1

ابتلای خالق “آواز قو” به تب نوبه ۲۸!!!+عکس

سینماژورنال: دوازدهم تیرماه در سررسیدهای ایرانیان یادآور اتفاقی تلخ است که در ۱۲ تیر ۱۳۶۷ رخ داد؛ در این تاریخ ناوی آمریکایی به سمت هواپیمای ایرباسی که از تهران به دوبی در حال پرواز بود، موشکی پرتاب کرد که باعث به شهادت رسیدن تمامی ۲۹۰ نفر سرنشین هواپیما شد.

به گزارش سینماژورنال ۲۷ سال بعد از آن اتفاق تراژیک هنوز که هنوز است نه سینما و نه تلویزیون ایران نتوانسته اند محصولی دراماتیک درباره آن اتفاق تولید کنند.

مهمترین پروژه سینمایی مرتبط با این واقعه “یو.اس.اس.وینس…” نام دارد که فیلمنامه آن را سعید اسدی کارگردان سینمای ایران نگاشته است؛ فیلمنامه ای که علیرغم گذشت دو دهه از زمانی که اسدی عزم خود را برای ساخت آن جزم کرد اما هنوز هیچ اقدام عملی برای حمایت از تولید فیلم انجام نشده است.

اسدی بیشتر از دو دهه قبل بعد از اتمام تحصیلات سینمایی در ایالات متحده به ایران بازگشت تا این فیلم را بسازد اما عجیب که ۲۲ سال تمام در بوروکراسی دامنگیر ارگانهای متولی سینمای کشور اسیر شد و تجربیاتی در ژانرهای متفاوت از درامهای اجتماعی مانند “آواز قو” گرفته تا کمدی هایی مانند “مهمان” و حتی هاروری مانند “خیابان بیست و چهارم” را در بخش خصوصی انجام داد ولی در نهایت نتوانست “یو.اس.اس.وینس…” را بسازد.

اسدی در چهار سال گذشته با حضور قاسم قلی‌پور به عنوان تهیه کننده کوشید سرعت پیشبرد پروژه را بیشتر کند اما باز هم به جایی نرسید.

این کارگردان که در ماههای اخیر خارج از ایران سکونت دارد در گفتگویی کوتاه با سینماژورنال با بیان اینکه هیچ اتفاق تازه ای برای کمک به تولید این پروژه صورت نگرفته است دلنوشته ای در این باره را در اختیار سینماژورنال قرار داد.

متن این دلنوشته را بخوانید:

 الان دچار تب نوبه ٢٨ ساله خود هستم… از سوم جولاي ١٩٨٨ ( ١٢ تيرماه ١٣٦٧ ) همه ساله اين وقت اين تب شدت مي يابد!!! و دردناك‌ برایم اين است كه كانديداي وقت رياست جمهوري آمريكا، جسي جكسون، گفت: “ما بايد چهارم جولاي را با ايرانيان به عزا بنشينيم”… و دردناك‌تر اينكه چهار سال بعد شبكه سراسري ABC با همكاري NEWSWEEK پس از يك تحقيقات اساسي رپرتاژي حدودأ يك ساعته در این باره تهيه كرده و به زعم خود دست به افشاگري زدند كه در برنامه NIGHT LINE پخش شد، آن وقت مسؤلين بي‌دغدغه سینمای ما بيست و دو سال مرا براي ساخت یکی از ملي ترين و با شأن ترين فيلمنامه‌های تاريخ سينماي ايران در رابطه با اين واقعه، سر دواندند… و اين امر باعث شدت تب نوبه من مي‌شود!!!

سعید اسدی
سعید اسدی