1

معاونت نظارت و ارزشيابي تأیید کرد⇐ نبودن نام مجيد مجيدي در تيتراژ فيلم برادرش{“لاک قرمز”} تخلف است

سینماژورنال: “لاک قرمز” از جمله آثار سینمایی نگاه نو جشنواره امسال است که مرور تیتراژش پرسش برانگیز است.

به گزارش سینماژورنال هم کارگردان این فیلم سیدجمال سیدحاتمی و هم تهیه کننده اش کامران مجیدی فیلم اولی هستند.

بنا به دستورالعمل اداره نظارت و ارزشیابی که کار صدور پروانه ساخت را انجام می دهد یک کارگردان فیلم اولی نمی تواند یک تهیه کننده فیلم اولی را کنار خود داشته باشد و حتما باید سراغ تهیه کننده ای باتجربه برای تولید برود. سوال اینجاست که پس چطور “لاک قرمز” هم تهیه کننده و هم کارگردانش فیلم اولی هستند؟ و این حضور همزمان یک کارگردان و یک تهیه کننده فیلم اولی کنار هم تخلف به شمار نمی رود؟

حبیب ایل بیگی معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی با تأیید این مسأله که کارگردان فیلم اولی تازه بعد از اثبات خودش برای کارگردانی باید تهیه کننده باتجربه معرفی کند به سینماژورنال گفت: کارگردان فیلم اولی بعد از ارائه نمونه کار و ارائه رزومه ای درباره تحصیلات، سوابق، جوایز و فعالیتهای فرهنگی و هنری و دریافت تأییدیه کارگردانی باید تهیه کننده معرفی کند و پس از بررسی سوابق تهیه کننده است که با درخواست وی موافقت می شود.

ایل بیگی درباره حضور یک تهیه کننده اولی در کنار کارگردان اولی بیان داشت: کارگردان اولی نمی تواند با تهیه کننده اولی کار کند و این یک اصل است.

پروانه ساخت “لاک قرمز” با ذکر نام مجید مجیدی صادر شده و باید نام وی هم در تیتراژ بیاید

وقتی بحث به “لاک قرمز” رسید و از رییس اداره نظارت پرسیدیم چطور می شود که نام یک کارگردان و تهیه کننده اولی در تیتراژ فیلم به چشم می‌خورد وی به سینماژورنال بیان داشت: در پروانه نمایش و ساخت این اثر نام مجید مجیدی و کامران مجیدی همزمان به عنوان تهیه کننده آمده است و این کار به صورت مشترک تولید شده است.

ایل بیگی درباره اینکه آیا این پروژه از ابتدا به صورت سینمایی تولید شده یا بعداً تغییر فرمت داده شده بیان داشت: پروانه ساخت “لاک قرمز” در سال 93 به صورت سینمایی صادر شد و البته در سال 94 مجددا تمدید شد.

ایل بیگی با تأکید بر اینکه باید نام هر دو تهیه کننده در تیتراژ “لاک قرمز” بیاید بیان داشت: اگر به کاتالوگ جشنواره هم مراجعه کنید می بینید که نام هر دو نفر آمده است و البته که باید منطبق با آنچه در پروانه نمایش آمده، نام هر دو تهیه‌کننده در تیتراژ بیاید و جز این تخلف است.