1

کارگردان «هیس…» سریال زندگی شاعر کُرد فراری از قاجار را می‌سازد

سینماروزان: پوران درخشنده کارگردان «هیس! دخترها فریاد نمیزنند» سال گذشته ملودرام «زیر سقف دودی» را روی پرده داشت که اقبالی متوسط در جلب مخاطب داشت.

به گزارش سینماروزان این کارگردان که مدتهاست از علاقه اش برای ساخت «هیس! پسرها فریاد نمیزنند» حرف میزند طرحهایی هم برای ساخت یک سریال 26قسمتی دارد.

درخشنده که خود اصالتا کُرد است بناست سریال زندگی مستوره اردلان از شاعران کردزبان مقارن قاجار را بسازد. ماه شرف خانم قادری متخلص به (مستوره) و شهیر به مستوره اردلان یا (مستوره کردستانی) یا به اختصار مستوره اردلان شاعر، نویسنده و تاریخ‌نگار کرد ایرانی بود.

وی در شهر سنندج در غرب ایران چشم به جهان گشود و از شاهزادگان دربار اردلان به مرکزیت سنندج بود. زبان‌های کردی، فارسی و عربی را نزد پدرش ابوالحسن بیگ قادری آموخت. همسرش خسروخان اردلان حاکم امارت بود و با مرگ وی امارت اردلان دچار دخالت‌های قاجار شد. با هجوم قاجار به امارت اردلان در سده نوزدهم میلادی، مستوره همراه با خانواده‌اش به امارت بابان در سلیمانیه کوچ کردند. پسرش رضا قلی‌خان، جانشین خسروخان اردلان توسط قاجارها به زندان افتاد. علاوه بر نوشته‌های تاریخی و مذهبی‌اش، از وی شعرهایی به کردی و فارسی به جا مانده‌است