مستند و تجربی (که حقوق‌بگیرش بود)، تامین کرد و بقیه را از فارابی و موسسه رسانه‌های تصویری و غیره.

فیلم دوم و سومش یعنی «آنجا» و «بیست» را هم با سرمایه مرکز گسترش و فارابی ساخت که برای فیلم «بیست»، او را به روی فرش قرمز جوایز جشنواره فیلم فجر هم بردند و چند جایزه از جمله بهترین کارگردانی را نیز به او دادند.

کاهانی حتی از نیروی انتظامی هم برای ساخت فیلم «اسب حیوان نجیبی است» پول گرفت که بعد از اطلاع از ابتذال فیلم، نیروی انتظامی نیز از وی شکایت کرد!

بالاخره کاهانی پس از استفاده از بودجه‌های دولتی تصمیم گرفت با سرمایه‌گذاری خصوصی فیلم بسازد و از همین روی فیلم «وقت داریم حالا» را ساخت که به دلیل صحنه‌های مستهجن، پروانه نمایش دریافت نکرد و به همین علت هم سرمایه‌گذار فیلم از وی به خاطر اهمال در حفظ بودجه فیلم، شکایت کرد.