1

چرا رضا عطاران و مهران مدیری در مسابقه “خندوانه” شرکت نکردند؟

سینماژورنال: رقابت برترین کمدین استندآپ در “خندوانه” هواداران فراوانی را پیدا کرده و سبب ساز آن شده است که بعد از مدتها رسانه ملی یکی از پرمخاطب ترین و در عین حال جذاب ترین برنامه های خود را روی آنتن ببیند.

به گزارش سینماژورنال رامبد جوان گرداننده اصلی “خندوانه” در تازه ترین گفتگوی خود که با “ایسنا” انجام شده نکات جالبی را درباره این رقابت انجام داده است.

جوان در پاسخ به اینکه چرا از بین کمدین‌ها مهران مدیری و رضا عطاران حضور ندارند گفت: «رضا عطاران بیشتر تمرکزش را روی حضور در سینما گذاشته و مهران مدیری هم به دلیل اینکه درگیر ساخت برنامه خود است، می‌دانستم که وقت ندارد تا بخواهد روی این مسابقه تمرکز کند.»

با خیلی ها تماس گرفتیم که نخواستند در مسابقه شرکت کنند

رامبد جوان درباره اینکه آیا تصور چنین استقبالی را از برگزاری مسابقه استندآپ کمدی داشته بیان داشت:«ما می‌دانستیم با این مسابقه، برنامه یک شیب رو به بالا می‌گیرد اما استقبال خیلی بیشتر از انتظار ما بود. این مسابقه هیجان زیادی بین مردم ایجاد کرد و واقعا دم بازیگرانی که آمدند و در این بخش شرکت کردند، گرم.

وی ادامه داد: «البته با خیلی‌ها تماس گرفتیم که برخی نمی‌توانستند بیایند و عده‌ای هم نخواستند که بیایند، اما همین‌هایی که آمدند کار بزرگی انجام دادند که در یک مسابقه‌ که قرار است مردم به آن رأی دهند شرکت کردند. چون همین فکر که قرار است از مسابقه‌ای حذف شوی ممکن است نخواهند در برنامه حاضر شوند اما همکاری زیادی کردند و حضورشان لذت‌بخش بود.»

این واکنش‌های مردم به مسابقه از نظر روان‌شناسی و جامعه‌شناسی قابل بررسی است

جوان درباره واکنش‌هایی که پس از اجرای هر مسابقه میان مردم در شبکه‌های مجازی صورت گرفته و در جاهایی کار تا هتاکی میان طرفداران و مخالفان یک فرد هم بالا گرفته است، گفت: «به نظرم این مسئله و واکنش‌های مردم خیلی جدی از نظر روان‌شناسی و جامعه‌شناسی قابل بررسی است که چه اتفاقی می‌افتد که اولا همه این چنین درگیر یک ماجرا (از نظر محتوایی) می‌شوند و بعد اینکه چرا این همه خشم دارند؟ چرا می‌خواهند دسته‌بندی شوند و بعد شروع به جنگیدن با هم و تحقیر یکدیگر کنند. فحش دهند و به هم حمله کنند. باید ببینیم ما چه کم داریم که آدم‌ها اینقدر خشمگین هستند.»

اینکه رضویان کاری انجام نداد، ما را غافلگیر کرد

یکی از شدیدترین واکنش‌ها و غیرمنتظره‌ترین نتیجه‌ای که از میزان رأی‌گیری شرکت‌کنندگان در مسابقه استندآپ‌کمدی بروز داده شد به مسابقه میان جواد رضویان و علیرضا خمسه مربوط می‌شد که عده زیادی معتقد بودند به دلیل آنکه رضویان برنامه‌ای را اجرا نکرده بود، نباید در مسابقه شرکت داده می‌شد. اما رامبد جوان هم که به نظر می‌رسد خودش از این اتفاق غافلگیر شده بود توضیح داد: «اگر جواد رضویان خود انصراف می‌داد تکلیف روشن می‌شد اما ما پیش‌بینی نکرده بودیم که یک نفر بیاید و کاری انجام ندهد. در واقع آنچه پیش‌بینی کرده بودیم این بود که یک نفر کلا به برنامه نیاید اما اینکه یک نفر کاری انجام ندهد ما را هم غافلگیر کرد.»

وی ادامه داد: «البته در آن زمان هنوز این قانون را که بعد از پایان دو اجرا رأی‌گیری انجام شود را نگذاشته بودیم و جالب بود که تا وقتی اسم جواد آمد فاصله رأی‌های داده شده پنج، شش برابر بود.»

چرا همه فکر می‌کنند مدام به چیزی توهین می‌شود که امیرمهدی ژوله در اجرای خود به این قضیه اشاره کرد

مجری و سازنده «خندوانه» با این حال تأکید کرد:«ما “خندوانه” را برای حال خوب، برای مهربان‌تر بودن، برای رفیق بودن و برای این که جامعه‌ای یکدست‌تر و آرام‌تر داشته باشیم می‌سازیم تا حال و انرژی خوبی به آدم‌ها داده شود. این چیز عجیبی است که می‌بینیم مسابقه‌ای راه می‌اندازیم و بعد برخی شروع می‌کنند به حرف‌های رکیک زدن درباره یکدیگر و نمی‌دانم چرا همه فکر می‌کنند مدام به چیزی توهین می‌شود که امیرمهدی ژوله در اجرای خود به این قضیه اشاره کرد و اگر توهینی به سنگ پا شده آن را بیاورم که عذرخواهی کند.»

وی با ابراز تعجب و بیان اینکه نمی‌داند چه اتفاقی باید بیفتد که حال مردم خوب شود یادآور شد:«به خاطر همین موضوع است که معتقد است باید این مسئله و این جریان کارشناسی شود.»

40 هزار قاضی فاقد صلاحیت وجود داشته است

او قضاوت کردن‌هایی را که پیش آمده عجیب دانست و به موردی اشاره کرد که پیش از شروع مسابقه یکی از کمدین‌ها 40 هزار رأی بیشتر داشت.

جوان در این باره گفت:«وقتی این اتفاق افتاد با خود می‌گویم که این 40 هزار نفر چگونه و روی چه حسابی رأی داده‌اند. خب این هم قضاوت است دیگر و نتیجه این است که این تعداد رأی یعنی 40 هزار قاضی فاقد صلاحیت وجود داشته است و این خیلی ترسناک است که بدون تحقیق، بدون دیدن، شنیدن و درستی به این راحتی قضاوت می‌کنیم.»

جوان خاطرنشان ساخت: «این در حالی است که ما برای قضاوت کردن باید پیش از هر چیز صبور باشیم و در جریان ماوقع قرار بگیریم. اما متأسفانه گاهی اصلا به این فکر نمی‌کنم که یک رأی ما یک جایی در گوشه‌ای از این دنیا تأثیر می‌گذارد. به نظرم این‌ها ضعف‌های جدی اجتماعی ماست که باید مورد بررسی قرار گیرد.»