1

کاپیتان شهبازی شانس فیلم شدن را از دست داد چون سینمای ایران “کلینت ایستوود” ندارد!

سینماژورنال/محمدصادق عابدینی: کلینت ایستوود قرار است فیلم جدیدی را با موضوع قهرمانان جامعه آمریکا، کارگردانی کند. فیلمی در مورد کاپیتان «سالی سالنبرگ» که از سقوط هواپیمای مسافربری جلوگیری کرد و باعث نجات مسافران شد.

ایستوود که علاقه زیادی به ساخت فیلم درباره آمریکایی های موفق و تقویت تفکر میهن پرستی در میان شهروندان آمریکایی دارد، بعد از فیلم جنجالی « تک تیر انداز آمریکایی» سراغ داستان کاپیتان «سالی» خواهد رفت.

«تک تیرانداز آمریکایی» فیلمی بر اساس زندگی یک نظامی آمریکایی است که در زمان حضور در جنگ عراق بیشترین به عنوان تک تیرانداز بیشترین میزان کشتار را داشته است. این نظامی که   «کریس کایل» نام دارد، در طی 6 سال حضورش در عراق 160 نفر را به قتل می رساند که بخش زیادی از آن را زنان و کودکان تشکیل می دهد، نکته ای که ایستوود نتوانسته در فیلمش از آن بگذرد. این نظامی که از نظر حقوق بشر یک جانی و آدم کش به شمار می رود توسط ایستوود چهره ای قهرمان معرفی می شود.

سالنبرگ آنها و شهبازی ما

سالی سالنبرگ خلبان باز نشسته هواپیماهای نظامی چند سالی است که در ایرلاین های آمریکایی فعالیت دارد. در سال 2009 وی خلبان شرکت «يو اس ايرويز» بود و با یک ایرباس 320  حدود 150 مسافر را جابه جا می کرد که موتور های هواپیما به علت نامعلومی که بعد ها برخورد پرندگان عنوان شده بود، دچار مشکل شدند.

سالنبرگ موفق می شود هواپیما را در رودخانه هودسون بنشاند و از سقوط آن جلوگری کند. حال ایستوود می خواهد این عمل خلبان را در قالب فیلمی سینمایی به نمایش بگذارد.

قهرمانی که شناخته نشد

جالب اینجا است که در کشورمان خلبان هوشنگ شهبازی توانست در پرواز مسکو به تهران زمانی که چرخ دماغه هواپیما به علت نقص فنی باز نشد، هواپیما را به با مهارت خاصی زمین بنشاند، اقدامی تحسین آمیز که ریسک بالایی را نیز به همراه داشت.

گرچه خلبان شهبازی در میان مردم ایران به عنوان قهرمان شناخته شد، اما هیچ وقت این شانس را نداشت که در بین فیلمسازان ایرانی کارگردانی مشابه کلینت ایستوود پیدا شود و کار خارق العاده وی را  116که  مسافر را از مرگ حتمی نجات داد را به تصویر بکشد.

هوشنگ شهبازی
خلبان هوشنگ شهبازی