1

کارگردان “تهران ۱۵۰۰” و خالق شخصیت‌های “سیاساکتی” و “داوودخطر”⇐از من مي‌خواهند انيميشن سياسي توليد کنم اما حواسشان به این نیست که انیمیشن سیاسی فقط به درد مخاطب بالای ۵۰ سال می‌خورد

سينماژورنال: بهرام عظيمي انيميشن سازي که شماري از خاطره انگيزترين شخصیتهای انیمیشن سالهاي اخير و از جمله “سيا ساکتي و داود خطر”، “حسن خطرناکه” و “بابابرقي” را ساخته است پنج سال بعد از توليد انيميشن بلند “تهران 1500” هنوز نتوانسته کار بلند ديگري را بسازد.

به گزارش سينماژورنال عظيمي در اين مدت بر روي طرحي به نام “ابرقهرماني از نازي‌آباد” کار کرده بود و زمزمه‌هاي توليد آن با حضور محمد ابوالحسني تهيه کننده “تهران 1500” شنيده شد اما در نهايت هيچ اتفاق عملي براي ساخت اين انيميشن انجام نشد.

حمايت مرکز آن قدر نبود که بشود “ابرقهرمان…” را توليد کرد

اين انيميشن‌ساز با اشاره به اينکه مشکلات مالي باعث عدم توليد اين انيميشن شده است به سينماژورنال گفت: بنا بود “ابرقهرمان…” را با شرکاي چيني و با حضور مرکز گسترش سينماي مستند و تجربي به عنوان حامي مالي توليد کنيم اما بودجه اي که مرکز صرف کار کرد آن قدر نبود که بشود با آن کار را به انجام رساند.

وي با اشاره به رخوت انيميشن ايران در سالهاي اخير ادامه داد: اصلي ترين دليل ورشکستگي بسياري از شرکتهاي انيميشن در اين سالها مشکلات اقتصادي بوده است. متوليان اصلي حمايت از انيميشن وزارت ارشاد هستند و صداوسيما ولي مشکل اينجاست که محدوديت منابع مالي اين نهادها باعث شده حمايت چنداني از توليدات انيميشن نداشته باشند.

ايده انيميشن سفارشي هم بايد از کانال ذهني خودم بگذرد

وقتي از بهرام عظيمي مي پرسيم چرا با برخي ارگانها و موسسات هنري وابسته به نهادهاي متنفذ که هزينه‌هاي هنگفتي را هم براي توليدات سينمايي و تلويزيوني صرف مي‌کنند کار نمي‌کند وي به سينماژورنال گفت: به نظرم بودجه انيميشن بايد دست تلويزيون يا ارشاد باشد اما الان بودجه در اختيار ارگانهايي قرار گرفته است که ربط مستقيمي به انيميشن ندارند. اين ارگانها زيرشاخه هايي دارند که سفارش توليد انيميشن را مي‌دهند و در راستاي اهداف خود محصول مي‌خواهند اما من معمولا نمي توانم کار سفارشي به اين صورت را قبول مي‌کنم.

اين انيماتور خاطرنشان ساخت: تا چند سال پيش اگر سفارشي به من مي شد من ايده اصلي سفارش را مي‌گرفتم و سعي مي‎کردم به همراه گروهم ايده را گسترش داده و فيلمنامه را خودمان خلق کنيم چون همواره دوست داشته‌ام انيميشني بسازم که از دريچه ذهني خودم بگذرد و از همه مهمتر سرگرم کننده باشد.

از من مي خواهند انيميشن سياسي توليد کنم…

بهرام عظيمي ادامه داد: با اين حال سفارش دهندگان ارگاني اخير از من مي‌خواهند انيميشن سياسي بسازم اما من اهل کار سياسي نيستم چون آدم سياسي نيستم. در اين سالها با ارگانهاي مختلف از شهرداري گرفته تا تلويزيون و نيروي انتظامي در جهت اهدافشان همکاري کرده ام اما هيچ گاه اين طور نبوده از من بخواهند مستقيما انيميشن سياسي بسازم.

انيميشن سياسي فقط به درد مخاطب بالاي 50 سال مي خورد

وي با اشاره به ايرادات توليد چنين انيميشنهايي بيان داشت: اصلي ترين ايراد اين است که سفارش دهندگان چنین انیمیشنهایی حواسشان نیست که انيميشن سياسي نمي‌تواند طيفهاي مختلف مخاطب را جلب کند و اين انيميشنها فقط به درد مخاطب 50 سال به بالا مي‌خورد.

وي افزود: انيميشن ساختن براي چنين مخاطبي هيچ مشکلي را از صنعت انيميشن حل نخواهد کرد چون مخاطب اصلي انيميشن کودکان هستند که روزبروز علاقه شان به انيميشنهاي هاليوودي بيشتر مي شود و بايد هر ايده اي را در قالب انيميشن براي کودکان محقق کنيم.

بايد براي کودکان خود انيميشن خوب بسازيم

اين انيميشن ساز 50 ساله با بيان اينکه ترجيح خودش اين است که براي کودکان انيميشن بسازد به سينماژورنال گفت: بايد انيميشن خوب براي کودکان خود بسازيم. اينکه فرزند خودم مرتب در حال تماشاي انيميشن هاي هاليوودي است از يک کمبود نشأت مي گيرد و متأسفانه به جاي اينکه به اين کمبود پاسخ داده شود انيميشن هاي هاليوودي دوبله مي شود يا آن که انيميشن سياسي بزرگسال توليد ميشود.

بهرام عظيمي تأکيد کرد: ترجيحم اين است که انيميشنهاي کودکانه سرگرم کننده و موزيکال بسازم و البته اگر بشود خيلي دوست دارم يک انيميشن مذهبي درجه يک با فضاي طنز براي کودکان بسازم چون فکر مي کنم با ساخت انيميشن براي کودکان است که اين شاخه از صنعت سينماي ما رشد خواهد کرد.