1

کارگردان “عروس خوش‌قدم” به‌سراغ “شوهر آهوخانم” رفت

سینماژورنال: کاظم راست گفتار کارگردانی که بیشتر علاقه داشته در سینمای بدنه فعالیت کند سال پیش درام تازیخی “آشوب” را ساخت و حالا چنان که خودش ادعا کرده قصد دارد سریالی را با اقتباس از رمان “شوهر آهو خانم” علیمحمد افغان بسازد.

به گزارش سینماژورنال این کارگردان که در کارنامه اش آثاری مانند “نقاب”، “چک” و “عروس خوش قدم” را دارد با اعلام این خبر به مهر توضیح داد: «شوهر آهو خانم» یک سریال برای شبکه نمایش خانگی است که فیلمنامه آن از کتابی با همین نام نوشته علی محمد افغانی گرفته شده است. این سریال یک کار پربازیگر و بسیار سنگین است و امیدوارم بتوانیم این پروژه را به خوبی شروع کنیم.

راست‌گفتار بیان کرد: این سریال شهریور ماه سال جاری جلوی دوربین می رود و داستان سریال در دهه ۱۳۱۰ اتفاق می افتد. کتاب «شوهر آهو خانم» در جامعه با استقبال بسیار خوبی همراه بود و امیدوارم سریال آن نیز بتواند در جذب مخاطب موفق عمل کند.

کارگردان «عروس خوش قدم» ادامه داد: سریال «شوهر آهو خانم» نیز یک پروژه پربازیگر است که البته هنوز بازیگر و دیگر عوامل آن قطعی نشده است.

وی با اشاره به محل فیلمبرداری این سریال شبکه نمایش خانگی تاکید کرد: بخشی از این سریال در تهران و بخش دیگری از آن در کرمانشاه فیلمبرداری می شود.

راست گفتار در پایان گفت: بودجه ساخت سریال «شوهر آهو خانم» بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است و در حال جذب سرمایه مناسب برای این اثر هستیم.

دومین اقتباس از “شوهر آهو خانم”

به گزارش سینماژورنال قصد راست گفتار برای ساخت سریال “شوهر آهو خانم” در حالی است که سالها پیش از این و در اواخر دهه 40 داوود ملاپور فیلمی را براساس رمان “شوهر آهو خانم” ساخته بود؛

نقش اصلی این فیلم را مهری ودادیان بازی کرده بود که علاوه بر سینما در تلویزیون هم صاحب تجربیات فراوانی بود. حسین اشراق، فرخ‌لقا هوشمند و گیتی فروهر از دیگر بازیگران این فیلم بودند.

اکبر مشکین بازیگر آثاری نظیر “خشت و آینه” و”آرامش در حضور دیگران” ناصر تقوایی هم در این فیلم ایفای نقش کرده بود.

“شوهر آهو خانم” درگیریهای یک زن سنتی ایرانی با نام “آهو” را با هوویی به نام “هما” به تصویر می کشد. در خلال تصویرسازی این درگیریها، برخی از اتفاقات سیاسی-اجتماعی دوران پهلوی اول مرور می شود.

نخستین رمانی یک محکوم به اعدام

علیمحمد افغانی که به ناگاه با نگارش اولین رمان خود که همین “شوهر آهو خانم” بود در محافل ادبی شناخته شد در دوران پهلوی افسر سازمان نظامی حزب توده ایران بود. وی به همین دلیل در دادگاه به اعدام محکوم شد و سپس همراه با عده‌ای دیگر از افسران توده‌ای محکوم به اعدام، با یک درجه تخفیف به حبس‌ابد محکوم گشت.

علیمحمد افغانی بدین صورت از اعدام جسته بود و پس از چند سال که شاه موقعیت خویش را تحکیم شده یافت و کار همه سیاسیون و احزاب را تمام شده دانست، گروه‌هائی از حبس‌ابدی‌ها نیز مشمول عفو شده و از زندان بیرون آمدند که علی‌محمد افغانی از آن جمله بود.

علیمحمد افغانی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به آمریکا مهاجرت کرد و سالهاست که در همین کشور زندگی می کند. “خداحافظ پدرم”، “دنیای پدران دنیای فرزندان”، “همسفرها” و “محکوم به اعدام” از دیگر آثار این نویسنده است.