1

کارگردان “بازجویی یک جنایت” به‌دنبال اقتباس از “بوف کور”

سینماژورنال: محمدعلی سجادی کارگردانی که زمانی به خاطر ساخت آثاری با درونمایه حادثه ای و پرتعلیق همچون “بازجویی یک جنایت”، “مخمصه” و “شوریده” شناخته می شد در سالهای اخیر روند متفاوتی را در پیش گرفته است.

به گزارش سینماژورنال سجادی در این سالها از یک طرف نقاشی را جدی تر از قبل ادامه داده و از طرف دیگر عدم تأمین سرمایه برای پیشبرد پروژه “یک داستان واقعی” که ژانر ماجرایی موردعلاقه وی را امتداد می داد باعث شد به سراغ ساخت فیلمی به نام “تمرینی برای اجرا” برود که اثری در مایه های تله‌تئاترهایی است که در سالهای گذشته در رسانه ملی دیده بودیم.

سجادی اما به تازگی خبر از اقتباسهایی سینمایی، نمایشی و حتی نقاشی از “بوف کور” اثر پرتفسیر صادق هدایت داده است؛ اثری که پیشتر و در میانه دهه 50 کیومرث درمبخش هم اقتباسی از آن را با حضور پرویز فنی زاده و پروین سلیمانی انجام داده بود.

15 سال کار بر روی “بوف کور”

محمدعلی سجادی که برای اجرایی کردن این اقتباسها هم مشکل بودجه ای دارد به “مهر” گفت:  نزدیک به ۱۵ سال است که روی کتاب «بوف کور» نوشته صادق هدایت کار کرده ام و از این کتاب سه خروجی شامل یک فیلمنامه، یک نمایشنامه و ۱۰ تابلو نقاشی که برداشت من از این کتاب است آماده کرده ام که هر سه این خروجی ها آماده بهره برداری است اما با توجه به اینکه ارتباطات چندانی ندارم نمی دانم چه زمانی برای ارائه این آثار آماده خواهم شد.

وی تاکید کرد: امیدوارم آنچه از کتاب «بوف کور» نوشته ام به مرحله اجرا برسانم و در جذب سرمایه گذار مناسب برای ساخت فیلم سینمایی و یا اجرای نمایش آن موفق باشم. البته من بارها اعلام کرده ام که هر لحظه آماده اجرای نمایش مورد نظر هستم اما هنوز پیشنهاد حمایتی در این زمینه به من نشده است.

این کارگردان سینما تاکید کرد: برگزاری نمایشگاه از تابلوهایی که از این کتاب کشیده ام نیز از جمله برنامه هایی است که امیدوارم اجرایی شود، اما تا زمانی که پشتیبان مناسبی نداشته باشید نمی توانید قدمی در اجرای طرح های خود در حوزه هنر بردارید.

محمدعلی سجادی
محمدعلی سجادی