1

“کیهان” و معاون ایوبی در ميانه كودتا…

سینماژورنال: سفر حبیب ایل‌بیگی معاون اداره نظارت و ارزشیابی حجت ا.. ایوبی در سازمان سینمایی به ترکیه برای افتتاح اکران کمدی “من سالوادور نیستم” در این کشور سبب ساز آن شده است که روزنامه اصولگرای “کیهان” با تیتر “سفر مدیر دولتی به ترکیه برای اکران یک فیلم مبتذل!” به آن بپردازد.

به گزارش سینماژورنال “کیهان” از آنجا که فیلم مذکور را یک فیلم پیش پاافتاده می داند به انتقاد از سفر ایل بیگی به ترکیه پرداخته است؛ سفری که به کودتای نظامی کوتاه مدت ترکیه هم گره خورد.

ابتدا متن گزارش “کیهان را بخوانید:
رئیس شورای ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی، برای اکران عمومی یک فیلم مبتذل و فاقد ارزش، به ترکیه سفر کرد!
روز گذشته و در خلال خبرهای مربوط به کودتا در ترکیه، حبیب ایل‌بیگی رئیس شورای ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی نیز خبر داد که در ترکیه حضور داشته و از نزدیک شاهد کودتای رخ داده در این کشور بوده است.
اما نکته قابل تأمل، دلیل سفر این مدیر دولتی به کشور ترکیه است. وی در مصاحبه‌ای اعلام کرده که برای اکران عمومی فیلم «من سالوادر نیستم» به آن کشور سفر کرده است. جای سوال است که چرا این مدیر سینمایی برای نمایش فیلمی که به زعم بسیاری از کارشناسان سینمایی، یکی از پیش‌‌پا افتاده‌ترین و مبتذل‌ترین فیلم‌های سال‌های اخیر سینمای ایران است، سفر خارجی رفته است؟ گویا پس از جشنواره‌ها، نمایش فیلم‌ها در سایر کشورها، بهانه جدید مدیران دولتی برای مسافرت غیرضروری به خارج از کشور و مناطق توریستی با بودجه عمومی کشور است!
گفتنی است، شورای ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی به دلیل ولنگاری در صدور مجوز نمایش برای برخی از فیلم‌ها، با انتقادات شدیدی مواجه شده است.

هزینه سفر را چه کسی داده؟

به گزارش سینماژورنال ورای آنچه “کیهان” به آن پرداخته پرسشی هم می ماند درباره چگونگی تأمین هزینه سفر ایل بیگی. آیا ایل بیگی با بودجه سازمان سینمایی به این سفر رفته است؟ یا آن که ایل بیگی در این سفر مهمان تهیه کنندگان کمدی مذکور بوده است؟

اگر ایل بیگی با بودجه سازمان سینمایی به این سفر رفته باشد که معنایی ندارد جز هدررفت بودجه های عمومی و اگر مهمان عوامل فیلم بوده باشد که عذر بدتر از گناه است. چرا؟ چون رییس اداره نظارتی که فیلتر ارشاد برای ممیزی فیلمهاست وقتی نمک‌گیر یک یا چند تهیه کننده شود چگونه خواهد توانست در برخورد با محصولات بعدی همین تهیه کنندگان قاطعیت نشان دهد؟

اتفاقی که برای ایل بیگی افتاد البته مسبوق به سابقه است و وی در جریان فیلمبرداری “سلام بمبئی” هم سفری به هندوستان داشت که احتمالا در آن سفر هم مهمان تهیه کننده آن فیلم جواد نوروزبیگی بوده است.

آیا این مهمان شدن‌ها قاطعیت رییس اداره نظارت در برخورد با آثار بعدی این تهیه کنندگان را کاهش نمی دهد؟ و اصلا ترفندی نمی آفریند در این مسیر که تهیه کنندگانی که کارشان پیش ایشان گیر است با مهمان کردن شان به سفری خارجی که بهانه ای سینمایی هم برای آن تراشیده خواهد شد به جلب نظر وی بپردازند؟