1

کپی‌برداری آگاهانه(!؟) از فجر⇐عمار هم “بین‌الملل”اش را از بخش ملی جدا کرد⇔پرسش سینماژورنال: بودجه این جدایی چگونه تأمین شده؟

سینماژورنال: زمانی که اولین بار خبر جدایی بخش بین الملل از جشنواره فجر از سوی علیرضا رضاداد دبیر جشنواره سی و سوم منتشر شد بسیاری از رسانه ها به خصوص رسانه های ارزشی این جدایی را به چالش کشیدند.

به گزارش سینماژورنال این رسانه ها دلیل اصلی این امر را بی سابقه بودن برگزاری دوتکه یک جشنواره می دانستند و البته که بر هزینه‌زا بودن این جدایی به عنوان عاملی بر هدررفت بودجه های سینمایی اشاره داشتند.

این بحث اتلاف بیت المال به واسطه جدایی بین الملل از فجر که البته به نظر درست می آمد بحثی بود که رسانه های ارزشی به شدت بر آن تمرکز کردند.

جدایی عمار با حضور کارگردان سوسیالیست

حالا اما در اتفاقی عجیب جشنواره عمار که دست اندرکارانش آن را “مردمی” می خوانند و البته جزو معدود جشنواره های مورد حمایت رسانه های ارزشی است به تأسی از فجر، بخش بین الملل خود را از بخش ملی جدا کرده است؛ این بخش سوم و چهارم شهریورماه در حوزه هنری برگزار شد.

جالب است که یک فیلمساز شیلیایی به نام “میگل لیتین” که از حامیان دولت سوسیالیستی سالوادور آلنده بود و بعد از کودتای نظامی آگوست پینوشه به مکزیک تبعید شد، به عنوان مهمان ویژه در جشنواره حضور داشت.

مقارن با این اتفاق بهروز افخمی که بعد از حضور در “هفت” سعی زیادی کرده با سیاستهای رسانه های اصولگرا همراه شود نیز یادداشتی بلندبالا در مدح این فیلمساز متأثر از سوسیالیسم منتشر کرد و با شرح ماجرای دیدارش با وی در تهران از این گفت که به وی وعده داده می تواند از پس تهیه 2 میلیون دلار ناقابل برای تولید فیلمی تازه از وی برآید.(اینجا را بخوانید)

بودجه جدایی چگونه تأمین شده؟

این اتفاق در حالی رخ داده است که دست اندرکاران این جشنواره در ماههای اخیر به شدت نسبت به کمبود منابع مالی موردنیاز برای جشنواره خویش تأکید داشتند و حالا مشخص نیست که با این جدایی، هزینه‌های اضافی که به این واسطه بر دبیرخانه جشنواره تحمیل می شود چطور جبران خواهد شد؟

و آیا آن دسته از رسانه های ارزشی که با حساسیت بالا مظاهر اسراف بیت المال در سیاستگذاری های فرهنگی را رصد می کنند نسبت به چگونگی تأمین بودجه این جدایی هم واکنش نشان خواهند داد؟

میگوئیل لیتین که با هزینه جشنواره عمار به تهران آمده در بازار تهران
“میگوئیل لیتین” فیلمساز سوسیالیست شیلیایی که با هزینه جشنواره عمار به تهران آمده در حال گشت و گذار در  بازار تهران