1

کسی از درآمد بانک فیلمنامه خانه سینما اطلاعی دارد؟؟/کسی می‌داند چرا حتی اعضای خانه سینما هم باید برای ثبت فیلمنامه‌هایشان پول دهند؟؟+فهرستی از تازه‌ترین نامهای آشنای بانک فیلمنامه

سینماروزان/مهدی فلاح‌صابر: مروری بر تازه ترین فیلمنامه های ثبت شده در بانک خانه سینما حکایت از آن دارد که هرچقدر تولید در سینما با ریسک بالاتری در بازگشت سرمایه همراه باشد باز هم عطش فیلمنامه‌نویسی و ثبت در بانک فیلمنامه و دریافت شماره ثبت وجود دارد.

به گزارش سینماروزان البته که خانه سینما هم بابت ثبت هر طرح یا فیلمنامه بین 10 تا 50 هزار تومان از علاقمندان به ثبت دریافت میکند و بدین لحاظ منبع درآمد خوبی دارد؛ اما اینکه چند درصد از فیلمنامه‌های ثبت شده بتوانند حتی به مرحله دریافت پروانه ساخت برسند را خدا داند.

در میان تازه‌ترین فیلمنامه های ثبت شده در بانک فیلمنامه و در میان انبوهی از گمنامان که میکوشند با ثبت طرح یا فیلمنامه خود را مولف معرفی کنند نامهای آشنایی هم به چشم میخورد.

از پرویز شهبازی گرفته که فیلمنامه ای به نام «الماس» را ثبت کرده تا امید بنکدار که «چپ راست راست چپ» را ثبت کرده است؛ از پیمان معادی که «دکتر نون» را ثبت کرده تا بیژن بیرنگ که فیلمنامه ای به نام «یکی جلوی اون دیوونه رو بگیره» را ثبت کرده است. شهره لرستانی با فیلمنامه «ودود»، جواد هاشمی با «آهوی پیشونی سفید3» و ایوب آقاخانی با «سرکشی» دیگر نامهای متأخر ثبت طرح کرده هستند.

اما در کنار این آشنایان انبوهی از افراد گمنام یا کم نام و نشان هم به ثبت طرح یا فیلمنامه پرداخته اند تا بدین جهت بتوانند از ایده های خویش محافظت به عمل آورند.

اینکه این ثبت فیلمنامه تا چه حد میتواند عامل محافظت از طرحها را موجب شود به کنار، یک رصد اولیه حکایت دارد از آن که ماهانه به طور متوسط حدود 300 طرح یا فیلمنامه در بانک فیلمنامه ثبت میشود و اگر برمبنای متوسط رقم دریافتی که میشود 30 هزار تومان به بررسی درآمد ماهانه حاصله از ثبت طرح یا فیلمنامه بپردازیم به عددی حدود ماهی 9 میلیون میرسیم که درآمدی قابل توجه برای فقط ثبت فیلمنامه است؛ ناگفته پیداست که با همین متوسط به درآمد سالیانه حدود 100میلیونی خانه سینما فقط از ثبت طرح یا فیلمنامه می رسیم.

آیا کسی میداند این درآمد 100 میلیونی صرف چه میشود؟؟؟ به جز آن آیا کسی میداند چرا اعضای خانه سینما که بابت عضویت در این نهاد صنفی(!) باید حق عضویت سالانه بپردازند باز برای ثبت فیلمنامه هایشان باید هزینه بپردازند؟ یعنی عضویت در خانه سینما نباید حداقل این شانس را برای عضو فراهم کند که از تسهیلات ارائه شده در این نهاد به رایگان استفاده کند؟؟

مهدی فلاح صابر
مهدی فلاح صابر