1

چرا پروژه سینمایی “کرگدن” مرتبط با زمین‌خواری به تولید نرسید؟/کارگردان: سرمایه‌گذار به دنبال آن بود که عقاید خاص خود را بر پروژه تحمیل کند و آن قدر مرا معطل کرد که پروانه ساخت باطل شد/تولید این فیلم مانند عقده‌ای در دلم مانده/امیدوارم بتوانم با تمدید پروانه ساخت تولید را به سرانجام برسانم

سینماژورنال/مارتا ثناوش: سالهاست که جامعه شناسان درباره اهمیت ورود سینما به مباحث کلان مملکتی و تصویرگری معضلات اجتماعی روز سخن می گویند و از آن طرف کمترین بخش از آثار تولیدی هر ساله سینمای ایران به چنین موضوعاتی اختصاص می یابد.

به گزارش سینماژورنال یکی از موضوعات متنابه سالهای اخیر مملکت ما اختلاسهایی است که هرازگاه خبر انجام یکی از آنها رسانه ای می شود و البته این خبرها از جدی گرفته تا شوخی شبکه های اجتماعی را درمی نوردند. با این حال در سینما کمترین خبری از پرداختن به این سوژه نیست.

مجید جوانمرد کارگردان پیشکسوت سینمای ایران که در دهه 60 درام جاده ای خوش ساخت “شکار” را کارگردانی کرده بود چند سالی می شود درگیر کار بر فیلمنامه ای است به نام “کرگدن”؛ فیلمنامه ای خیابانی که در بخشهایی از آن به صراحت درباره معضل زمین خواری در کشور صحبت می شود.

این فیلمنامه یکی دو بار تا مرحله جذب سرمایه گذار هم پیش رفت اما در آستانه پیش تولید، کار متوقف شد و در نهایت شرایط به سمتی رفت که جوانمرد بجای آن درام گزنده اجتماعی یک درام فانتزی به نام “آدم باش” را کارگردانی کند.

سرمایه گذار میخواست عقاید خود را بر کار تحمیل کند

برای آگاهی از دلایل عدم تولید این فیلم به سراغ جوانمرد رفتیم و از او توضیح خواستیم. جالب است که تا نام “کرگدن” آمد جوانمرد انگار که سر درددلش باز شده باشد نفسی عمیق کشید و به سینماژورنال گفت: چندین سال به دنبال تولید این فیلم بودم و در نهایت هم تولیدش حسرتی شد که در دلم ماند. هنوز هم تولید این فیلم برایم شبیه عقده ای است که باقی مانده. دلم می خواست فیلم را تولید کنم و در برهه ای که پروانه ساختش را گرفتم سرمایه گذاری هم پیدا شد اما مساله اینجا بود که این سرمایه گذار می خواست شرایط خاص خود و عقاید ویژه ای که داشت را بر کار تحمیل کند و من هم زیر بار نرفتم.

جوانمرد ادامه داد: متاسفانه معطلی پروژه که برآمده از تحمیل شرایط خاص سرمایه گذار بر فیلمنامه بود سبب ساز آن شد که زمان را از دست دهیم و تاریخ اعتبار پروانه هم منقضی شد و مجوز ساخت مان باطل شد.

فیلمی شخصیت محور با گره ای درباره زمین خواری

وی در توصیف فضای غالب بر این فیلم بیان داشت: “کرگدن” یک فیلم کاملا رئالیستی و خشن است که در بطن اجتماع می گذرد. فیلم ساختار خیابانی دارد و بخش عمده آن درون شهر می گذرد و در داستان، این شخصیتها هستند که پیش برنده درام هستند. شخصیتهایی که به بهانه ای مشترک دور هم جمع می شوند اما این گردهمایی به خلق گره هایی منجر می شود که یکی از آنها مرتبط می شود با زمین خواری.

افشای سندسازیها و کشمکش کاراکترها

مجید جوانمرد در تشریح گره مرتبط با زمین خواری که یکی از نقاط عطف اصلی “کرگدن” است اظهار داشت: برحسب تصادف و از طریق یکی از شخصیتهای داستان، ماجرای زمین خواری و سندسازیهایی که از سوی یکی از شخصیتهای دیگر برای اختلاس انجام شده رو میشود و البته کشمکشی ایجاد میشود میان او که رازش فاش شده و میخواهد آن را پنهان کند با کسی که راز را فاش کرده! این کشمکش به اندازه کافی، تعلیق در فیلم ایجاد میکند و همین است که خشونت حاکم بر شخصیتها را بیشتر می کند.

اخیرا فیلمی تولید شد که بخشهایی از آن شبیه به “کرگدن” بود!!!

 وی ادامه داد: جالب است که در مدتی که من مرتب به دنبال توجیه سرمایه گذار برای ورود به تولید این فیلم بود درامی خیابانی با کارگردانی یک جوان در سینمای ایران تولید شد که بخشهایی از آن شبیه به “کرگدن” بود. البته من نمی دانم فیلمنامه “کرگدن” به دست این جوان رسیده بود یا نه اما به هر حال برایم جالب بود که شباهتهایی میان دو کار وجود دارد.

بعد از اکران “آدم باش” ورسیون تازه ای از “کرگدن” را می نویسم

کارگردان آثاری چون “دستمزد” و “قافله” با بیان اینکه سعی میکند هر طور که هست حسرتش را با تولید “کرگدن” برطرف کند به سینماژورنال گفت: “کرگدن” یک درام صریح اجتماعی است اما یک درام تجاری هم هست یعنی فیلمی است که برای مخاطبان تولید خواهد شد و نه برای جشنواره های آن طرفی به عبارت بهتر ذره ای تلاش برای سیاه نمایی وجود ندارد و همه چیز از دل اجتماع برخاسته است. من دفعه پیش هم برای دریافت پروانه ساخت این فیلم تلاش زیادی کردم و در نهایت هم توانستم دوستان را قانع کنم که پروانه را بدهند. امیدوارم بعد از اکران “آدم باش” بتوانم بار دیگر ورسیون تازه ای از فیلمنامه را نوشته و برای تولید آن اقدام کنم.

مجید جوانمرد
مجید جوانمرد(چپ) در کنار امین حیایی در پشت صحنه “آدم باش”

تنها بخش هزینه زای “کرگدن” تعدد شخصیتها و استفاده از بازیگران مطرح است

جوانمرد در تشریح بودجه احتمالی این پروژه اظهار داشت: بودجه عجیب و غریبی نیاز ندارم چون همیشه در بخش خصوصی کار کرده ام و می دانم چطور باید بدون اسراف تولید را به سرانجام رساند. بلحاظ انتخاب لوکیشن و فضای مورد نیاز برای کار آن قدر تبحر دارم که بتوانم با حداقل هزینه کار را پیش ببرم. تنها بخش هزینه زای “کرگدن” تعدد شخصیتهاست که می بایست بازیگران مطرح را برای بازی دعوت به کار کرد که این هزینه را بالا می برد.

دم زدن از هنروتجربه و گرفتن ژستهای آوانگارد، پیمودن مسیر انحرافی است

مجید جوانمرد خاطرنشان ساخت: “کرگدن” در کنار لحن گزنده و گره ای که درباره زمین خواری دارد فیلمی است کاملا تجاری که برای مخاطب ساخته میشود یعنی فیلم را طوری می سازم که حتما سرمایه صرف شده برای آن بازگردد. بعد از سالها کار در سینما دیگر می دانم دم زدن از هنروتجربه و گرفتن ژستهای آوانگارد فقط پیمودن مسیر انحرافی است برای رهایی از پاسخگویی درباره کیفیت پایین فیلم. من آدمی نیستم که بگویم “گور پدر مخاطب” و اگر “کرگدن” را بسازم برای مخاطب ایرانی می سازم.

امیدوارم با تمدید پروانه ساخت “کرگدن” تولید شود

این کارگردان با اشاره به اینکه همه تلاش خود را برای تولید این درام اجتماعی انجام خواهد داد به سینماژورنال بیان داشت: پروانه ساخت قبلی “کرگدن” که منقضی شده اما حتما با اعمال یک سری اصلاحات و به روز کردن فضای داستان، مجددا برای تمدید پروانه ساخت اقدام میکنم. علاقه ای به جلب حمایت ارگانهای دولتی ندارم و همین که پروانه را بدهند برایم کافیست. بعد از دریافت پروانه با ویژگیهای فیلمنامه انشاا.. سرمایه گذار هم برای تولید پیدا می شود.