1

کامران قدکچیان: آقای ایوبی! پیش‌بینی جشنوارۀ بدون حاشیه یعنی عرضۀ بسته‌بندی شدۀ سانسور !

کامران قدکچیان که تازه ترین ساخته اش “روح” حائز شرکت در جشنواره تشخیص داده نشده گفت: جالب است که حجت ا.. ایوبی میگوید الحمدلله که هیچ حاشیه ای در جشنواره امسال نخواهیم داشت! این جمله در قرابت کامل با سانسور است یعنی ایشان از ترس واکنش فلان شخص یا بهمان گروه، سانسور را بسته بندی شده در جشنواره ارائه می دهد. پیش بینی جشنواره بی حاشیه یعنی عرضه بسته بندی شده سانسور و این هم یعنی اینکه حفظ کرسی مدیریتی بسیار مهمتر از برگزاری جشنواره ای پویا است!

سینماژورنال: در کنار یدا.. صمدی، خسرو سینایی، بهمن فرمان آرا و سیروس الوند که به دلیل پیشکسوت بودن(!) آثارشان مناسب شرکت در بخش رقابتی جشنواره تشخیص داده نشد یک کارگردان پیشکسوت دیگر به نام کامران قدکچیان هم بود که فیلم تازه اش با نام “روح” را به هیات انتخاب ارائه کرده بود اما به بخش مسابقه جشنواره راه نیافت. چهره هایی چون صمدی و الوند با رایزنی فیلمهای خود را به بخش “خارج از مسابقه” ارائه کردند اما فیلم قدکچیان حتی به این بخش هم راه نیافت.

نمیدانم فیلم ام دیده شده یا نه

قدکچیان که تقریبا چهار دهه ای میشود سابقه کارگردانی دارد درباره عدم حضور فیلمش در جشنواره سی و سوم به سینماژورنال گفت: وا.. ما فیلم را به شخص دبیر جشنواره ارائه دادیم ضمن اینکه فرمهای شرکت در جشنواره را هم پر کرده بودیم. حالا نمیدانم اصلا فیلممان دیده شده یا اینکه نادیده کنار گذاشته شده است.

وی با اشاره به وضعیت دیگر فیلمسازان قدیمی که فیلمشان کنار گذاشته شده ادامه داد: البته این وضعیت مختص من نیست و فیلمهای آدمهایی چون صمدی و الوند هم بدون بازگویی چرایی مساله، کنار گذاشته شدند. دوستان برای خودشان این طور طراحی کرده اند که آدمهای سابقه دار را کنار بگذارند تا پسکسوتان(!) در جشنواره حاضر شوند.

صمدی هم با داد و بیداد به خارج از مسابقه راه یافت

قدکچیان درباره اینکه چرا فیلمش لااقل در بخش “خارج از مسابقه” حضور ندارد خاطرنشان ساخت: همین صمدی که فیلمش را به این بخش وارد کردند هم با داد و بیداد توانست این فرصت را بدست آورد. ضمن اینکه شخصا فکر میکنم یا فیلمی مناسب شرکت در جشنواره هست یا نیست. بخش خارج از مسابقه دیگر چه صیغه ای است؟

کامران قدکچیان
کامران قدکچیان

توهین دوگانه دبیر جشنواره

کارگردان آثاری چون “آواز تهران” و “فاصله” با اشاره به توهین آمیز بودن کنار گذاشتن پیشکسوتان از جشنواره فیلم فجر به سینماژورنال گفت: اقدام دبیرخانه جشنواره فجر دو توهین در خود دارد؛ یکی توهین به کسانی که در بخشهای رقابتی قرار دارند. الان اینها به دلیل عدم رقابت با بزرگان نمیتوانند عیار کار خود را بسنجند. دومین توهین هم ناظر به جشنواره ای است که نام فجر را بر خود دارد و در دهه فجر برگزار میشود. دهه فجر دهه ای است که باید حین آن شادی و شعف به اهالی مختلف جامعه وارد شود اما با این کار بذر بدبینی در ذهن بزرگان سینما کاشتند.

ایوبی سانسور را به صورت بسته بندی شده در جشنواره ارائه میدهد

این کارگردان 67 ساله با اشاره به صحبتهای اخر رییس سازمان سینمایی اظهار داشت: جالب است که حجت ا.. ایوبی میگوید الحمدلله که هیچ حاشیه ای در جشنواره امسال نخواهیم داشت! این جمله در قرابت کامل با سانسور است یعنی ایشان از ترس واکنش فلان شخص یا بهمان گروه سانسور را بسته بندی شده در جشنواره ارائه می دهد. پیش بینی جشنواره بی حاشیه یعنی عرضه بسته بندی شده سانسور و این هم یعنی اینکه حفظ کرسی مدیریتی بسیار مهمتر از برگزاری جشنواره ای پویا است.

حاشیه را از جشنواره به زمان اکران موکول کردند تا میزهایشان حفظ شود

قدکچیان با تاکید بر بدعت غلط مدیران جشنواره فجر بیان داشت: گفتمان سینمایی درباره خوبی یا بدی آثار در جشنواره است که صورت می گیرد و مدیران می توانستند حتی با نمایش آثار مختلف در جشنواره، واکنشهای احتمالی را نسبت به آنها بسنجند. اما در شرایط فعلی حاشیه را از جشنواره به زمان اکران موکول کرده اند فقط و فقط به دلیل اینکه آثارشان حفظ شود.