1

میرکریمی ۴ فیلم ایرانی “دیده‌شده” را در بخش رقابتی بین‌الملل فجر قرار داد⇐آیا این زیر سوال بردن استانداردهای جشنواره نیست؟

سینماژورنال: در حالی که پیش از این گمان می شد شش فیلمی که بناست در دو بخش اصلی بین الملل فجر به نمایش درآیند آثاری هستند که در بخش ملی جشنواره حضور نداشته اند اما با اعلام نام این آثار مشخص شد که فقط دو فیلم از این آثار جدید هستند و بقیه در جشنواره فجر به نمایش درآمده اند.

به گزارش سینماژورنال در دو بخش اصلی بین الملل فجر “اروند” و “هاری” تنها آثاری هستند که پیشتر در جشنواره فجر حضور نداشته و بقیه فیلمها از “خانه ای در خیابان 41 ام” و “نفس” گرفته تا “برادرم خسرو” و “A157” پیشتر در جشنواره فجر حضور داشته اند و البته اغلب جزو آثار نه چندان مقبول جشنواره بوده اند.

فیلم های ایرانی بخش مسابقه بین الملل(سینمای سعادت) عبارتند از:

–اروند به کارگردانی پوریا آذربایجانی

–خانه ای در خیابان چهل و یکم به کارگردانی حمیدرضا قربانی

–نفس به کارگردانی نرگس آبیار

همچنین سه فیلم ایرانی بخش مسابقه سینمای کشورهای آسیایی و اسلامی(جلوه گاه شرق) نیز عبارتند از:

— A157 ساخته بهروز نورانی پور

–برادرم خسرو ساخته احسان بیگلری

–هاری ساخته امیر احمد انصاری

میرکریمی مجبور شد به حضور این آثار رضایت دهد؟

در هر کدام از بخشهای مسابقه بین الملل و مسابقه آسیایی 12 فیلم غیرایرانی هم حاضر خواهند بود. تمام این فیلمها اعم از ایرانی و غیرایرانی توسط شخص رضا میرکریمی دبیر بین الملل فجر انتخاب شده اند.

قرارگیری 4 فیلمی که پیشتر در جشنواره فجر رونمایی شده اند در سبد آثار بخشهای اصلی بین الملل فجر بیش از پیش در جهت زیر سوال بردن یکی از اصول اساسی برگزاری جشنواره های بین المللی مبنی بر رونمایی اولین بار آثار در جشنواره است.

مشخص نیست با وجود حجم بالای آثاری که در جشنواره فجر حضور نداشته اند چرا میرکریمی آثاری تکراری را برای بین الملل فجر درنظر گرفته است؟ آیا این معنایی دارد جز اینکه صاحبان آثار شاخصی که از جشنواره فجر جامانده بودند علاقه ای به حضور فیلمهایشان در بین الملل فجر نداشته اند؟