1

کلینت ایستوود در میدان ولیعصر!!!+عکس

سینماژورنال: شهروندانی که طی روزهای اخیر گذرشان به میدان ولیعصر خورده است حتما در ضلع شمال غربی این میدان با بیلبورد جالبی روبرو شده اند.

به گزارش سینماژورنال بیلبوردی که هسته اصلی آن بیش از هر چیز یادآور پوستر یکی از فیلمهای کلینت ایستوود با نام “پرچمهای پدران ما”(2006) است.

 “پرچمهای پدران ما” یک درام تاریخی-جنگی است که براساس فیلمنامه‌ای از “پل هگیس” و “ویلیام برویلز جونیور” ساخته شده است. جالب است که پوستر این فیلم نیز خود برآمده از تصویری است که شکار لحظه‌های یک عکاس از زمان فتح ایووجیمای ژاپن توسط سربازان آمریکایی در جریان جنگ جهانی دوم بوده است.

“پرچمهای پدران ما” در کنار “نامه هایی از ایووجیما”(2006) که این یکی را هم ایستوود ساخت، دو طرز تلقی از عملیاتی موسوم به عملیات ایووجیما را در خلال جنگ جهانی دوم ارائه می‌دهند.

دو فیلم-دو نطقه نگاه

در “پرچمهای پدران ما” ایستوود کوشیده از نقطه نظر آمریکاییان به فتح ایوجیما توسط سربازان آمریکایی بپردازد و در “نامه هایی از ایوجیما” این نقطه نظر ژاپنی‌ها نسبت به این اتفاق است که به تصویر کشیده شده است.

حالا در یک اتفاق بدیع تصویری که بیش از هر چیز یادآور پوستر “پرچمهای پدران ما” یعنی نقطه نظر آمریکایی نسبت به ماجرای ایووجیماست مبنای تصویرسازی گرافیکی یک بیلبورد در پایتخت ایران شده است.

عکس صحنه برداری شده/داستان یک پرچم!

در پوستر اصلی “پرچمهای پدران ما” که منبعث از آن عکس تاریخی است، نمایی از چند سرباز آمریکایی را در حال نصب پرچم ایالات متحده در خاک ایووجیما می بینیم اما در بیلبورد ایرانی این سربازان پرچم خود را بر انبوهی از انسانهایی که قتل عام شده اند، نصب می‌کنند! در کنار بیلبورد هم چنین نوشته شده است: عکس صحنه برداری شده/داستان یک پرچم!

به نظر می‌رسد طراح این بیلبورد خانه طراحان انقلاب اسلامی باشد یعنی همان موسسه‌ای که در سالهای پیش نیز با حمایت سازمان هنری-رسانه‌ای اوج طراحی بیلبوردهایی موسوم به صداقت آمریکایی را برعهده داشت.

به گزارش سینماژورنال طبیعی است که تصویرسازی این بیلبورد بیش از هر چیز در این نگرش طراحان ریشه داشته که دول غرب و از جمله آمریکا همواره پرچم خویش را بر تلی از مقتولان بیگناه استوار می‌سازند اما این گرته برداری دو پرسش را هم پیش رو می گذارد.

بیلبورد میدان ولیعصر
بیلبورد میدان ولیعصر

آیا کپی رایت به رسمیت شناخته شده؟/آیا “نامه هایی از ایوجیما” هم به بیلبورد بدل خواهد شد؟

اول آن که آیا در گرته‌برداری مستقیم از پوستر فیلمی هالیوودی و قبلتر عکسی تاریخی، کپی‌رایت به رسمیت شناخته شده است؟

دوم آن که کارگردان “پرچمهای پدران ما” همواره این فیلم را مکمل “نامه هایی از ایووجیما” برشمرده و از مخاطبان خواسته این دو فیلم را کنار یکدیگر ببینند تا به درکی کاملتر از ماجرای جزیره ایوجیما برسند.

آیا طراحان این بیلبورد برای استفاده از پوستر “نامه هایی از ایووجیما” جهت طراحی بیلبورد هم برنامه‌ای دارند؟

عکس تاریخی مذکور
عکس تاریخی مذکور
پرچمهای پدران ما
پوستر “پرچمهای پدران ما”
نامه هایی از ایوجیما
پوستر “نامه هایی از ایوجیما”