1

انتقاد “کیهان” از پوشش نامتعارف افخمی در “هفت”!

سینماژورنال: سری جدید برنامه “هفت” که با اجرای بهروز افخمی روی آنتن می رود هنوز به پنجمین قسمت خود هم نرسیده اما به واسطه ادعاهایی که گرداننده جدید این برنامه پیش از شروع آن داشت مرتب در کانون نقد قرار می گیرد.

به گزارش سینماژورنال افخمی که انگارش خودش هم بدش نمی آید با این نقدها دامنه ضدتبلیغ پیرامونش را بیشتر کرده و این گونه برنامه اش را مطرح تر کند در هر برنامه اش می کوشد تا می تواند اله مانهای لازم برای ضدتبلیغ را در اختیار منتقدان قرار دهد.

روزنامه اصولگرای “کیهان” تازه ترین رسانه ایست که به نقد “هفت” پرداخته است. این روزنامه در گفتگو با حسین سلطان محمدی از منتقدان موسوم به ارزشی حتی از نوع پوشش مجری این برنامه هم گلایه کرده است.

حسین سلطان محمدی، نویسنده و منتقد فیلم در گفتگو با “کیهان” اظهار داشت: روال مرسوم اجرای برنامه‌های تلویزیونی در برنامه «هفت» سیما دیده نمی‌شود و این برنامه با اجرای حرفه‌ای فاصله دارد.

حتی نوع پوشش مجری برنامه نیز نامتعارف است
وی افزود: حتی نوع پوشش مجری برنامه نیز نامتعارف است. مجری‌های سایر برنامه‌ها، ملزم به رعایت پوشش رسمی هستند، اما صداوسیما درباره این برنامه استثنا قائل شده و هیچ حساسیتی ندارد. شاید نیاز بیرونی و اجبار به پخش دوباره برنامه با حضور افراد شناخته شده، سیما را مجبور کرده تا از لزوم رعایت الزامات و آداب اجرا در این برنامه کوتاه بیاید.

برنامه دچار تعدد موضوع است

سلطان محمدی ادامه داد: در برنامه «هفت» همچنین روی محتوا مانور خوبی انجام نمی‌شود. برنامه دچار تعدد موضوع است و در هر قسمت سعی می‌شود که به حداکثر موضوعات پرداخته شود. زمان طولانی برنامه در نیمه شب، باعث می‌شود که مخاطب نتواند تماشای برنامه را تا پایان ادامه دهد. این برنامه همچنین فاقد گفت‌وگوهای چالشی و کشمکش‌های رو در رو است. گفت‌وگوهای آن نیز معمولا با دو یا سه نفر برگزار می‌شود که در عمل، یک نفر صحبت می‌کند و بقیه فقط کارکردی در حد ایجاد فرصت تنفس برای آن یک نفر دارند.

فراستی هم در نهایت یک نویسنده است

وی افزود: اگرچه برخی از آیتم‌های برنامه، مثل گفت‌وگو با مهدی فخیم زاده درباره چالش‌های تولید فیلم‌های تاریخی-مذهبی پرمحتواست. مسعود فراستی هم در نهایت یک نویسنده است اما اجرا، حکایت دیگری دارد.

همه رسانه‌ها در همه جای جهان در امر اجرا، ملزم به رعایت استانداردها و ضوابطی هستند

وی در پایان تأکید کرد: به هر حال، همه رسانه‌ها در همه جای جهان در امر اجرا، ملزم به رعایت استانداردها و ضوابطی هستند. هرچند که این ضوابط، قانون لایتغیر نیستند، اما باید ارزیابی شود که آیا این سبک اجرا در آینده رسانه‌ای چون تلویزیون جمهوری اسلامی دستاورد مثبتی خواهد داشت یا خیر؟