1

کارگردان فیلم “اتاق تاریک” که بشدت متاثر است از یک فیلم دانمارکی، در میانه گفتگویی درباره فیلمش⇐اي کاش کساني مثل دکتر آذين و شيري اينجا بودند و سؤالات را پاسخ مي‌دادند!!!

سینماروزان: روح الله حجازی بعد از تولید فیلم کم فروش “مرگ ماهی” با حمایت بانک پاسارگاد اخیرا فیلمی به نام “اتاق تاریک” را روی پرده دارد که این فیلم هم فروش مطلوبی نداشته.

“مرگ ماهی” از همان اولین رونمایی در جشنواره فجر به دلیل شباهتهای فراوان با درام آوانگارد “برف روی شیروانی داغ” زیر سوال رفت و “اتاق تاریک” هم به دلیل تأثیرپذیری فراوان از درام دانمارکی “هانت/شکار”.

روح الله حجازی که هیچ گاه زیربار تأثیر پذیری از فیلمهای مشهور نرفته به ناگاه در میانه گفتگویی که با “شرق” درباره “اتاق تاریک” داشته، آرزو کرده که ای کاش دو دکتر(!) به جای وی در گفتگو حاضر بودند و به سوالات پاسخ میدادند!!!

میانه گفتگوی “شرق” با حجازی را مرور کنید:

*پرسش: اساسا سينماي روان‌شناسانه پر از جزئيات است. اما جزئيات در فيلم بسط داده نشده است. اگر نقطه ثقل فيلم را دوره ميزنشيني با همسايه بالا در‌نظر بگيريم، قبل از آن هرچه بوده درباره رابطه غيرهمدلانه زن و شوهر بوده است. زن (ساره بيات) هم فقط پرخاشگر است. پرخاشگري زن اکتي دارد که بايد برايش مابازايي داشته باشم. شما جزئيات مهم را کنار رينگ گذاشته‌ايد؛ يعني همان مسئله تجاوز را. از شما توقع داشتم سوژه اصلي فيلم بچه باشد. اما بچه در کنار قرار مي‌گيرد و بسط داده نمي‌شود. هر چند منکر مميزي هم در بيان تصويري کودک‌آزاري نيستم. اما خب چرا؟‌

پاسخ: اي کاش کساني مثل دکتر آذين و شيري اينجا بودند و اين سؤالات را ايشان پاسخ مي‌دادند.

*‌پرسش: آقاي شيري درباره کانسپت فيلم صحبت مي‌کند. اما بحث زيبايي‌شناسي تصوير به شما مربوط مي‌شود.

پاسخ: ايشان جزء معدود روان‌شناساني است که هر روز يک فيلم خارجي نقد مي‌کند و هميشه با دقت مسائل را موشکافي مي‌کند.

*‌پرسش: بحث من نشانه‌شناسي و زيبايي‌شناسي فيلم است. اصلا چرا زن در اين فيلم اين‌قدر عصبي است؟

پاسخ: مثلا آقاي دکتر شيري معتقد است که فيلم به‌لحاظ روان‌شناسي پر از نشانه و نماد است.

*‌پرسش: شما فيلمي ساخته‌ايد و مسئوليت اول تا آخر به عهده شماست!!