1

موضع‌گیری متناقض یک نماینده اصلاح‌طلب پیرامون توقیف فیلمها توسط حوزه هنری⇐صبح: نقد حوزه⇔عصر: حمایت از حوزه

سینماروزان: ماجرای تحریم فیلمهای مجوزدار توسط حوزه هنری که در ماههای اخیر به بهانه نداشتن سالن کافی در حال انجام است با توقیف «مادر قلب اتمی» و شنیده های مرتبط با توقیف کمدی «اکسیدان» به اوج خود رسیده است.

به گزارش سینماروزان در این شرایط فاطمه ذوالقدر نماینده اصلاح طلب مجلس که با لیست امید به مجلس دهم راه یافت ابتدا در گفتگویی با خبرگزاری متبوع مجلس «خانه ملت» به انتقاد از حوزه هنری به خاطر تحریم فیلمها پرداخته اما ساعاتی بعد در گفتگویی با روابط عمومی سازمان سینمایی حوزه هنری از تحریم برخی فیلمها توسط حوزه حمایت تلویحی کرد!!!

⇐ابتدا صحبتهای فاطمه ذوالقدر در گفتگو با «خانه ملت» که صبح 29 خردادماه منتشر شد را بخوانید:

کمیته‌ی فرهنگ، هنر و رسانه‌ی کمیسیون فرهنگی مجلس بررسی رویکرد اتخاذ شده از سوی حوزه‌ هنری در خصوص برخی از فیلم‌های سینمایی را در دستور کار خود قرار داده است چرا که رعایت عدالت و تبعیت از قانون بر مدیرانی که در راس کار قرار دارند لازم است. حوزه‌ هنری رویه‌ خوبی در قبال فیلم‌هایی که همگی از فیلتر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گذشته‌اند، در پیش نگرفته است زیرا این کار علاوه بر آنکه اقدامی خلاف قانون است، باعث می‌شود آسیب‌های متعددی به سینما و سینماگران رسانده شود. نباید در کشور قانون‌مداری همچون ایران عده‌ای از نص صریح قانون اطاعت نکرده و آنطور که خود می‌خواهند رفتار کنند. تصمیم‌گیری در خصوص اکران فیلم‌ها در شورای مجوز اکران صورت می‌گیرد و فیلمی که دارای مجوز ساخت و اکران از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، نباید در مرحله‌ اکران درگیر تصمیمات متعدد شود. بهتر است حوزه‌ هنری در سال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال حساسیت‌های غیرواقعی خود را کنار بگذارد و در راستای ایجاد شغل برای جوانان در حوزه‌ سینما تلاش کند نه آنکه با اتخاذ شیوه‌ خاص به بیکاری دامن بزند، چراکه عواید و سود حاصل از فروش بالای یک فیلم میان قشرهای مختلف دست‌اندرکار در حوزه‌ی سینما تقسیم می‌شود.

⇐صحبتهای فاطمه ذوالقدر در گفتگو با روابط عمومی سازمان سینمایی حوزه هنری که عصر 29 خردادماه منتشر شد را بخوانید:

با رسالت و وظیفه‌ای که حوزه هنری در قبال چگونگی اکران و نمایش فیلم‌ها برعهده دارد کاملا آگاه هستیم و می‌دانیم که یک‌سری فیلم‌ها فاقد ویژگی‌های لازم برای نمایش خانواده‌ها هستند و قطعا، خودم هیچ وقت با خانواده‌ام به دیدن این فیلم‌ها نمی‌نشینم صحبت‌های من این‌گونه نیست که مجلس بخواهد روبروی تصمیات حوزه هنری بایستد. اما نکته مهم اینکه باید وزارت ارشاد در صدور پروانه ساخت و نمایش  فیلم‌‌ها ملاحظات بیشتری را رعایت کند، با دقت بیشتری روی روند صدور مجوزها نظارت کند تا فیلم‌ها بعد از گرفتن مجوز ساخت و اکران این‌گونه دچار چالش و آسیب نشوند. چه مشکلی است که وزارت ارشاد با حوزه هنری برای صدور پروانه ساخت و نمایش وارد مذاکره نمی‌شود و نظرات نمایندگان آنها را جویا نمی‌شود؟ به هرترتیب باید چنین مشکلاتی از سد نمایش فیلم‌ها برداشته شود و از همان ابتدا به چنین فیلم‌های مسئله داری مجوز ساخت داده نشود.