1

چرا کارگردان “کلاه پهلوی” از شورای راهبردی استعفاء داد؟/آیا این استعفاء نتیجه تهدید ایوبی بوده یا مواضع بهروز افخمی در “هفت”؟

سینماژورنال: در حالی که فقط دو ماه از شروع به کار شورای راهبردی تحقیق و توسعه سینمای ایران گذشته یکی از اعضای این شورا استعفاء داد!

به گزارش سینماژورنال این عضو سیدضیاءالدین دری کارگردان ایرانی است که در سالهای اخیر بیش از هر چیز به واسطه ساخت مجموعه هایی چون “کلاه پهلوی” و “کیف انگلیسی” شناخته شده است.

استعفای دری درست سه هفته بعد از انتشار بیانیه سوم شورای راهبردی رخ می‌دهد؛ در آن بیانیه شورا از دولت خواسته بود دخالت مستقیم در تولیدات سینمایی نداشته باشد و راه را برای رشد بخش خصوصی باز گذارد.(اینجا را بخوانید)

این بیانیه با واکنش تند حجت ا.. ایوبی رییس سازمان سینمایی مواجه شد که در حاشیه مراسم معارفه رییس جدید موسسه رسانه های تصویری به صراحت از مدیرعامل فارابی خواست حمایتهای خود را از اعضای شورای راهبردی قطع کند.(اینجا را بخوانید)

ترکش تهدید ایوبی دامن کارگردان “کیف انگلیسی” را گرفت

حالا و کمتر از یک ماه بعد از تهدید اعضای شورا از سوی ایوبی، یکی از فیلمسازانی که اتفاقا به دنبال آن بود که بعد از مدتها شرایط تولید یکی از سناریوهای تاریخی-زندگینامه‌ای خود را از طریق فارابی فراهم کند از شورا استعفاء داده است.

سیدضیاءالدین دری به دنبال آن بود که بتواند بخشی از بودجه درام تاریخی “پهلوان خشمگین” را که روایتی ارائه می‌دهد از زندگی یک کشتی‌گیر قدیمی از فارابی بگیرد اما فارابی هیچ حمایتی از این پروژه انجام نداد.

این اتفاقات را کنار هم که می‌گذاریم این پرسش به ذهن خطور می‌کند که آیا این کارگردان به واسطه دلخوری از وضعیت پیش آمده، قید حضور در شورای راهبردی را زده است؟

سیدضیاءالدین دری: گفتنی‌ها را در آینده خواهم گفت

سیدضیاءالدین دری در گفتگو با سینماژورنال درباره دلایل این استعفا فقط از این می‌گوید که گفتنی ها را در آینده خواهد گفت و البته بر این امر هم تأکید می‌کند که ماجرای عدم حمایت فارابی از تولید فیلمنامه وی به امروز و دیروز برنمی‌گردد و مدتهاست این بنیاد سینمایی حمایتی از وی نکرده است.

گفته های دری یک فرضیه جدید را پیش رو می گذارد و آن هم اینکه آیا میان اعضای شورای تحقیق و توسعه راهبری به لحاظ فکری اختلافی بروز کرده است؟

شنیده های سینماژورنال حکایت از آن دارند که برخی اظهارنظراتی که بهروز افخمی در برنامه “هفت” بیان می کند ربطی به جایگاهش در شورای راهبردی ندارد و این یکی از مهمترین موارد اختلافی اعضای شورا بوده است.

گروه گرایی در ایران به نتیجه نمی رسد

استعفای دری از شورای راهبردی بیش از پیش این فرضیه را پررنگ می‌کند که در فضاى حاكم بر سينماى ايران امكان هيچ تجمع جدى وجود ندارد و هر گونه اقدام مشابه با شكست مواجه مي‌شود.

مشکل اصلی از یک طرف روحیات ایرانیان است که علاقه زیادی به کار جمعی ندارند و ترجیح می‌دهند بیشتر مالک جزیره های خرد خویش باشند تا حضور در مجمع الجزایری که به همه سود برساند و از طرف دیگر حضور پررنگ بخش دولتی در سینما که حتی انتظار یک انتقاد حداقلی و صادقانه از خود را ندارد.

شاید دلیل اینکه اهالی سینمای ایران هم هیچ وقت صنف قوی و قدرتمندی نداشته اند و حتی صنفی مانند خانه سینما هم در هیچ دوره ای نتوانسته بدون حمایتهای دولتی سرپا بایستد همین عوامل باشد.

حالا باید منتظر ماند و دید استعفای کارگردان “کلاه پهلوی” از شورای راهبردی چه واکنشی را از سوی این شورا به دنبال خواهد داشت؟

شورایی برای مشاوره به مدیران

 به گزارش سینماژورنال شورای راهبردی تحقیق و توسعه سینمای ایران در آستانه ۲۱ شهریورماه روز ملی سینما اعلام موجودیت کرد.

این شورا به دنبال آن بوده که در مقاطع حساس سینمایی کشور با ارائه مشاوره به مدیران سینمایی آنها را در جهت تصمیم گیریهای درست یاری کند.

اعضای این شورا در ابتدا 18 نفر بودند و حالا با استعفای دری به 17 نفر رسیده است. این 17 نفر عبارتند از:

فرهاد اصلانی، بهروز افخمی، مسعود جعفری جوزانی، محمدعلی حسین‌نژاد، سیدشهاب حسینی، پوران درخشنده، علیرضا رئیسیان، سیدجمال ساداتیان، منوچهر شاهسواری، رسول صدرعاملی، مهدی فخیم‌زاده، فرامرز قریبیان، مهدی کرم‌پور، رضا کیانیان، علی معلم، مجید میرفخرایی، سیدضیاء هاشمی