1

چرا محمد آفریده بی‌رقیب ترین گزینه برای مدیریت آتی مرکز گسترش است؟؟ چون نه فساد اقتصادی داشته و نه فساد اخلاقی و چتر واحدش همه را دربرگرفته؛ از خالق “اخراجیها” تا سازنده “آشغالها…” !!

سینماروزان: بعد از توفیق اجباری سینمای ایران در تصویب و اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان و کنار رفتن محمدمهدی حیدریان، حسین انتظامی که برخلاف اکثر مدیران سینمایی دولت های اصلاح طلب یا نزدیک به اصلاح طلبان یک چهره فرهنگی و رسانه ای است تا یک مدیر با سابقه امنیتی، به ریاست سازمان سینمایی وزارت ارشاد منصوب شد.

به گزارش سینماروزان و به نقل از “ستاره سینما” به دنبال این تغییر در رأس هرم سینمای کشور، زمزمه هایی نیز مبنی بر برکناری مدیران پیشتر آزموده سینمای کشور به گوش رسید، از جمله مهدی طباطبایی نژاد مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی که در تمام دوران فعالیتش درباره بودجه های تخصیص یافته به تولید مستند شفاف سازی نکرد.

گویا تغییر مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند قرار است زودتر از سایر بخشهای سازمان سینمایی صورت پذیرد و گمانه زنی های مختلفی از گزینه های جایگزینی احتمالی در فضای مجازی مطرح گردیده.

قاطعانه می توان گفت که در بین گزینه های موجود، محمد آفریده مناسب ترین گزینه برای ریاست این مرکز است.

وی از سال ۱۳۵۸ فعالیت هنری خود را در کانون پرورش فکری و مرکز اسلامی فیلمسازی وابسته به صداوسیما آغاز کرد. از سال ۱۳۶۲ تا ۱۳۸۸ مسئولیت‌های اجرایی متفاوتی همچون؛ کارشناس فرهنگی سینما در بنیاد سینمایی فارابی، مسئول تأمین فیلم و سریال اداره کل تأمین برنامه خارجی سیما، مدیر تولید و مدیرعامل انجمن سینمای جوان ایران و مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را برعهده داشته‌است. در کارنامه هنری وی می‌توان به مواردی همچون عضویت در هیئت مؤسس کانون فیلمنامه نویسان ایران، تهیه‌کنندگی بیش از سیصد برنامه تلویزیونی فیلم کوتاه (سینمای دیگر) برای شبکه‌های سیما، کارگردانی چندین فیلم و سریال تلویزیونی و نیز نویسندگی کتاب فیلمنامه «زیر آسمان» (نویسندگی مشترک) انتشارات امیرکبیر در حوزه دفاع مقدس اشاره کرد.

آفریده همچنین تهیه‌کنندهٔ فیلمِ «یک خانوادهٔ محترم» است. فیلمی که حاشیه های آن باعث شد تا آفریده مدتی از مدیریت سینمای کشور به دور باشد. حاشیه هایی که به دلیل عقده گشایی و انتقام شخصی مدیری اسبق که خود آلوده به انواع مفاسد اخلاقی و اقتصادی است و خط دهی وی به برخی رسانه های خاص پدید آمد و در اصل ماجرا فیلم قربانی دروغ پراکنی فردی شد که خود هیچ پایبندی خاصی به ارزش های ادعایی اش نداشت! و در این وسط مدیری مانند محمد آفریده مورد هجمه قرار گرفت و البته سینمای ایران بواسطه محروم ماندن از این مدیر متخصص و اخلاق مدار آسیب دید.

محمد آفریده علاوه بر شناخت کامل از سینما و مقوله فیلمسازی، مدیری است که در عین تعهد و واقف بودن بر خطوط قرمز، به آزاداندیشی و تفکر احترام میگذارد، کوچکترین لکه اخلاقی یا مالی در کارنامه وی نیست و از طرفی در صورت مدیریت، چتر واحد وی همه را پوشش خواهد داد نه فقط عده ای خاص و همیشه حاضر در پای سفره دولتی؛ کما اینکه این امر را پیشتر در زمان مدیرعاملی خود در مرکز سینمای مستند و تجربی به اثبات رسانده و آفریده بیشترین آفرینش را در معرفی چهره های جدید و جوان فیلمسازی به سینمای کشور بر اساس شایسته سالاری در هنر در کارنامه مدیریتی خود دارد.

آفریده همو بود که حتی حضور در کسوت مشاور یک مدیر نورس و کم تجربه در شبکه مستند را هم مجالی کرد برای آشتی دادن شماری از مستندسازان با رسانه ملی.

آفریده با همه کار کرده؛ از امثال مسعود ده نمکی تا چهره هایی نظیر محسن امیریوسفی که در ظاهر هم که شده از دسته بندیهای مجزایی هستند و این خصیصه ایست که کمتر مدیر ایرانی بدان شهره باشد!!

باید منتظر ماند و دید آیا حسین انتظامی مدیری کارآزموده و فرهنگی و واقف به امور مانند محمد آفریده را دوباره بر مسند مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی خواهد نشاند یا اینکه همچنان در بر روی همان پاشنه پنج سال مدیریت قبلی و گزینه هایی مردود خواهد چرخید؟