1

کیانوش عیاری “میرمهنا” را به رسانه ملی می‌آورد؟

سینماژورنال: کیانوش عیاری از کارگردانان سینمای ایران است که وقتی به رسانه ملی آمد توانست سریال‌هایی مانند «هزاران چشم» و «روزگار قریب» را بسازد که با بهره‌گیری از استانداردهای بالای جذب مخاطب و به واسطه ایجاد نوعی تعلق خاطر به زندگی ایرانی و سنت‌های شرقی، مورد توجه قرار گرفت.

به گزارش سینماژورنال و به نقل از “صبح نو” عیاری یک دهه پیش از این به دنبال تولید پروژه‌ای با عنوان «میرمهنا» بود؛ پروژه‌ای تاریخی که بخش‌هایی از اتفاقاتی را روایت می‌کرد که در قرن دوازدهم خورشیدی و در جنوب ایران رخ داده بود.

او طرح ابتدایی این کار را به مدیران بنیاد سینمایی فارابی ارائه داد و البته که مدیران این نهاد نیز با تأیید طرح از وی خواستند فیلمنامه کار را هم نگارش کرده و ارائه کند. فیلمنامه هم تصویب شد اما کار به برآورد بودجه که رسید، ورق برگشت و شرایط به سمتی پیش رفت که تولید عملاً میسر نشد.

در هفته‌های گذشته و با حضور مدیران تازه در رسانه ملی استفاده از کارگردانان کارکشته و تولید سریال‌های الف به عنوان راهکاری برای عبور از بحران کمبود مخاطب در رسانه ملی در دستور کار قرار گرفته است و در کنار آقایان داوود میرباقری و حسن فتحی، کیانوش عیاری هم از کارگردانانی قلمداد شده که بر حضورش در تولید سریالی اثرگذار می‌شود حساب باز کرد.

آیا «میرمهنا» در رسانه ملی تولید خواهد شد؟
اما آیا کیانوش عیاری خود راغب به این است که طرح «میرمهنا» را برای تولید یک سریال به رسانه ملی ارائه دهد؟ آیا فکر می‌کند با محدودیت‌های بودجه‌ای رسانه ملی بتوان این پروژه را به انتها رساند؟

آقای شاهرخ دستورتبار مجری طرح «میرمهنا» که نگارش طرح اولیه اثر هم با حضور وی صورت گرفت با اشاره به اینکه اگر شرایط تولید به صورت همه جانبه فراهم باشد، می‌توان برای تولید این فیلمنامه در تلویزیون هم تعامل داشت به «صبح‌نو» گفت: فیلمنامه اصلی این کار برای یک درام تاریخی سینمایی بود که البته با پرداخت کامل به فارابی ارائه شده بود.

در زمان دولت نهم و حضور آقای محمدرضا جعفری جلوه در بنیاد فارابی فیلمنامه تصویب شد ولی در تأمین هزینه به مشکل خورد.

وی ادامه داد: فارابی می‌خواست «میرمهنا» را با هزینه‌ای معمولی جمع کند اما عیاری اصرار داشت که یا کار را انجام ندهد یا با پروداکشن وسیع و حضور بازیگران شاخص آن را اجرا کند و نهایتاً نیز به همین دلیل پروژه معلق شد.

دستورتبار که در سال‌های اخیر در اغلب تجربه‌های کارگردانی عیاری کنارش حضور داشته و در تازه‌ترین فیلمش «کاناپه» هم به عنوان مجری طرح حاضر است با بیان اینکه در همان زمان که فیلمنامه «میرمهنا» را به فارابی ارائه داده‌اند صحبت از موجود بودن طرحی به همین نام در سازمان به نام نادر ابراهیمی بود، گفت: یادم می‌آید که آن زمان گفتند نادر ابراهیمی که بیشتر به واسطه «آتش بدون دود» می‌شناسیمش نیز روی چنین طرحی کار کرده و البته به نتیجه نرسیده است اما طرح «میرمهنا»ی عیاری کاملاً متفاوت و البته با دیدگاهی جامع نسبت به این شخصیت نگاشته شده است.

احترام به مخاطب؛ شرط اصلی تولید
این سینماگر ادامه داد: فیلمنامه «میرمهنا» با این اولویت نگاشته شد که بر وجهه قهرمانی این شخصیت تأکید کند؛ او به شدت با سلطه هر گونه قوای غربی از هلندی‌ها گرفته تا انگلیسی‌ها و بیگانگانی که قصد تصرف و تکه‌تکه کردن ایران را داشتند، مخالف بود. برای همین هم سعی می‌کرد اموالی را که آنها از بومیان جنوب می‌دزدیدند با پاتک زدن به خودشان به صاحبان اصلی‌اش بازگرداند.

شاهرخ دستورتبار درباره اینکه چقدر می‌توان امیدوار بود که تولید این پروژه در ردیف پروژه‌های حمایتی سازمان صداوسیما در روزگار مدیران جدید قرار گیرد، اظهار داشت: کیانوش عیاری کارگردانی است که امتحان خود را در رسانه ملی پس داده است. همین سریال «روزگار قریب» را درنظر بگیرید که بارها بازپخش شده و همچنان مخاطب خود را دارد. چرا؟ چون اندیشه‌ای که پشت تولید این سریال بود برمبنای احترام به مخاطبان و البته ارزش قائل شدن برای مدیوم تلویزیون بود. قطعاً اگر همراهی برای تولید «میرمهنا» هم صورت گیرد همین احترام به مخاطب در اولویت قرار خواهد گرفت.

شاهرخ دستورتبار
شاهرخ دستورتبار