1

وارد نبودن به کار تیمی یا تعارض با نگاه سیاسی گردانندگان؟⇐چرا کرم‌پور بیخیال اجرای «هفت» شد؟

سینماروزان/مهدی فلاح‌صابر: جدی ترین گزینه برای اجرای فصل چهارم «هفت» مهدی کرم‌پور بود؛ کارگردانی که علاوه بر ساخت آثاری سینمایی همچون «جایی دیگر»، «چه کسی امیر را کشت؟»، «تهران: سیم آخر» و «پل چوبی»، سریالهایی مثل «یه تیکه زمانی» و «سالهای ابری» و البته چندین تله‌فیلم را ساخته و هرازگاه دیدگاههای سینمایی اش را در قالب یادداشت در رسانه‌های فرهنگی منتشر کرده است.

به گزارش سینماروزان به تازگی مرتضی میرباقری معاون سیما از حذف کرم پور از فهرست گزینه های اجرای فصل چهارم «هفت» سخن گفته و در چرایی آن بیان داشته است: مهدی کرم‌پور حذف می شود چرا که اگر کسی به کار تیمی وارد نباشد قواعد کار تیمی را برهم می زند.

معاون سیما به طور جزیی مفهوم عدم تسلط کرم پور به کار تیمی را نگفته و در این باره اطلاع رسانی نکرده است.

اگر منظور کار تیمی صرفا اجرای سیاستهای خاصی است که سازمان در حیطه سینما دارد طبیعی است کمتر فردی از بدنه حرفه‌ای سینما بتواند با آن کنار آید اما اگر منظور عدم پای‌بندی به تصمیماتی است که با شور در گروه گرفته میشود آن گاه قضیه تفاوت می کند.

مشکل کرم پور کدام یک بود؟

چگونه میشود کارگردان بود و 5 فیلم در سینما و دو سریال و چندین تله فیلم هم برای تلویزیون ساخت اما به کار تیمی وارد نبود؟؟ پس بعید است مشکل کرم‌پور فرض دوم بوده باشد پس می‌ماند فرض اول یعنی عدم علاقه کرم‌پور به تبدیل شدن به مهره یک جریان سیاسی خاص که مدتهاست پرسشهای پررنگی درباره حضورش پشت مهمترین برنامه سیاسی تلویزیون طرح می‌شود.

این جریان هرچند کوشید با استفاده از بهروز افخمی منویات خویش را با ساختاری به شدت شبیه به روند افشاگرانه رسانه‌های مستقل پیاده کند اما چون در بزنگاههای حساس باید مطلوب یک جریان سیاسی خاص اعلام موضع میکرد آن رونویسی از مستقل‌ها به کارش نیامد، پس نتیجه این شد که برنامه‌ نتواند رشد لازم را داشته و به ناگاه دچار سکته شود.

با کرم‌پور یا بی کرم‌پور نمیتوان برنامه سینمایی تولید کرد و انتظار تعالی داشت اما یک نگاه سیاسی خاص را عقبه تولید محتوا برای برنامه قرار داد؛ این واقعیتی است که معاون سیما باید آن را دریابد. آلودگی سینما با سیاست اگر کنار برود آن گاه حتی بدون یک گزینه نام‌آشنا برای اجرا هم میتوان یک برنامه سینمایی مفید تولید کرد.

مهدی کرم پور
مهدی کرم پور